De hond van mijn vriendin is vandaag onverwachts overleden, hoe kan ik haar troosten ?

mijn vriendin is alleenstaand en het hondje was haar allesie en nu bleek ze met fotos maken een grote tumor in haar bekken te hebben
ze was al in een roesje en hebben ze besloten om haar in te laten slapen omdat ze ook al bijna niet meer kon lopen
als ze nu thuis komt is er niemand meer die haar begroet het mandje is leeg en zelf vind ik het ook vreselijk want judy was als een eigen hond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18K

Het beste antwoord

Ga onmiddellijk naar haar toe, en als Judy als je eigen hond was, ben jij net zo verdrietig als zij....haal herinneringen op, jank met z'n tweeën, en doorleef deze eerste avond zónder hond samen. Misschien wil ze alles precies zo laten als het was - misschien wil ze opeens alles wegruimen ; ga daarin mee met haar, want zij is tenslotte Judy's 'moeder', dus haar verdriet is misschien toch nóg heftiger dan het jouwe.

Het kost tijd, om het onverwacht verliezen van je huisgenoot te beseffen, te aanvaarden, en erom te rouwen.

Maar deze eerste avond zonder Judy zal voor jullie allebei héél moeilijk zijn.
Tenzij zij zelf aangeeft, liever alleen te zijn, zou ik proberen er voor haar te zijn.
Als ze thee wil, geef haar thee, als ze zich wil bezatten, zuip mee.

Deze eerste avond van intens verdriet kan de band tussen jullie, allebei beroofd van een goede, trouwe vriendin, hechter maken door samen het verdriet toe te laten.

En als ze liever alleen wil zijn, probeer het te respecteren, en probeer zelf zo goed mogelijk door deze moeilijke avond heen te komen.

Ik denk aan jullie, en leef mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanavond ging ze naar haar buren toe en vanmiddag hebben we samen thee gedronken en herinneringen opgehaald en samen een potje zitten janken mijn eigen hond heb ik aan haar mee gegeven om haar gezelschap te houden en als ze wilt dan mag ze ook een poosje bij haar logeren maar dat laat ik aan mijn vriendin over

Andere antwoorden (7)

Een dode hond, tja dat is verdrietig, maar niet het eind van de wereld.

Leef met haar mee, maar probeer ook af te leiden. Ga wat leuks doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou haar een groot bos bloemen sturen/brengen met een kaartje eraan met heel veel sterkte met dit grote verlies. Ga de komende tijd wat vaker bij haar langs, en help eventueel met het opruimen van de spullen, (biedt bijvoorbeeld aan de mand/deken te wassen) en maak eventueel samen met haar een herinnering (mooie foto af laten drukken op linnen, of als de hond gecremeerd wordt een pot uitzoeken oid.) Aangeven dat je meeleeft steunt vaak al enorm. Zeker nu, voor sommige mensen is het maar een hond, voor haar natuurlijk veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga wat vaker bij haar langs dan normaal, wees een luisterend oor, praat er met haar over zoveel als ze zelf wil. Ga met haar naar oude foto's van haar hond kijken, en eventueel later een collage van maken (zou ik nog niet meteen in 't begin doen, laat haar eerst een beetje verwerken dat haar dierbare hond overleden is)
Fleur haar wereld een beetje op met bloemen o.i.d.

Heb het zelf ook meegemaakt dat mijn hond plotseling overleden is die ik mijn hele leven al kende, en dat is echt niet leuk.

Wens haar veel sterkte vanaf mijn kant, en succes:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef haar het boekje "Ook dieren hebben een ziel" van Jenny Smedley, uitgegeven door Ankh-Hermes bv. Je kan leren communiceren met je overleden dier. De ziel van je diertje blijft. Ik ben er van overtuigd dat mijn poes nog af en toe bij me is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan samen met je vriending de hond een eeuwig plaatsje op internet geven.
Daar kan ze hem dan steeds bezoeken als ze daar behoefte aan heeft.

Zie hieronder:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschrikkelijk dit.....

Troosten moet natuurlijk, maar laat haar eerst gewoon even uithuilen, dan voelt ze zich al beter. Daarna leuk verwennen; vaak langskomen, samen dingen doen etc.

Krijg er zelf ook tranen van... Mijn hond is onlangs ook overleden, zo een trouwe hond. Ah nee, moet ik nu toch wat traantjes laten....

Echt waar, ik weet hoe het voelt, heel erg veel sterkte...

Sterkte!

Sherlock.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 Simpele woorden heb ik voor je:
Door Er Voor Haar Te Zijn.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HUH??? 3 minnen????
Jammer dat niemand motiveert.
Hoe kan je meer troost bieden dan er voor iemand te zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de minnen zijn omdat het antwoord simpel is. Daardoor is de kwaliteit minder, maar nog geen - waard! Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Linda :-)
Waarom vind je een simpel antwoord van minder kwaliteit?