Hoe leer je je hond af met blaffen voor het raam naar mensen en andere dieren die hij voorbij ziet komen?

Mijn hond is 4 jaar oud en sinds ongeveer een jaar begint hij steeds te blaffen voor het raam naar andere dieren en mensen die hij voor bij ziet komen. Als je hem buiten uit laat blaft hij ook heel gemeen naar andere honden. Mijn vraag hoe leer je dit nou op een goeie manier af ? want het word gewoon heel vervelend! Verder is hij gewoon een lieve hond en hij doet het echt alleen voor het raam en aan de riem. Hij is pas nog gecastreerd. Het ras is een yorkshire kruising jack russel.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een jaar ga je pas actie ondernemen? Al die tijd werd de hond beloond: je ziet indringers-je gaat blaffen- ze gaan weg en nu wil je het afleren. Dat is wel lastig na al die tijd. Ik ben postbode en een postbode wegblaffen is ook heel doeltreffend, het lukt namelijk altijd ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We beloonde hem niet we gaven hem steeds op zijn kop maar die manier helpt gewoon niet. Weg sturen of er niet oplaten hij verzint wel een andere manier waar die naar kan blaffen. De postbode laat ie trouwens met rust daar kijkt ie rustig naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo lastig is het niet hoor. je moet eerst weten waarom de hond blaft, en de oorzaak aanpakken. (gezien het gedrag aan de riem is het waarschijnlijk dominant gedrag) maar an een jaar spreek je echt wel van geconditioneerd gedrag. dus het gedrag zelf moet je aanpakken, maar ook de oorzaak: waar geeft de vraagsteller de mogelijkheid om de hond dit gedrag te kunnen laten vertonen. kwestie van lichaamstaal kunnen lezen, en inzien waar je steken hebt laten vallen. als je dit kan zien is het heel simpel af te leren, maar je zal meerdere kleine dingentjes aan moeten pakken. (hond heeft bepaalde permissies, het formaat zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het is zijn voordeel is maar het blijft een terrier als is het een xing tussen 2 terriers) iemand die er kijk op heeft kan je hier heel goed en snel bij helpen, dus blijf niet doormodderen. (hond heeft de regie op dit moment en kan dit uit gaan bouwen door zich bv dingen toe te gaan eigenen en duidelijk zijn idee hierbij kenbaar te maken wat niet altijd in het voordeel van baas of omgeving is) het is dus het totaalplaatje, en niet enkel geblaf aan riem of voor het raam.

Het beste antwoord

Dit is dus duidelijk een hond die doet waar hij zin in heeft. Hij mag dan lief zijn, misschien geef je hem te veel ruimte.

Als hij naar andere honden blaft en uitvalt op straat, loopt hij dus duidelijk te trekken. Een hond die trekt is niet volgzaam, maar heeft de leiding overgenomen.

Alles wat bij honden fout gaat is terug te voeren op rangorde. Je hebt hem bij de eerste keer blaffen voor het raam ook niet duidelijk te kennen gegeven dat je dat niet wilt. Je hoeft dan niet boos te zijn, maar wel duidelijk en vastberaden.

Geef hem een vaste plaats in de huiskamer en zorg dat hij daar gaat liggen als jij dat wilt. Niet als strafplaats, maar als rustplaats. Bij een dergelijk karakter mag hij ook niet meer op de bank liggen. Hoe hoger hij ligt, hoe meer noten hij op zijn zang heeft.

Ga met hem naar een hondentraining. Daar leer jij waar het mis gaat en kan je met je wekelijkse vragen terecht. Je moet nog een jaar of 8 met deze hond optrekken, dus zorg voor goede begeleiding. Want 8 jaar met een keffer is een bezoeking en dat is niet nodig!
Ivana
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+Hondentraining kan echt een enorme verandering te werk stellen, het bewijs (nerveuze hond) ligt hier nu heerlijk te relaxen.
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord weer ivana, +
Ivana
12 jaar geleden
Bedankt Rieneke, ik doe mijn best. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 typisch gevalletje van grootheidswaanzin en mogelijkheden die het dier kan benutten om dit te ontwikkelen (toegestaan/gegeven door de baas) en zeker ook te laten blijken dat de smurf in kwestie de scepter zwaait.

Andere antwoorden (4)

Neem er een stuk of 3-4 bij zodat het een roedeltje wordt.
Hebben ze helemaal niet meer in de gaten wat er buiten gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef hem, wanneer hij dit gedrag vertoont, een schopje/tik in zijn zij. Net voor de achterpoot. Honden doen dit bij elkaar ook als ze elkaar willen corrigeren.
Wanneer je hem uitlaat kun je hem afleiden met lekkers. Zorg ervoor dat je hem afleid vóórdat hij gaat reageren op andere honden. Geef hem het lekkers als jullie de andere hond voorbij zijn.
Blijf rustig en houd je houding ook rustig. Je hond is een kopie van jezelf, wanneer jij gespannen wordt, wordt de hond dat ook.

Het blaffen voor de ramen geeft aan dat de hond het huis en de mensen beschermd, hij neemt hier leiding over. Laat merken dat jullie de baas zijn en dus corrigeer hem zeer consequent met een tik in de zij. Of roep hem bij je als je iemand aan ziet komen. Leid hem dan af met lekkers.
Mocht het écht niet lukken, bestaan er blafbanden. Zelf ben ik meer van de trainingsbanden, dan kun je gerichter corrigeren. Vaak zit hier naast een schok, een trilfunctie op, waar ik zeer over te spreken ben.
Blijf consequent, let op je houding tegenover je hond, en succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke ik zal het proberen, bedankt voor het advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine hondjes zijn heel simpel op een andere manier te corrigeren dan een schopje of een tik.
dit hondje heeft kleine botjes en gewrichtjes, dus een schopje kan al heel snel ongelukkig uitpakken. daarbij past CM het enkel toe bij honden die aan de lijn lopen of naast hem staan (beetje lastig als je hond bij het raam staat: je loopt altijd achter de feiten aan op deze manier) een hond die zich zo focust op andere honden laat zicht niet altijd afleiden met wat lekkers. met blafbanden en NOOIT zelf werken als er geen inzicht is in het gedrag van de hond (honden kunnen er juist agressiever en feller van worden) bij je roepen als iemand eraan komt werkt niet. hond zal doorhebben dat als je roept er wat te beleven valt buiten. de kunst is om de spanning eraf te halen. zie dat je CM kijkt, maar het is niet altijd toe te passen in elke situatie en bij enke hond. trilbanden pakken enkel een gevolgen aan van meerder oorzaken, en zijn pas een ondersteunend middels als men capabel genoeg is om de oorzaken te herkennen, het eigen aandeel, om vervolgens met al deze aspecten aan het werk te gaan door het in deze situatie op de juiste manier toe te passen. (en dat haal je niet van het net, ww, of van CM) de basis is prima hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het is geen experiment om even toe te passen en te proberen.
proberen alleen al is onzekerheid, en werp nooit zijn vruchten af als het gaat om dominant gedrag. ook al zal men op het juiste moment en met de juiste intensiteit de tips toepassen.
Je hond verdedigt zijn territorium,dat is heel normaal.Misschien kun je hem geruststellen als je er bij bent zodat hij in de gaten krijgt datverdediging niet hoeft en dat het toch wel goed komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Als je hem geruststelt als hij staat te blaffen, geef je aan dat je het met zijn gedrag eens bent. Fout antwoord. Nee ik geef geen minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hond geruststellen kan alleen met een zelfverzekerde houding, niet met lieve woordjes, dat ziet hij als beloning.
dat is afhankelijk van de reden waarom een hond blaf, en vanuit welke gemoedstoestand.

is het omdat hij aangeeft dat het ZIJN gebied is zal je andere signalen aan moeten pakken, want dan voelt de hond zich in de positie staan dat het zijn taak is om de boel in de gaten te houden, ipv dat de baas dit aangeeft.
(dominant gedrag is dit, wat beslist niet te verwarren is met een dominant karakter per definitie)

het kan ook zijn dat je hond onzeker is. hij weet niet goed hoe hij moet reageren op mensen en dieren, dus hier ligt weer een andere taak. (positieve ervaring op laten doen met vreemden en honden)

wat ook een mogelijkheid kan zijn is dat de hond dit gedrag vertoont om zijn energie kwijt te raken (lekker freaken)

je zegt dat hij het ook aan de riem doet, dus mij lijkt het dat hij gewoon haantje de voorste is en de lakens uitdeelt. je hebt tenslotte een x-ing van 2 terrier soorten (afmetingen zeggen niets)

het gedrag bij het raam is geconditioneerd gedrag (dus kan los gezien worden van de oorzaak al moet je deze deze achterhalen wil je ook de oorzaak aanpakken)

voorkom dat de hond spanning opgebouwd (welke spanning dit dan ook mag zijn) en zie hoe de hond dit opbouwen.
gaat ie drentelen dan is ie al bezig met het opbouwen dus hier kan je al voorkomen.

verder is genoeg beweging belangrijk, het aan het werk zetten van de hond (zowel lichamelijk als psychisch)

wil je echt een concreet antwoord: schakel iemand in die er kijk op heeft, op je juiste manier en moment in kan grijpen. let op de standaard dingen (hond niet eerst door de deur, hond bepaald niet wanneer hij gaat spelen en stopt met spelen, maar pas eten als jij dit toestaat, etc)

je moet alles aanpakken waardoor de hond zich in deze positie heeft weten te stellen, dus je bent aan signalen voorbij gegaan die de hond wel heeft op gepikt.