Mijn kat gaat morgen naar de dierenarts mag die zonder reismand in de auto?

Hoi, mijn kat gaat morgen naar de dierenarts maar ik heb geen reismand mag en is het mogelijk om de kat zonder reismand te vervoeren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat is levensgevaarlijk en moet je niet willen. Zelfs al heb je de kat in een tuigje, dan nog is het heel katonvriendelijk als je zo in de wachtkamer moet zitten, met ook honden en vreemde katten. En stel je voor dat je kat ontsnapt? En wat als je eens een noodsituatie hebt en je moet naar de dierenarts, en je kat is niet te hanteren? Een transportbox is basisuitrusting, je kan niet zonder.
Erna55
6 jaar geleden
Een poes los in de auto lijkt me niet veilig.
Inekez1
6 jaar geleden
Als alternatief de kat in een stevige kartonnen doos met deksel (luchtgaten maken!) of wasmand met deksel. Als je niet iemand hebt die dat onderweg kan vasthouden, maak de deksel dan vast met tape of een spanband (rol tape meenemen voor de terugreis). Bij veel dierenartsen is het verplicht je kat in een reismand of iets dergelijks te hebben in de wachtkamer. Dat is ook voor de kat fijner en veiliger dan wanneer je 'm vast moet houden terwijl de kat dat niet wil.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is of de kat los in de auto mag. Ja dat mag! de rest is misschien wel waar, maar niet het antwoord op de vraag
svetivlas
6 jaar geleden
Ik sluit me voor de volle honderd procent aan bij Rieneke.
Een kat die zenuwachtig wordt is niet te houden. Niet in de auto, niet tijdens het uitstappen en er mee naar binnen lopen en zeker niet in de wachtkamer waar mogelijk ook honden zitten. En wat ga jij dan doen als die beginnen te blaffen en je kat weg wil????? Is gegarandeerd niet te houden.
Heb je wel eens van het spreekwoord gehaard "Een kat in',t nauw maakt rare sprongen" ? Echt, ik zie het zo voor me.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Theo15, gelukkig is er de mogelijkheid een reactie te geven ipv een antwoord.

Het beste antwoord

Officieel mag het, maar het is zeer gevaarlijk en zeker niet aan te raden.

Geen wet, wel aansprakelijk!
--------------------------

Nederland kent geen wet waarin duidelijk wordt aangegeven wat verplicht en verboden is tijdens het vervoer van dieren in een auto. In Duitsland zijn de regels bijvoorbeeld veel strenger. Wel kun je in Nederland aansprakelijk worden gesteld via Artikel 5 uit de Wegenverkeerswet:

-----“Artikel 5: Het is eenieder verboden zich zodanig te
gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan
worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt
gehinderd of kan worden gehinderd.”-----

Wat kun je doen?
Voor kleine dieren zijn er speciale stevige manden, waarin je ze kunt vervoeren. De veiligste manier om deze mand te gebruiken is om ze dwars op de rijrichting op de vloer achter de bijrijdersstoel te plaatsen, zo blijkt uit het onderzoek van de ADAC. Er is dan weinig plek om te verschuiven. Bij een botsing komt de klap op de zijkant van de box en het dier terecht, waar er minder kans is op letsel.

Het risico om een kat los mee te nemen is groot.
Het is onverantwoordelijk om deze gok te nemen, je hebt geen idee hoe je kat in de auto zal reageren op wat dan ook. Bovendien bij een botsing vliegt het dier met een onwaarschijnlijk kracht door de auto hetgeen zowel voor zichzelf als voor bestuurder en passagiers gevaarlijk is.

N.B. Soms laten mensen de transportmand bij de dierenarts achter, nadat hun kat moest inslapen. Ik heb het ook al meegemaakt dat iemand zo'n reismand mocht lenen en houden. Bel morgen tijdens het spreekuur even en informeer of zij mogelijk een reismand hebben die je mag lenen. Achteraf kan je altijd vragen of zij er misschien een over hebben. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Toegevoegd na 10 uur:
Achteraf kan je altijd vragen of zij er misschien een over hebben *die je mag overnemen*.