Poes (Britse Korthaar, 7 maanden) moet volgens die dierenarts 40g droogvoer per dag krijgen (2 x20), is dat wel genoeg?

Eerst gaven we ze zoveel als ze at, nu sinds twee weken krijgt ze de 40g. Echter probeert ze nu alles, eten of niet, op te eten. Ze is duidelijk nogal hongerig.

Wij vragen ons nu dus af of die 40g wel echt genoeg is voor zo'n beestje dat nog in de groei is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

over die 40 gram kan ik niets zeggen: geef je hoogwaardig voer met veel vlees, of supermarktvoer wat bol staat van de granen?
verder is twee keer per dag eten krijgen voor iedere kat te weinig.
volgens hun natuur eten katten dagelijks tussen de 15 en 20 keer een klein hapje.
na drie uur is hun maagje leeg; een kat die tweemaal daags gevoerd wordt, heeft dus 18 uur honger!
je beestje is nog in de groei, en moet onbeperkt kunnen eten.
dreigt je kat, na castratie bijvoorbeeld, te dik te worden, dan kan je haar laten werken voor de kost, door brokjes te verstoppen of voerpuzzels te gebruiken.
voerpuzzels zijn voor veel geld te koop, maar ook makkelijk zelf te maken van huis- tuin- en keukenmateriaal.
dierenartsen zijn medisch onderlegd, maar wat voeding en gedrag betreft zijn ze niet deskundig, tenzij ze zich hier apart in hebben verdiept.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, vooral dat laatste betreft ontstaat verl verwarring. "Het is een DA, dus hij zal wel goed voer verkopen". Nee!! Royal Canin, Hills en Eukanuba is de grootste rommel die er is (buiten Pedigree en frolic voor hondjes). De DA verkoopt dit omdat ze krijgen betaald door de fabrikant. Fabrikant zegt tegen DA, verkoop jij zoveel, en maak jij reclame, krijg jij zoveel extra. In Royal Canin zitten zelfs de verslavende en kankerverwekkende stoffen BHA & BHT.. Ik ben persoonlijk voor vers vlees, wil je dat absoluut niet kies dan droogvoer van bijvoorbeeld Orijen of Applaws. Veel minder of zelfs geen graan.
Rieneke1
11 jaar geleden
hills en eukanuba zou ik geen rommel willen noemen, maar wat rc betreft ben ik het helemaal met je eens.
een vleesgehalte van niets, en idd anti-oxidanten die in nl verboden zijn in eten voor kinderen onder de twee.
ben ook een voorstander van vers vlees.
Ivana
11 jaar geleden
Pils, ze heeft niet geschreven dat het voer van de Dierenarts komt. Alleen dat hij de hoeveelheid heeft aangeraden.
Rieneke een plus. Inderdaad verwarren veel mensen de medische kennis van een dierenarts met de kennis over dierengedrag. Het zijn beste mensen, maar het blijft te vaak bij kennis over de lichamelijke gesteldheid en weinig kennis over de 'geest' van het dier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik reageer ook niet op de vraag, maar op het antwoord van Rieneke. Daarom zeg ik "vooral dat laatste betreft". Anyway, in Eukanuba en Hills zitten ook ontzettend veel granen, dat is zonde. Zonde van je geld ook nog eens. Ik heb me ooit eens verdiept in hondenvoer, gezien mijn hond een slechte eter is. Je kunt gerust zeggen dat bijna alle brokken bijna totaal bestaan iit graan, en het vlees wat erin zit heeft door de hoge temperaturen waarop ze gebakken worden zijn voedingswaarde verloren. Ik denk dat dit bij kattenvoer van dezelfde merken niet anders zal zijn. Vachtconditie en ontlasting zijn ook heel belangrijk, mijn hond kreeg uit pure wanhoop van mij een tijdje Pedigree (als pup wilde ze niet eten, dan maakt het me even niet uit wát, als ze maar at). Met slechte vacht, veel drinken en rare ontlasting tot gevolg. Ik ben toen langzaam overgestapt naar vlees en wat een verschil! Dat is ongekend.. Haar vacht glanst, geen jeuk, en het 'hurken' gaat buiten dat het er beter uitziet ook makkelijker.
Op het moment dat een kat altijd eten heeft, zal ze niet meer eten dan ze nodig heeft. Ik neem aan dat ze geen ziekte heeft of overgewicht? Dan kan je dat gerust doen. Honger laten lijden is ook zo sneu! Doen wat jij denkt dat goed is, jij kent het beestje.. Tenzij je aankomt zetten met frikadellen met mayo.. Dat lijkt me niet zo goed ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of dat voldoende is hangt een beetje van kat tot kat af. Hangt ook een beetje af van haar huidige gewicht. Britse kortharen hebben nogal eens de neiging te zwaar te worden dus misschien dat er daarom wordt geadviseerd ze minder te voeren? Een poes van 7 maanden hoort tussen ongeveer 2 en 3 kg te zitten qua gewicht. Als je denkt nu te weinig te geven en je poes zit qua gewicht niet boven 3 kg lijkt me het dan ook niet strikt noodzakelijk. Bij een te hoog of te laag gewicht het hoe dan ook verder met je dierenarts bespreken.

2 keer per dag voeren is voldoende voor een volwassen kat (voor een kitten tot 6 maanden niet! Bij jou zit dat dus al ok). Vaker mag natuurlijk altijd maar hoeft niet.

Blijft je poes te gulzig dan is een voederlabyrinth misschien geen slecht idee (zie link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal staat er op de zak voer wat ze aanraden, maar zelf heb ik altijd een bak brokken staan en kunnen ze naar behoefte eten. Mijn ervaring is dat ze nemen wat ze nodig hebben....