zijn katten groepsdieren?

Vooral ben ik geïnteresseerd of deze katten een speelkameraadje nodig hebben:
-devon rex
-cornish rex
-balinees
-javanees

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

De gedomesticeerde kat is een sociaal flexibele soort. In een omgeving met verspreide voedselbronnen en lage populatiedichtheid leven katten solitair of in kleine groepjes van nauw verwante vrouwtjes. De grotere, niet-overlappende territoria van katers beslaan twee of meer van de kleinere territoria van de vrouwtjes. In een stedelijke omgeving of bij boerderijen zijn de voedselbronnen meer gecentraliseerd, wat leidt tot het vormen van groepen met een hoge dichtheid bestaande uit meerdere mannetjes en meerdere vrouwtjes met kleinere, overlappende home-ranges en een promiscue paarsysteem.

Katten kunnen dus zowel in groepsverband als solitair leven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten zijn zeer bijzondere dieren. Veel vragen over kattengedrag zijn niet zo maar eenduidig te beantwoorden. Vragen zoals: Zijn katten solitair of groepsdieren, is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is.

Zelfs de wetenschap is er nog niet helemaal uit. Het is duidelijk dat de voorouders van onze huiskat solitair levende dieren waren. Maar tegenwoordig zijn ons huiskatten geëvolueerd en zijn het niet echt meer de puur solitair levende dieren zoals hun voorouders. Zijn het dan groepsdieren?

Nou, ook niet echt. Zeker niet als je hun gedrag vergelijkt met de “echte” groepsdieren zoals honden en paarden. Onze huiskatten zijn nog steeds territorium dieren en ze verdedigen hun territorium, vaak met veel passie.

Of het verstandig is er een soortgenootje bij te nemen, hangt heel erg af van het karakter van de betrokken individuen, de mate van opvoeding en socialisatie en de feitelijke situatie en omstandigheden (zoals bijvoorbeeld de ruimte die iedere kat heeft).

Katten communiceren ook duidelijk en vaak. Echter, wij mensen “begrijpen” vaak de kattentaal niet, met soms vervelende en verdrietige gevolgen.

Lichaamshoudingen, staartbewegingen, stand van de vacht, stand van de oren, pupillen zijn allemaal middelen die katten gebruiken om te communiceren. Het is de taak aan ons mensen om te leren begrijpen wat de kat nu eigenlijk bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoals boven al uitgelegd, vormen katten groepen (kolonies) bij voldoende voedselaanbod.
met het voedselaanbod bij ons thuis zit het wel snor; vandaar dat het prettig en natuurlijk is voor de kat om bij ons thuis met soortgenootjes te leven.
dit geldt voor alle rassen, maar oosterse katten zijn meer nog dan andere rassen gesteld op gezelschap.
uitzondering hierop zijn katjes die vroeg uit het nest zijn gehaald, en vervolgens een aantal jaren alleen binnen zijn gehouden.
deze katten kunnen vaak niet meer wennen aan gezelschap van een andere kat.
Rieneke1
11 jaar geleden
In aanvulling op alle bovenstaande antwoorden, kan ik nog melden dat een en ander ook nog per kattenras verschilt. Zo zijn alle Abessijn en Somali fokkers het er over eens dat deze rassen nooit alleen gehouden moeten worden omdat ze zich dan kapot vervelen. In een huiselijke omgeving zijn er niet veel interessante diertjes waar de kat zijn aandacht op kan richten.