We hebben twee cavia's in een buitenhok staan (opgeknapt konijnenhok). Hoe kan ik voorkomen dat ze het niet al te koud krijgen in de naderende winter?

Bij welke temperatuur wordt het voor de dieren echt té koud?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cavia's kunnen niet buiten blijven in de winter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht al niet meer zodra het begint te vriezen s'nachts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tocht en vocht zijn voor cavia's fataal,ik heb ze altijd binnengehaald voor de winter,al zet je ze maar in een schuurtje.Een konijn kan beter tegen de kou dan een caviaatje,niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen zetten zodra het plm. 10 gr. C. wordt. De nachten worden veel te koud. Ze gaan DOOD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar binnen!

Het beste antwoord

Als je cavia's buiten staan in de winter da moeten ze het wel gewoon zijn, en niet bv: in de zomer buiten, dan even binnen omdat je vond dat het te koud werd, en dan door bv de stank terug buiten willen zetten al het ijs koud is. Ze moeten vanaf dat het kouder begon te worden, het zo stilletjes aan buiten wennen, mijn cavia's leven ook buiten, maar zijn dat ook gewoon, ze leven in een schuur dus de wind kan er wel niet bij, dat is een voordeel. Als je de hokken lekker warm maakt, gaan de cavia's niet sterven, al mijn cavia's hebben het overleefd vorige winter!! Hoe doe je dat nu? Wel eerst en vooral als je een schuur of tuinhuis hebt, zet ze er dan zeker in!, als je dat niet hebt zou ik het ook al overwegen om ze binnen te zetten maar als dat niet gaat, dus als ze buiten staan in een schuur of niet dan moet je doeken over de kooi leggen, maar ook zorgen voor genoeg zuurstof, de drinkbus kan je bv, een mouw van een oude pul over trekken zodat die minder rap bevriest, het eten moet je vaak vervangen, aangezien dat dat ook gaat bevriezen en dat is absoluut niet gezond is, in de dierenwinkel vind je ook vaak lekker zachte mandjes voor knaagdieren, ik raad je aan die te gaan kopen! Oude kledingstukken kan je ook in de kooi leggen, en hun slaaphuisje er mee bedekken, maar dan moet je wel zorgen dat ze er niet in kunnen stikken, en bv een deel tussen de tralies steken, en je kan ook een handdoek over de tralie hangen zodat je cavia's precies een tentje hebben. Zeker heel veel hooi en/of stro en bodem bedekking in de kooi, en vaak genoeg uitkuisen, want de urine van de cavia's bevriest ook. Wel zowiezo als ze niet in een schuur staan binnen zetten want met al die sneeuw en regen, gaat het echt niet leuk zijn voor de beestjes, en is er een grote kans op sterven! Ik heb nu onder tussen al 10 cavia's gehad en ik heb er nu nog 6, de andere 4 zijn op een normale leeftijd gestorven, en hebben buiten geleefd! JE MOET ZEKER DE HOKKEN OP EN VERHOOG ZETTEN, WANT DE KOU KOMT UIT DE GROND, DAN HEBBEN ZE DAAR AL GEEN LAST VAN!
Kijk ook nog eens op deze site(heel veel info over cavia's):

http://www.degrotecavia.nl/

en hier zie je nog meer antwoorden van mensen waarvan de cavia's buiten staan:

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=91&t=37459

Toegevoegd na 23 uur:
Dus het beste als je geen schuur of dergelijke hebt, zet je ze toch het beste binnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we hebben een klein binnenhokje gekregen van Sinterklaas ;) en daar een deken opgelegd.

Andere antwoorden (4)

Cavia's moeten een redelijk stabiele temperatuuromgeving hebben en niet te koud, zeker niet in de winter. Tempreratuur niet beneden 12 C. Ook bij hoge vochtigheid kun je wachten op problemen, en dat komt rond deze tijd erg vaak voor.
Mijn advies: haal ze naar binnen om te overwinteren. Had je eigenlijk al moeten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik vraag me af bij je antwoord: Dat naar binnen halen, mag dat in één keer, van een lage buitentemperatuur naar een hoge kamertemperatuur? Of is het verstandiger en beter om ze eerst op een plek te zetten, waar de temperatuur hoger is dan buiten, maar lager is dan binnen in de huiskamer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cavia's zijn behalve gevoelig voor hoge vochtigheid en tocht, ook gevoelig voor grote temperatuur schommelingen. Het is vanwege dat laatste dan ook beter om ze stapsgewijs, laten we zeggen per dag, te laten wennen aan een warmere ruimte. Ik weet niet welke mogelijkheden je tot je beschikking hebt, als het maar niet ineens van buiten (waar het momenteel maar een paar graden is) naar een verwarmde ruimte is.
Ik denk aan de schuur, de bijkeuken, of de zolder of iets dergelijks.
Het hok moet in elk geval droog en tochtdicht zijn!
Een dikke laag stro/zaagsel helpt.
Voldoende voer en water maken de zaak compleet.
(De minimum cavia-temperatuur weet ik niet.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Caavjes kunnen in de winter niet buiten blijven. Daar kunnen ze niet tegen. Als je ze niet in huis kan of wil hebben, kun je het hok in een verwarmde schuur of garage zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben de cavia's zomer en winter buiten. Het hok wordt in de winter wel helemaal omgeven door strobalen en in het hok zelf ligt ook behoorlijk wat stro zodat de diertjes het niet te koud kunnen krijgen. Zorg dat het hok beschut is tegen koude en vocht.