Ik heb een kater (3) en een een poesje(1), en ik wil er een kitten bij moet dit een vrouwtje of mannetje worden?

wat is beter ?

Toegevoegd na 13 minuten:
Misschien erg belangrijk om erbij te vermelden.
Onze kater is vrij bang

Onze poes is erg speels!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

niet iedereen zal het met me eens zijn :s
het politiek correcte antwoord luidt: maakt niet uit, je moet naar het karakter kijken.
misschien is dit ook wel zo, maar mijn persoonlijke ervaring is dat katers makkelijker en gemoedelijker zijn, en poezen wat pittiger.
ik zou me orienteren op een ventje.

mag ik nog wat aanvullend ongevraagd advies geven?
haal de kleine als het even kan pas met een week of 12, 13 in huis.
zo voorkom je latere gedragsproblemen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rieneke, Mijn kater is wat bangiger dan het vrouwtje die wij hebben. Het vrouwtje is een pittig ding! Wij hebben inderdaad meegemaakt dat wij een poesje hadden gekocht als 11 weken, Mijn vriend haalde haar op en ze was zwaar verwaarsloosd in het huis.
hij heeft haar toch meegenomen ondanks dat ze naar onze mening nog geen 7 a 8 weken was.
We zijn meteen naar de dierenarts geweest en bleek dat ze nog geen 4 weken was! Gelukkig is het goed gekomen met haar (nog wel ;))
Ik verwacht dat als je een katertje erbij neemt, dat er t.z.t. een machtsstrijd los zal barsten. Als de katers gecastreerd zijn kan dit alleszins meevallen. Van een poesje verwacht ik minder problemen. Alleen als ze krols worden, dan kan je je lol op. Ook hier, als ze gesteriliseerd zijn, minder problemen.
14 jaar geleden
Mijn ervaring met eigen poezen is dat katers zich makkelijker voegen naar elkaar dan poezen. Hun gevechten worden op de een of andere manier duidelijker beslist. En als het vaststaat is er geen echt geruzie meer.
Naar poezen toe is dat gedrag anders. Dat blijft maar duren. Ook tussen poezen onderling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is de reden dat je er nog een kitten bij wilt nemen? Als de band tussen de huidige katten goed is, is het niet verstandig deze te verstoren. Zeker als je al een kat hebt die bang is, kan stress een gevolg zijn. Het zou beter zijn als je eerst de oorzaak zou achterhalen van het angstig zijn van de kater. Het komt helaas vaak voor dat er een kat bijgenomen wordt en dat er gedragsproblemen onstaan. Dit zullen veel mensen weerleggen uit hun eigen ervaring, maar helaas wordt een gedragsprobleem van een kat pas een probleem als de eigenaar er last van heeft. Echter kan stress voor een kat hele vervelende gevolgen hebben.

Een kat van 3 is in mensenjaren rond de 28 en de kat van 1 rond de 15. Neem je er een kitten bij, dan zet je dus eigenlijk een kleuter bij een tiener en een volwassenen. Het leeftijdsverschil is eigenlijk te groot. Je kan je vast voorstellen dat de kat van '28' helemaal niet zit te wachten op zo'n overactieve kleuter. Een wat oudere kat pas beter bij de katten die je al hebt.

Mocht je toch voor een kitten kiezen, laat deze dan minimaal 16 weken bij de moeder. De meeste kittens zijn er dan sociaal en emotioneel aan toe om gescheiden te worden van de moeder. 2 kittens uit hetzelfde nest zou nog beter zijn, kunnen ze samen spelen!

Mijn advies: eerst werken aan het angstige gedrag van de kater en dan nog eens goed overwegen of het wel verstandig is er een kat bij te nemen.

Bij het kiezen van een kat is het inderdaad belangrijk te kijken naar het karakter van de kat. Katers gaan over het algemeen prima samen.

Zorg ook voor een goede introductie van de nieuwe kat bij de huidige. Zie hiervoor: http://www.kattengedragstherapie.nl onder tips/nieuwe kat.

Succes met je beslissing. Excuses dat ik niet echt antwoord geef op je vraag, maar ik hoop dat je wel wat aan mijn advies hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het maakt theoretisch niks uit maar ik zou een poes er bij nemen als je namelijk een kater hebt en na een tijdje nog een kat neemt gaat het vaak niet goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een kater en twee poezen en dat gaat prima. Ze zijn wel alledrie geholpen want ik hoef er niet nog meer.
Ik zou zeggen; als je ze niet laat castreren dan een poes (ivm gevechten tussen katers onderling) en anders maakt het niet zoveel uit. Ze voegen zich wel na verloop van tijd.
Maar wel rustig laten wennen en de kitten niet te jong in huis halen.