Is een hond die dieren bijt gevaarlijk voor kinderen?

Op de zorgboerderij waar mijn zoon met beperkingen naar toegaat is een herdershond. Deze hond heeft onlangs een aantal kippen en een kat gebeten ( laatste moesten ze laten inslapen ) Ik maak mij nu zorgen over de veiligheid van mijn zoon in de buurt van deze loslopende hond. Is dit terecht?

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor de vele reacties !
Ik heb een gesprek gehad met de eigenaren van genoemde Herdershond. Ze deelden mijn zorg niet maar nemen mijn bezorgdheid wel serieus Als mijn zoon op de boerderij is, gaat de hond in een kennel aldaar. De eigenaar gaf 3 opties aan voor de hond. 1 in de kennel houden, 2 een training volgen of 3 in laten slapen…hij was daar nog niet uit….volgens hen had de hond geen interesse in kinderen / mensen en ging dat al jaren goed.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het over veiligheid gaat kun je vaak het beste naar je gevoel of intuitie luisteren, of naar je gezond verstand, en daarna pas naar de eigenaar van de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou het niet vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de vele reacties !
Ik heb een gesprek gehad met de eigenaren van genoemde Herdershond. Ze deelden mijn zorg niet maar nemen mijn bezorgdheid wel serieus Als mijn zoon op de boerderij is, gaat de hond in een kennel aldaar. De eigenaar gaf 3 opties aan voor de hond. 1 in de kennel houden, 2 een training volgen of 3 in laten slapen...hij was daar nog niet uit....volgens hen had de hond geen interesse in kinderen / mensen en ging dat al jaren goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed van je, dat je het gesprek bent aangegaan!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo te horen hebben ze weinig interesse in de hond. Als de hond daar in een kennel zit (wel op letten) wanneer je kind daar is dan is er weinig risico op bijten meer.

Antwoorden (5)

Niet per se. Als de hond (andere) mensen als zijn meerderen erkent zal hij die niet aanvallen.

Een kippetje is iets anders dan een lid van zijn roedel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je of een hond mensen als zijn meerderen ziet ?
Het gedrag van de aanwezige kinderen ( allen met een beperking ) is vaak onrustig en onvoorspelbaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kippen en katten zijn prooien en staan dus onder de hond, tenzij anders aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
katten zijn jagers en geen prooidieren voor wilde honden (wegens te gevaarlijk.) Kippen zijn boerderijdieren, een boerderijhond hoort die zeker niet te bijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om een jongen met beperkingen.
Kan maar zo dat de hond die niet als "boven" zal ervaren.
Natuurlijk zijn de zorgen terecht. Zoek eens op hoeveel ongelukken er gebeuren in Nederland per jaar met kinderen en (herders)honden. Dat de hond kippen en katten bijt laat zien dat de hond niet luistert (het zal vast niet de bedoeling geweest zijn) en bloeddorstig is.
Zo'n valse hond kan men het beste laten inslapen, maar meestal gebeurd dit niet tot er een mens is gebeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Dit slaat nergens op. Doodbijten van kippen of konijn heeft met het (jacht) instinct te maken. Om deze hond zonder verdere kennis vals te noemen, is kort door de bocht. De min is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin, dat noemt men 'instinct'. Honden zijn jagers, en jagen met en voor de mens, niet op de mens. Bloeddorstig vind ik een beetje overdreven, wel zou ik oppassen. Kinderen zijn, net zoals honden, onvoorspelbaar. Niet meteen naar de hond wijzen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit soort reacties waren te verwachten. Herdershonden zijn honden die gefokt zijn voor het werken met vee. De hond hoort naar zijn baas te luisteren en vee op te drijven. Kippen bijten is geen natuurlijk gedrag. Ik noem de hond vals enkel op de kennis uit de vraag dat de hond kippen en een kat gebeten heeft, verder ken ik de situatie niet. Een kat is zeker geen natuurlijk prooidier voor een hond. De stap naar het bijten van een klein kind is nog maar heel klein. De vraagsteller maakt zich zorgen over de veiligheid van een kind, en dit is terecht. Het valt niet te zeggen of de hond het kind zal bijten, hopelijk niet. Kunt u garanderen dat de hond het kind niet zal bijten?? Een slecht opgevoede of valse hond kan een kip, kat of kind bijten. Met instinct heeft dit weinig te maken. Het is onnatuurlijk gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kinderen zijn vanwege hun gedrag ( beperkingen..autisme / adhd ed ) onvoorspelbaar. mijn zoon kent geen wederkerigheid en kan zich niet in een ander / cq hond verplaatsen. de katten thuis pakt hij regelmatig bij de staart, hoe zou genoemde hond hierop kunnen reageren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een onbekende kat (wellicht niet die bij u thuis) kan krabben. Een hond kan bijten. Deze slecht opgevoede hond kan signalen afgeven (grommen, oren naar achter) die een autistisch kind totaal niet herkent, maar de hond kan het kind ook meteen naar de keel vliegen.
Ik heb al tweemaal meegemaakt dat een hond een kind (peuter en tiener) totaal uit het niks beet (in arm en borst.)
Ik zou de kinderen ver uit de buurt van deze valse hond houden. Waarom risico nemen als het niet nodig is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens de eigenaar van de zorgboerderij aasde de hond al enige tijd op de kat. Ik heb mijn zorg over de veiligheid van mijn zoon tijdens aanwezigheid op boerderij neergelegd bij de eigenaar, morgen is er een gesprek hierover.
In de zomer liep genoemde hond als een dolle rondjes te rennen om de geitenstal, toen ik vroeg waarom hij zo rende was het antwoord ' hij heeft de kolder in zijn kop ' ( ?? )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond, zeker een herdershond, moet kunnen rennen. Blijkbaar heeft de eigenaar van de hond niet de zin de hond voldoende uit te laten. En niet het goede fatsoen de hond op te voeden zodat hij geen kippen bijt, om de hond bij te brengen geen katten te bijten, of om de kat te beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg nergens dat er niet opgepast moet worden, wat dat moet je áltijd. Of het nu een perfect afgerichte hond of een hond zoals vs stelt is. Maar om een hond nu meteen bloeddorstig en vals te noemen is overdreven. Misschien was de kat helemaal niet van die boerderij en in de hond zijn ogen dus een 'indringer', een hond beschermt zijn terrein, net zoals wij ook geen vreemde in onze tuin willen vinden. Als er ook maar iets anders is dan normaal kan een hond ander gedrag vertonen, maar dat wil niet meteen zeggen dat hij vals is. Je weet verder niks van de gebeurtenissen behalve dat er gebeten is.. Geen een hond is voor de volle 100% te vertrouwen, dat wil niet zeggen dat iedere hond vals is, je moet altijd oppassen met dieren, zeker als ze niet van jezelf zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is precies het probleem, bezoekende kinderen, met of zonder beperking, zijn ook niet van de boerderij, en dus voor de hond indringers.
De hond heeft laten zien vals te zijn door (meermalen) te bijten. Ik geloof niet dat de hond onder direct commando van de eigenaar kippen en katten bijt. Dat een hond nooit in elke denkbare situatie 100% betrouwbaar is is iets anders, deze hond heeft laten zien in ieder geval 100% zeker niet betrouwbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt geheel aan de situatie, loopt de hond al 10 jaar daar zonder ook maar iets of iemand te hebben gebeten is hij niet vals, hoor, en is hij dus ook gewend aan de bezoekjes van deze kinderen. Misschien was de kip ontsnapt, de kat vreemd, dan is de situatie dus totaal anders en gaat hij zich anders gedragen, afgezien van het feit dat dieren op dieren jagen en niet op de mens. En over dat afmaken.. Dat vind ik een hele rare reactie, een andere baas zou - in het ergste geval - prima voldoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel jaar de hond daar is weet ik niet, maar hij heeft wel al meermalen gebeten, dus is vals. De kat was niet vreemd want de hond had hem al langer op het oog, en een herdershond hoort geen kippen te bijten. Kippen lopen vaker los rond, een opgevoede hond moet daar van af blijven. Het zijn geen dieren die op dieren jagen, het betreft hier huisdieren.
Er worden jaarlijks in Nederland heel veel mensen door honden gebeten, dat heeft niks met jagen of instinct te maken.
Een andere baas, waar je het over hebt, gun ik een niet valse hond. Er zitten er nog genoeg in het asiel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond moet meestal niets van katten hebben omdat katten een hele andere lichaamstaal hebben tenzij de hond met katten is opgegroeid.
Deze hond is zo te lezen duidelijk niet opgevoed in de vorm van wat wel en niet mag en dit is geheel te wijden aan zijn baas,heel jammer dat een hond dan als vals bestempeld wordt want met een goede opvoeding is er nog heel wat van de hond te maken. Helaas kun je met kinderen in dit geval geen enkel risico nemen en is het goed dat vs een gesprek aangaat met de eigenaar van de hond om het één en ander uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg niet dat de hond vanaf de geboorte vals is, dat komt natuurlijk door een gebrekkige opvoeding (geen regels) en niet genoeg aandacht en verzorging voor wat dat type hond nodig heeft. Waarschijnlijk dus te wijten aan zijn "baasje." En met kinderen en bijtgrage honden zou ík in ieder geval geen enkel risico nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nouja zeg, dus omdat de hond in jouw ogen vals zou zijn is zelfs een nieuwe baas, of opvoeder, te veel gevraagd? Heel vreemd, zelfs al zou hij vals zijn (wat hij in mijn ogen niet is, hij heeft geen mensen of kinderen aangevallen of toont verdere 'valse' signalen), is dat niet aan de hond te wijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hond is vals want heeft al meermalen gebeten. Dat hij eerst een mens moet bijten, of zelfs meerder keren, voordat er ingegrepen wordt is jammer, en bezorgt hondeneigenaren zo'n slechte naam.
Er zijn helaas veel meer honden (die een goede baas en opvoeding verdienen) dan dat er goede baasjes voor zijn in Nederland. Dat de hond wellicht niet te verwijten valt dat hij vals is geworden door een slechte opvoeding doet niet ter zake.
Ik deel je zorgen!!!
Het is een natuurlijk gedrag van een hond, zeker een herdershond, om vee op te drijven of om achter wegrennende dieren aan te gaan. Wegrennende dieren worden gezien als prooi .
Een goed gesocialiseerde en opgevoede hond zal niet bijten, maar deze dus wel.
Kinderen op een zorgboerderij hebben beperkingen en kunnen naar dieren toe onvoorspelbaar reageren of bijvoorbeeld wegrennen. Bij deze hond zou het kind dan gezien kunnen worden als prooi.
Zeker weten doe je dat dus niet, totdat er iets verkeerd gaat en dan is het te laat.
Ik raad je aan een gesprek aan te gaan met de eigenaar of met de leiders van de zorgboerderij en je zorg hierover neer te leggen.
Misschien is het verstandig deze hond (voorlopig) niet meer los te laten lopen als de kids erbij zijn, al was het maar om jou en wellicht andere ouders hun zorg weg te nemen.
Een deskundige kan veel doen aan gedragsverandering van de hond; misschien een idee om dat voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plus van mij. De hond ergens vast leggen is niet bevorderlijk of leuk voor de hond, maar kan wel bijten voorkomen als er kinderen (met beperkingen) aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie wel! Ik heb niet geschreven, dat de hond vastgelegd moet worden ;-)
Dat is geen leven. Maar ik zou hem in ieder geval niet geschikt vinden als huisdier op een zorgboerderij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Een hond vindt het leuk om ergens achteraan te rennen. Een kip is kwetsbaar en kan door ruwe omgang van de hond doodgaan. Tot zover is het goed te praten. Dat de hond een kat doodbijt is een heel ander verhaal. Een achternagezeten prooi niet alleen pakken, maar ook doodbijten is gedrag wat bij een goed opgevoede (lees: gezinshond) niet mag voorkomen. Helaas herkennen veel mensen dit gedrag niet en denken ze dat hun hun gewoon speelt als hij bijvoorbeeld hard in een speeltje bijt en heel wild met zijn kop heen en weer schud. Dit prooidoden is natuurlijk iets wat je een hond niet mag leren. En de hond heeft dus niet helemaal een juiste opvoeding gehad.

Natuurlijk kun je ook twijfels hebben bij de rest van de opvoeding. Dat is bijvoorbeeld de houding naar mensen toe, en kinderen. Dat een hond een prooi dood bijt, wil niet zeggen dat hij gevaarlijk is voor kinderen. Een prima afgerichte hond kan leren om prooien dood te bijten én een prima gezinshond zijn. Maar deze hond bijt ongecontroleerd dieren dood en een muilkorf lijkt me op zijn plaats.

Toegevoegd na 2 minuten:
"hun hun", moet "hun hond" zijn.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens met wendy en suus,zeker zorgelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een + van mij, vanwege de niet eerder genoemde muilkorf optie. Sommige van onze katten spelen vaak met honden, maar blijven ver weg uit de buurt van valse honden (dat voelen ze heel goed aan.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Vooral voor de tip om een muilkorf om te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
dat verschild per hond, mijn hond heeft bv wel eens een andere hond aangevallen, maar een kind of mens nog nooit, kwa gedrag is hij voor mensen onderdanig, ook kinderen en daar is hij ook nog erg voorzichtig mee (en beschermend). ik praat nu alleen over 1 hond, maar verder kunnen we ook niet oordelen over de betreffende hond, maar het is geen slecht idee om eens een gedragstrainer naar hem te laten kijken, al hebben vaak mensen op een zorgboerderij daar ook het nodige verstand van.