Is het erg als het ene konijn het andere dekt?

Ik heb net 2 konijntjes gekregen, een broertje en een zusje. Er is mij verteld dat ze beide 2 maanden oud zijn. Nu is het mannetje wel al een slag groter dan het vrouwtje, maar ik kan me voorstellen dat dit anatomisch normaal is.
Ik heb ze voor het begin even in een apart hok gezet, maar zodra ik ze samen zet gaat het mannetjes konijn meteen haar zusje dekken. Is dat erg? Kan ik ze dan wel bij elkaar zetten? Of moet ik wachten tot het mannetje gecastreerd is? Ik wil ze namelijk beide graag in 1 hok of samen los laten lopen zodat ze een maatje hebben, maar zo durf ik het niet zo goed.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dekken geeft baby's. Baby's van broer en zus is inteelt. Krijg je gekke zieke baby's van. Castreren eerst natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat snap ik, alhoewel het bij konijnen geen groot probleem hoeft te zijn. Maar ze kunnen nu nog geen jonkies krijgen, daar zijn ze te jong voor. Wat ik me vooral afvraag of het gedrag schadelijk is voor de relatie tussen de twee
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vanaf een maand of 3 zijn ze vruchtbaar. Eerder kan ook in sommige gevallen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat snap ik, maar is niet echt antwoord op mijn vraag verder. Het gaar mij niet om de vruchtbaarheid maar om het gedrag. Eem gecastreeed mannetje dekt ook wel eens. Meer de vraag, is dat gedrag erg voor de relatie tussen de twee konijnen en moet ik ze daardoor apart houden?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke..........
Ritsuka
4 jaar geleden
Het gedrag is zeker erg, je hebg een grote kans op een incest nestje. Wat ga je met alle baby konijntjes doen?

Antwoorden (2)

Dekken is ook bij jonge konijntjes een typisch konijnengedrag en is normaal gesproken dus niet erg. Broer met zus maakt niet uit; ze doen het allemaal. Als je ze bij elkaar wilt houden moet je het mannetje laten castreren. Het dekken gaat dan niet over, maar het mannetje wordt wel rustiger én er komen geen inteelt-jonkies.
NB: Ik heb vele jaren meerdere konijnen gehad en dat ging altijd goed; je moet gewoon op tijd reageren.
Toegevoegd op 30 december 2019 14:13: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Summo
4 jaar geleden
Met alle respect maar wat je hier schrijft klopt echt helemaal niet, je kunt een konijn van 2 maanden niet laten castreren en ook de zin dat het niet erg is klopt niet, zie mijn antwoord hieronder. Het is voor het vrouwtje wel erg als ze niet minimaal 6-7 maanden is als ze zwanger wordt. Slecht voor haar en slecht voor de evt baby's. Nog los van de inteelt dus. Niet erg is dan waarschijnlijk uit het oogpunt van de man gezien ;).
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/voortplanting-en-fokken-van-konijnen/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Summo,
Ik ben niet van de generatie van de knuffelkonijntjes in bed. Voor mij blijven het gewoon huisdieren die buiten in een hok zitten, die goed te eten krijgen en schoon gehouden worden en die tegen de Kerst ook wel eens worden geslacht. Voor mij behoren ze tot het kleinvee, een begrip dat men tegenwoordig niet meer kent.
Ja, dat is wel erg in het geval zoals je het beschrijft.
Wij hebben hetzelfde gehad, ook broer en zus.
Je hebt een tijdje een beetje een gedoe.

Ten eerste mag het vrouwtje nu echt nog niet zwanger worden, dat is heel ongezond als ze zo jong is. Helaas mag je het mannetje pas laten helpen als hij 6-7 maanden is zeg ik uit mijn hoofd, vraag evt na bij de dierenarts, maar nu in elk geval nog niet. En hij is ruim voor die tijd vruchtbaar, misschien niet met 2 maanden maar wel met 3 maanden.

Verder mag je ze nu niet uit elkaar halen als ze later weer samen moeten zitten, dat gaat mogelijk ruzie opleveren. Dus aparte hokken is eigenlijk geen optie.

Dus dat is het gedoe waar ik het over had, wij hebben tijdelijk het hok in tweeën gedeeld zodat ze elkaar wel konden zien en ruiken maar meneer op afstand bleef. Af en toe samen gezet maar dan moet er iemand bij zijn om zijn lusten af te remmen.

Nadat het mannetje geholpen was (moet je nog steeds weken wachten) mogen ze dan weer bij elkaar.
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Veel dierenartsen doen het al met 4 a 5 mnd. Verder +