Waarom stoppen fabrikanten suiker in kattenvoer?

Wat is daar de reden van? Voor katten is dat slecht dus zullen ze er wel extra aan verdienen dan. Zelfs in veel duur en zogenaamd "goed" kattenvoer zit veel suiker.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
voer zal goedkoper te maken zijn

Antwoorden (1)

Op allerlei kattenfora wordt deze vraag ook gesteld.
De consumentenafdeling van de kattenvoerfabrikanten geven of geen (Felix, Nestlé) of een standaardantwoord.
Whiskas (Mars): ‘In onze WHISKAS® producten kunnen inderdaad suikers worden verwerkt. De hoeveelheid suikers in het eindproduct is maximaal 0,5%. Karamel wordt bijvoorbeeld gebruikt als (natuurlijke) kleurstof. Dextrose, Xylose en glucose in het betreffende product hebben een technologische functie.’

Katten proeven helemaal geen zoet, schrijft een kattenvoedingsdeskundige op Kattengedrag. ‘Suiker in natvoer is dus niet nodig; katten kunnen zelfs suiker zeer slecht verteren omdat ze niet het enzym sucrase hebben dat sucrose afbreekt. Bovendien kunnen katten ook slecht hun suikerspiegel regelen. De pieken in de suikertoevoer kunnen ze slecht opvangen omdat ze niet meteen genoeg insuline kunnen aanmaken. Daardoor blijft hun suikerspiegel langdurig hoog wanneer ze veel koolhydraten en suikers binnenkrijgen.’

Dus welke ‘technologische functie’ heeft suiker (in de vorm van karamel) in het voer?
Door karamel ziet het voer er sappig en gezond uit. Laat de karamel eruit, en kattenvoer lijkt op grijze kots.
SimonV
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Dat laatste is niet helemaal waar. Plenty goed kattenvoer met hoog vleesgehalte en zonder suiker wat er ook voor mensen aantrekkelijk uitziet.