mijn cavia s drinken heel veel, kan dit kwaad??

Mijn 2 cavia s drinken heel veel, met 6 dagen is de moeder cavia dood gegaan, en heb ik ze met de hand gevoed. Maar nu naar 10 weken drinken ze anderhalve fles per dag en om de 2 dagen moet ik de bak echt verschonen, want dan is de hele bodem zeik nat, ik weet dat ze nu niet hebben geleerd van mams waar ze de behoeften moeten doen, maar dit is wel heel erg, kan er iets aan de hand zijn met de cavia s??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.3K

Antwoorden (2)

Vers drinkwater is belangrijk voor elke cavia! Zonder voer meegerekend ligt de vochtopname, dat wil zeggen de eigenlijke hoeveelheid drinkwater, bij volgroeide cavia's gemiddeld op iets van 112 ml per dag. Jonge cavia's hebben in verhouding tot hun gewicht een nóg hogere wateropname, deze ligt op de leeftijd van 3 weken om en nabij de 42 ml en bij 8 weken oude jongen 144 ml en dat neemt met toenemend gewicht en leeftijd weer af. Uiteraard is dit voor iedere cavia verschillend en van verscheidene factoren afhankelijk.
Veel drinken
Soms drinken dieren zelfs meer dan 300 ml per dag. Wanneer dieren dagelijks zo'n enorme hoeveelheid drinken, wees er dan zeker van dat het drinkflesje niet lekt of dat het drinkbakje wordt omgegooid. Als er geen water verloren gaat, maar uw cavia drinkt inderdaad zo veel, dan kan het zijn dat uw cavia ziek is en behandeling nodig heeft. Wellicht is er sprake van diarree, suikerziekte of nierfalen.
fremar
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Suikerziekte dacht ik ook aan, heb zelf een cavia met suikerziekte gehad en daar word je niet vrolijk van (de cavia ook niet trouwens). Maar twee jonge cavia's die tegelijk suikerziekte hebben, leek mij onwaarschijnlijk. Goed antwoord dus een +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zou inderdaad eerst kijken of het flesje lekt.
Mijn cavia dronk heel veel, en at bijna niet. Zijn keutels gingen aan elkaar kleven en zo raakte zijn poepgat verstopt. Nu kon hij geen ontlasting meer kwijt en hij liet het ook niet merken, omdat het zijn instinct is om geen ziektes te tonen. In een caviafamilie zou hij dan verstoten worden omdat hij niet meer mee kan komen met de groep. Dit is de reden dat hij het mij ook niet liet merken waardoor hij helaas is overleden *snik*. Als je niet wil dat dit met jouw cavia gebeurt zou ik zeker even naar de dierenarts gaan.

Succes en als mijn theorie klopt ook beterschap met je caaf.