Mijn hond kan niet goed omgaan met andere honden. Als er een hond in de beurt is gaat hij blaffen, bijten en grommen.Wat moet ik doen???

mijn hond gaat blaffen, grommen en bijten tegen andere honden. Bij meisjes minder maar bij grote zwarte honden meer. Dit is heet irritant bij het uitlaten. We zijn al naar een cursus geweest maar dat heet niks geholpen. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe oud is je hond en wat voor ras?
jodyenboyke
11 jaar geleden
Een cursus van gemiddeld 12 weken is echt niet genoeg, om ongewenst gedrag om te buigen.

Antwoorden (5)

Ga met uw hond naar een hondentraining, hierdoor zal uw hond socialiseren met andere honden.

Toegevoegd na 49 minuten:
Een hondencursus (spelletjes doen) en een hondentraining (gedragstraining) zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor daar is hij weer de minnaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip.... We zijn al naar een cursus geweest maar dat heet niks geholpen. Wat moet ik doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem is contact op met Yvette v. Alert: http://www.alerthondentraining.nl/ Zij is van Nederlands beste gedragsdeskundige op het gebied van honden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een beetje over the top?? Je kunt ook in je eigen buurt op zoek naar een andere honden-school (training, cursus, opleiding)
Voordat je er van uit gaat dat je Nederlands Beste Gedrags Deskudige nodig hebt toch? Meestal gaat het gewoon om een communicatie stoornis tussen hond en baasje.
je moet hem blijven corrigeren: nee! zeggen en hem met het uitlaten nóóit voor je laten lopen, maar naast je.

kijk 's avonds 19.00 uur op nat.geo. naar cesar millan, hij behandelt al dit soort problemen en leert de mensen/de bazen wat ze moeten doen.

het zijn de mensen die niet weten hoe zich te gedragen, zodat de hond het goed doet.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan het gedrag verergeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje te gemakkelijk om te zeggen dat alles aan de mensen ligt.
Ik heb bv mazzel dat mijn hond nooit achter fietsers aan gaat, dat is echt niet mijn verdienste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@martine:
"zeg nooit nooit..." idem met "alles ligt aan de eigenaar". de meeste mensen met een hond met een probleem hebben geen idee waar het aan ligt of wat ze er aan moeten/kunnen doen. als je hond iets niet doet, is dat inderdaad mazzel, maar daar had ik het niet over. "het zijn de mensen die niet weten hoe zich te gedragen, zodat de hond het goed doet." misschien heb ik het niet goed verwoord.
waar het om gaat is: als de hond iets doet wat niet mag/ goed is, m.o.e.t. de eigenaar weten wat te doen/ hoe te reageren/ hoe te corrigeren en dàt is wat ik bedoelde te zeggen.
als je dat "te gemakkelijk" vindt, dat kan, dan verschillen we van mening. @kmjansen: "99 % van het probleem is de eigenaar, die zijn niet consequent." ben het met je eens, en elke hond is te trainen, maar lang niet alle baasjes kunnen dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, je antwoord is een beetje kort. Maar ik ben het wel helemaal met je eens hoor.
"dit kan het gedrag verergeren" (zonder verdere uitleg....) slaat nergens op.
Vooral het kijken naar Cesar Millan lijkt me nauwelijks iets, waar het gedrag door kan verergeren! ;) En JA, alles ligt aan de mensen. (zij willen toch die honden hebben?) OOK als het aan de hond ligt, zal de mens het moeten gaan oplossen (want die wil die hond houden)
Dus op zoek naar andere oplossingen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja @katje: ik heb het al hieronder bij het antwoord van @martine geschreven: ik heb een beetje te kort geantwoord en daardoor misschien niet helemaal te begrijpen door iedereen, kennelijk zelfs...
maar het komt er op neer dat veel mensen zich niet realiseren dat het aan de mens ligt dat een hond zich niet gedraagt. zo simpel is het en als je dan advies krijgt kan je dat opvolgen, of niet. heel eenvoudig toch?
Op zoek naar een andere hondencursus.

De cursus die je hebt gedaan, heeft niet geholpen.
Zoek een andere waar ze andere manieren hebben om de honden te trainen. Net zo lang, tot je wel je hond gewoon kunt uitlaten.

Cursussen die gericht zijn op IPO (VZH) zijn vaak erg consequent en duidelijk, daar zou je misschien vinden wat je nodig hebt.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik zie, dat Theo een onderscheid maakt tussen cursus = spelletjes (vind hij) en training = gedragsverandering.

Ik vind het best, dan moet je op zoek naar een TRAINING die VZH doet.
Aan spelletjes doen heb je inderdaad niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een cursus hoeft geen verbetering te geven een training daarin tegen wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je enig idee wat VZH is Theo? Succes verzekerd hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb jouw definities overgenomen, ik heb cursus en training door elkaar gebruikt (daar heb je overheen gelezen geloof ik) VZH is geen spelletjes cursus.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Wat is er mis met een GGB-training? Maar voordat je zover bent heb ik al de nodige cursussen doorlopen, die juist ondersteunen in de " pubertijd" van jonge honden. Met 12 weken puppy-cursus ben ik er echt nog lang niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet zeker, maar bedoel je GHH? (gehoorzame Huis Hond)
Dat is ook een prima cursus (training).
De VZH is eigenlijk een soort strenge GHH.
Je moet ook met de hond aan de voet lopen.
De hond moet zit, af, blijf etc.
Net als bij GHH.
Maar het is minder Huis-tuin-en-keuken hond. Bv Bij GHH mag een hond nog wel een halve meter naast je lopen. Bij VZH moet hij echt aan je been "hangen." OK, ik heb net de website van raad van beheer gevonden.
http://www.raadvanbeheer.nl/verenigingen-en-activiteiten/hondenopvoeding-hondensport/gedrag-gehoorzaamheid-beginners/ GGB klinkt helemaal goed. Klinkt eigenlijk identiek aan GHH en VZH.
Waarschijnlijk is de mate van gehoorzaamheid (hoe streng?) doorslaggevend voor de naam.... En helemaal gelijk heb je, 12 weken puppy-cursus, dat is niet voldoende. Wel al een heel goed begin!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Klopt KatjeD, na de cursussen GHH1 en 2 kan je door naar VEG ( voortgezette elimentaire gehoorzaamheid) en daarna GGB-tot GG3 dit zijn landelijke examens net zoals VZH of je kan wedstrijden lopen (vergelijkbaar als in de dressuur bij paarden.) Op het moment dat een hond uit zijn pubertijd is, ben je minstens op het niveau van VEG, in deze cursussen kan je dus prima leren om ongewenst gedrag te keren. En het is nog hartstikke leuk ook.
Mijn hond, 7,5 maanden, heeft ook schrik voor grote zwarte honden. Haar reactie daarop is staart tussen de benen en bij mij veiligheid zoeken. Er is nooit iets gebeurd waardoor ze dit gedrag vertoond.
Een andere hond uit de buurt stormt juist op zulke honden af en vliegt ze aan. Dit is ook een jonge hond waar niks dramatisch mee is gebeurd.
Ik hen een ridgeback, die ander is een stafford.

Míjn hond laat ik wennen aan zwarte honden. Samen erop af, laten zien dat ie niet eng is, ik haal dd zwarte aan en ga er even mee spelen. Dan durft mijn hond ook steeds meer.

De stafford houden we aan de lijn. Zodra hij een zwarte hond ziet en zijn houding veranderd, leiden we gem af. Een klein tikje in de lies, een knips voor de neus langs. Vervolgens doen we iets met de stafford. Met een rak speken oud. Zodra hij weer kijkt naar de zwarts op een foute manier volgt er meteen correctie. Soms is 'uh uh' zeggen al voldoende. Dit moet je doen voor het grommen.

Kijk goed naar je hond en zie wanneer de houding veranderd. Dán reageer je al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip hoor, wat je doet met de Stafford. Maar van de ridgeback vind ik niet zo' n goed idee.
Het aaien van de andere hond kan maar zo verkeerd opgevat worden en leiden tot een gevecht.
Vooral als de hond bij jou aan de lijn zit, dat voelt de hond als extra kracht / "samen sterk". Bij jou werkt het blijkbaar.
Maar ik zou het met mijn mechelaar niet durven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@martine: wat je doet met de stafford is de goede manier. en dat heb ik dus bedoeld met cesar millan, dit is zijn methode (zo goed als).
ik denk dat mijn antwoord boven te kort was misschien en daardoor niet goed te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mijn ridgeback werk het ook. Ik heb haar meestal los lopen. Dan dwing ik haar niet om bij die andere hond te kijken maar laat haar zelf toenadering zoeken. Als ze ziet dat ik niet bang ben voor die ander durft zij ook wel te checken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en dat is nou precies waar het om gaat: energie... ben jij nerveus, hond reageert nerveus, ben jij bang, hond reageert bang, simpel: je hond is je spiegel, maar misschien als ik het zo zeg dat het alweer verkeerd verwoord is!! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, nee hoor jo, jij snApt het wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... :D ...!
Een gewone cursus zal inderdaad niet helpen bij dit gedragsprobleem.
Hier moet een trainer bij komen die gespecialiseerd is in het gedrag van honden en je hierin kan leiden.

De tip over Cesar Millan was al eerder gegeven,ja je ziet dit probleem vaak voorbij komen,maar om op je eigen houtje dit probleem te verhelpen,raad ik je niet aan dus op zoek naar een gedragstherapeut voor je hond is het beste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Dit probleem is zeer zeker op een gewone cursus wel te verhelpen hoor. Binnen de meeste hondenclub zit genoeg kennis van gedrag en weten gedragsdeskundigen uit de directe omgeving te vinden, mochten ze het niet kunnen oplossen. Het probleem zit bij de baasjes die verwachten dat ze "gelijk" resultaat willen zien, en er ook niet teveel tijd in willen steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met je eens want vaak worden deze gedragsgestoorde honden doorverwezen naar een gedragstherapeut die vaak niet aanwezig is bij een gewone eg cursus. Wat ik wel met je eens ben is dat het probleem bij het baasje ligt,deze moet heropgevoed worden in het omgaan met de hond.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Deels met je eens, maar is deze hond echt gedragsgestoord?
Ben zelf actief binnen een hondenclub en weet dat er eerst met de hond en baas gewerkt word, eventueel apart van de rest. Als instructeurs er niet uit komen dan worden mensen verwezen naar de gedragstherapeut.
Een van mijn eigen honden toonde ook ongewenst gedrag (angst, onzekerheid) met de juiste begeleiding en inzicht in gedrag zijn al veel "problemen" verdwenen en de hond blijft positieve voortuitgang boeken. Hier was echt geen gedragstherapeut voor nodig.