Konijnen op een tegelvloer?

Ik ben een konijnenhok aan het bouwen en vraag me af of het een probleem is als die beestjes straks in de winter op een tegelvloer zitten buiten.
Het maakt voor mij het verschil tussen een hok op pootjes en een hok op de tegels.

AANVULLING na 10 antwoorden:

Allen bedankt voor jullie bijdrage, ook al zijn sommigen wel erg bruut en denken dat ik een dierenbeul ben. Ik stel toch niet voor niks de vraag!!!

Ik wilde juist een hok maken op de tegels, wel met nog een verdieping en dan een zij uitgang bij het onderste deel naar het buitenhok.
De reden voor de tegels is dat ik heb begrepen dat je konijnen niet zo op de grond (of het gras) moet zetten omdat ze zich dan uitgraven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Tegels kunnen behoorlijk koud worden. Ik zou hun vloer dan ook isoleren. Dat hoeft niet eens per se met pootjes, je kunt ook het hok een (liefst vrij dikke) houten bodem geven die op de stenen komt te staan. Natuurlijk wel nog steeds zorgen voor een goede dikke laag bodembedekking.

Wel zou ik het hok zo bouwen dat het aangepast kan worden. We kunnen hier namelijk prima theoretiseren, maar meten is weten. Controleer dus in verschillende seizoenen/weersomstandigheden de temperatuur, eventuele tocht en vochtigheid in het hok, en maak aanpassingen waar nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als er maar genoeg stro op ligt moet het geen probleem zijn om ze op de tegelvloer neer te zetten.
Zelf zou ik kiezen voor een hok met pootjes, maar dat is meer omdat ik dan niet zo ver hoef te bukken :) (en ik is lui)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oops... verkeerd geklikt ... was als +1 bedoeld... ik ga het goedmaken met je!
Je kunt stro onderin het hok leggen zodat de konijnen niet direct op de stenen liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet doen op een (kouwe) tegelvloer. Zomers kan het nog wel met zand/stro, maar 's winters zou ik dat niet willen. Dan liever maar verhoogde pootjes etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen.
Tegel vloer is te hart en swinters te koud.
Het beestje word eg ziek
In de natuur ziten ze ook niet op een verharde ondergrond
Een houte ondervloer met stro is beter
Probeer eens zelf een betonevloer 1 nachtje
Wat je wel kan doen is in de zomer een gekoelde tegel in het hok legen .
Maar een tegelvloer nee niet doen a.u.b
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen komen van nature voor op zachtere ondergronden. Een tegelvloer is naast koud ook hard, en die kunnen ze niet vormen. Prettig voor jou. Maar niet voor de arme beestjes.

Geef je de kokken de mogelijkheid aan de zijkant open te maken? Dan kan je 's zomers het hok open doen en een ren naar je grasveld eraan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op een tegelvloer is geen probleem, ook wel lekker voor de nageltjes, wel zorgen dat je ook voldoende stro neerlegt. het is ook makkelijker met verschonen.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, wat denk je zelf?

Heeft een konijn in het wild een tegelvloer in zijn / haar hol?

Denk het niet.

En waar blijft heel de pies en poep van zo'n konijn. Het is nu niet zo dat een konijn 's avonds nog even de bezem erdoor haalt.

Vraag het even bij de dierenwinkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent ook nietdedierentuinman?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben hier op dit forum terecht gekomen omdat ik twee linkerhanden in de tuin heb. Vandaar de naam.
Hey, Ik Vraag A.U.B niet om 't op tegels te doen.. maak een wat luxer hok voor de beestjes.. gun hun ook een mooi leven ;)!, wij hadden een hok met 2 verdiepingen,

Begane Grond: Afmeting van (bijlage) plaatje, met stro etc.
1e Verdieping: Zelfde als begane grond, ook stro etc. met paar hokjes met gaten waar ze doorheen konden lopen (spelen)
2e Verdieping: Slaap compartiment, Verwarmde lamp (in de winter) met isolatie tape, omdat onze konijnen last hadden van vast geklonte uitwerpselen, aan 't konijn zelf daar had hij heel erg last van hij sliep ook altijd op de lamp (vandaar de lamp sindsdien was 't over)

beestjes zijn 14/15 geworden wil je lang plezier hebben van de beestjes verwen ze dan een beetje :)! kan geen kwaad. als je geen ruimte hebt kan je altijd nog de hoogte in, ik zeg je bent goedkoper uit als je zon hok zelf in elkaar zet ;) 40 euro heb je een leuk hokje in elkaar geknutselt :)!

succes en laat even weten wat 't is geworden.

PS: op de foto is 't 1 verdiepingen we hadden de verdiepingen iets minder hoog. en een 2e verdieping boven in. helemaal dicht geisoleerd. lekker warm voor 't beestje ;)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou toch minimaal een deel beschut maken, met een bodem. Als je gaat besparen op het konijnenhok, had je beter geen konijn kunnen nemen.... Anders had je ook gewoon een meter kippengaas in een cirkel kunnen zetten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies als je een huisdier neemt moet je 't ook verwennen ;) alsof 't je eigen kind is.. denk ik altijd:). PS: een xbox + LCD in zon hok zetten is dan weer uitgesloten niemand wil een verslaafd konijn.. geloof me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het geven wat het nodig heeft. Een konijn lust geen xbox, daar waar de kids er wel pap van lusten. Of van PS2 op de LCD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een vleugje sarcasme.. maar ging al weer iets te ver begrijp ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ... no worries!