Mist een hond zijn oude baasje?

We hebben een jack Russell van iemand anders overgenomen toen hij 1,5 jaar was en nu is hij 2 jaar oud. Kan het zijn dat hij zijn oude baasje mist en hoe kun je dat merken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (3)

Nee. Toen je Jack bij jou in huis kwam, kwam hij in een nieuw roedel.
In een nieuw roedel heersen nieuwe regels, en zijn er andere gewoontes.
Daar moet hij heel eventjes aan wennen, en dan voelt hij zich daar prima op z'n plek.

Een hond kan niet terugdenken aan wat geweest is, een hond leeft uitsluitend in het 'hier en nu'.
Mocht hij ooit zijn oude baasje tegenkomen, herkent hij hem, en krijgt daar een blij en goed gevoel bij, dus zal hij dat baasje enthousiast begroeten (Tenzij hij erg slechte ervaringen of traumatische gebeurtenissen heef meegemaakt met dat baasje....)

Maar dat hij na een half jaar nog zijn oude roedel en roedelleider zou 'missen'- nee, hoor, zo werkt het niet.
Gelukkig maar, want de allerlaagste wolf in een roedel, die altijd iedereen vóór moet laten gaan, en aan álle roedelleden zijn onderdanigheid moet tonen, en altijd als laatste de restjes krijgt, probeert ook in een ander, nieuw roedel geaccepteerd te worden en een beter leven op te bouwen.
En bij onze honden is het niet anders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hè , ik was er helemaal van overtuigd dat mijn hond me mist als ik op vakantie ben , haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij opo vakantie gaat, en de hond naar een pension gaat, is zijn hele wereld opeens onveilig en onbekend : roedel weg, roedelleider weg, en nieuwe omgeving....maar als er lekker met hem gespeeld en gewandeld wordt, en er iemand goed leiding geeft aan je hond, is hij héél snel gewend.
Dat neemt niet weg, dat hij helemaal uit zijn dak gaat, als hij je bij terugkomst herkent, en hij zijn eigen wereld weer terugkrijgt : dat voelt dan mega-goed!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
honden zijn ontzéttend logisch.....daarom moet ik, als chaoot, vaak even 'omdenken' van mens's in honds.
Dat denk ik niet na 1/2 jaar. Honden zitten anders in elkaar als een mens.
De hond van mijn ouders heeft, na het overgaan van mijn vader, nog zo'n 2-3 weken naar hem gezocht: voor ons merkbaar in ieder geval.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij moet ik wel zeggen, dat mijn vader de "roedelleider" was voor de hond. Misschien zou het anders korter zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden kunnen in het begin onzeker zijn, hun leidinggevende op dat moment valt weg en ze zijn in een nieuwe omgeving. Zodra ze de hond een nieuwe roedel-leider heeft, is de situatie snel geaccepteerd.