Is mijn cavia ziek of gewoon oud?

Mijn cavia is al best oud (ongeveer 6 jaar), de laatste paar weken schokt zijn lichaampje een beetje en af en toe niest hij. De schokjes zijn niet heel erg, maar wel constant. Weet iemand wat dit is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij is overigens altijd een rustige cavia geweest en het liefste zit hij in zijn kooi, aan zijn gedrag kunnen we dus niet echt zien of er iets mis is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit hij in een hoekje van de kooi, met zijn hoofdje naar de hoek gericht? Eet en drinkt hij normaal? Dat is sowieso belangrijk om te bekijken bij een cavia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zit inderdaad in een hoekje, maar dat heeft hij eigenlijk zijn hele leven al gedaan. Hij eet en drinkt goed, hij krijgt elke avond een worteltje of iets anders lekkers en dit eet hij netjes op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, ik denk dat ik inderdaad maar even naar de dierenarts ga aangezien dit al een tijdje gaande is. Mijn andere cavia hebben we een tijdje geleden moeten laten inslapen, misschien dat hij zijn vriendje mist? Hij zit wel erg veel in een hoekje nu, misschien meer dan wat hij normaal doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je cavia kan inderdaad heel eenzaam zijn nu zijn vriendje overleden is. Had zelf eerst ook 2 cavia's, en nadat de oudste ingeslapen was werd de andere heel erg eenzaam en verdrietig. Zij zat ook de hele tijd in een hoekje en dat is nooit eten goed teken bij cavia's. Laat er maar even naar kijken, dan kun je gerustgesteld worden. Oh, en geef hem maar een lekker worteltje extra, dat verdient hij wel :) Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha dat zal ik doen, dankjewel!

Antwoorden (3)

Hmm... Oké, dus eten en drinken gaat goed zei je en zijn gedrag wijkt blijkbaar niet af van normaal. Je cavia is inderdaad vrij oud. Alle cavia's niezen wel eens, kan komen door stof in de kooi, maar dat schokken baart me toch een beetje zorgen. Voor de zekerheid even naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
krijgt hij wel genoeg vitamine C ? door stress (verlies van zijn vriendje kan stress veroorzaken) heeft hij meer behoefte aan vitamine C.
(uit onderstaande bron wat informatie voor je:)

Een cavia van 1 kilo heeft 20 mg vitamine C per dag nodig. De behoefte kan echter verschillen per leeftijd en omstandigheden.
>>>Met name stress en drachtigheid doet de behoefte vitamine C verhogen.
>>>Een tekort aan vitamine C veroorzaakt ziektes bij de cavia (met vaak sterfte als gevolg). Vitamine C is ook als druppel of tabletvorm te geven. Het is aan te raden om een cavia elke dag een 50 mg vitamine C-tablet te geven (verkrijgbaar bij de drogist).
Gebruik echter geen bruistabletten.

cavia's worden gemiddeld zo'n 5 à 8 jaar (en dat ik stokoud), dus misschien is hij gewoon héél erg oud en "op"?
(nog wat informatie voor je uit de bron:)

Biologie
Cavia's zijn voor knaagdieren aan de grote kant, ze wegen tussen 500 en 1500 gram en worden 25 à 30 cm lang. De wilde vorm blijft wat kleiner, tot 700 gram. Voor de meeste gedomesticeerde dieren geldt dat ze groter zijn dan hun wilde soortgenoten. Cavia's worden gemiddeld een jaar of 5 oud, maximaal circa 8 jaar. Het zijn sociale dieren, die in het wild in groepjes leven bestaande uit één mannetje, een aantal vrouwtjes en de jongen.

Toegevoegd na 2 minuten:
antwoord:
zowel een tekort aan vitamine C (door stress) als zijn
leeftijd kunnen het probleem zijn.
een bezoek aan de dierenarts zal het antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste is je cavia al behoorlijk oud en tevens kan hij een kou hebben gevat. Cavia's zijn erg gevoelig voor tocht of temp. wisselingen.
Snel naar de dierenarts!
Kijk op onderstaande link.