Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is een aanval op mijn hond van een andere hond ernstig als er geen wonde is?

Mijn hond werd aangelijnd aangevallen door een loslopende hond. De baas heeft hem er meteen kunnen aftrekken en mijn hond is gelukkig niet gewond. Is er nu gevaar dat hij hier emotioneel iets aan overhouden bvb schrik van andere honden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, in principe niet, zolang jij zelf hier ook rustig en beheerst mee omgaat. Zorg dat je hond rustig en op zijn initiatief weer contact met andere honden kan maken. Geeft jouw hond signalen af, dat hij het spannend vindt, hou dan zoveel afstand dat de hond weer ontspant. Dwing de hond niet! Loop met een boog om andere honden heen en als dat goed gaat, even laten snuffelen en doorlopen.
M.a.w. kijk naar de hond en kijk ook zeker naar de andere hond waar je contact mee wil maken.
Overigens zou ik je hond toch nogmaals controleren, soms zie je toch iets over het hoofd. Kleine wondjes schoonmaken en met een openstaand wondje even naar de dierenarts.
(Lees meer...)
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Plus, heel goed antwoord.
Antoni
7 jaar geleden
Voor de vraagsteller @Sondey deze aanvulling op het antwoord: Zorg er wel voor dat jijzelf niet nerveus of gespannen bent bij andere honden. Dat merkt je hond ook en dat is in geen enkel geval handig. Het beste lijkt mij daarom eigenlijk om je eigen gedrag helemaal niet te veranderen in vergelijking met de situatie vóór de aanval. Je kan natuurlijk alerter zijn dan eerst maar verder zou ik persoonlijk niet veel veranderen aan je gedrag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding