Waarom steken katten hun tong uit?

Mijn kat was zich laatst aan het wassen en toen hij opkeek vanwege een geluid stak hij (het puntje van) zijn tong uit.
Dit doet hij vaker, en ook onze oude kat deed dit soms.
Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

De tong van een kat heeft verschillende functies. Deze dient niet alleen voor het proeven en opnemen van voedsel, maar ook voor het schoonmaken en desinfecteren van de huid en de vacht. Het midden van de tong is bezaaid met draadvormige haakjes die voor ruwte zorgen. Op de punt, zijkanten en wortel van de tong bevinden zich de smaakpapillen. De smaakcellen zitten in groepjes, als partjes van een sinaasappel, rondom een kleine opening.
Kattentongen dienen als rasp, die zelfs een bot kunnen afraspen. De tong kan een snelheid van bijna een meter per seconde halen. Lang is gedacht dat de tong als een lepel fungeert. Maar uit onderzoek van wetenschappers, in januari 2011, is gebleken dat dit niet zo is.

Als een kat haar/zijn tong uitsteekt is zij/hij bezig met likken, maar stopt daar even mee om ergens naar te kijken. Ze vergeten echter hun tong binnenboord te halen. Even later gaan ze gewoon weer verder. Het is een soort verstoring van de concentratie.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

jouw kat is heerlijk ontspannen bezig zich te wassen, en vindt het teveel moeite op dat moment z'n tongetje weer naar binnen te halen.
je ziet vaker bij katten die erg genieten en/of ontspannen liggen het tongetje een stukje naar buiten komen.
een erg schattig gezicht!
Rieneke1
11 jaar geleden
De kat is zich aan het wassen /wassen en nog eens wassen dan een geluid of iets dergelijks en tong geen tijd om die binnenboord te leggen.Even iets anders wat de aandacht vraagt.Elk baasje herkent dit wel niets aan de hand en erg leuk/dom gezicht.Gewoon aandacht niet bij wassen maar o jee wat is dat.Kat eigen!! LEUK niets aan de hand verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigenlijk is je vraag verkeerd, want de kat steekt zijn tong niet uit.

zoals al in andere antwoorden staat: de kat wast zich met de tong.
op het moment dat je een puntje van zijn tong "buitenboord" ziet hangen, is hij afgeleid/gestoord door een beweging of geluid in de omgeving en stopt hij zich te wassen en kijkt gericht daar waar hij iets hoorde/zag.
hierna gaat hij gewoon verder met wassen.

maar ook als katten genieten, als mijn kater in mijn armen ligt te genieten van een "kroelsessie" ligt het puntje van zijn tong geregeld in 't zicht. daarbij komt ook nog speeksel dat uit een mondhoek het bekje verlaat en naar mate het genot groter is, is de natte plek op je t-shirt veel groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iedereen die een kat heeft herkent dit.Maar niet alleen met tongetje eruit kan ook prima zonder dan kwijlen we ook.Tenminste hier!!Genot en aandacht wat wil een kat nog meer ,wel op de tijd dat het hun uitkomt hè ,niet andersom.Katten ik hou van ze!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar het gekke is dat dit de eerste kat is, van mij, die èn kwijlt èn z'n tong laat bungelen! zo schattig, maar inderdaad niet altijd tegelijkertijd en altijd als hij wil en wij hebben daarin helemaal niets te zeggen!
ik ook: ik hou van ze! :)