Is een kruising labradoodle x Australian shepherd ook allergie vrij?

Dus een kruising tussen een labradoodle en een australian shepherd? Zijn die allergievrij, of niet doordat er ook australian shepherd doorheen zit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben geen expert maar ik denk met sterk vermoeden dat het wel allergie klachten geeft. Een mix heeft een ander huidtype. En de huid van de Autralian Sheperd is niet schilfer/allergie vrij. Als ik jou was zou ik het risico niet nemen. Straks ben je wel allergisch en dan moet de hond weer weg gedaan worden. Dat komt de hond niet ten goede.

Antwoorden (1)

Dat kan, maar dat hoeft niet. Bij elke kruising komen verschillende combinaties van genen van de voorouders voor. Het is niet zo dat bij een kruising de puppies 50% van vaders en 50% van moeders genen krijgen. Sommige puppies kunnen een 100% labradoodle-vacht hebben, terwijl andere puppies uit hetzelfde nestje 100% shepherd-vacht hebben. Combinaties van vachttype kan in theorie ook. Als de ouderdieren niet 100% raszuiver zijn, kan het ook zijn dat puppies de vacht van een verre voorouder van een ander ras (of combinatie) krijgen.
Het is niet van te voren te zeggen en vaak ook nog niet met zekerheid vast te stellen als de puppies 8 of 9 weken zijn en het nestje mogen verlaten.
Als je echt een 'allergievrije' hond wil, kun je beter voor een echte labradoodle gaan. Echter zijn hierbij ook gevallen bekend van mensen die toch allergische reacties krijgen bij een labradoodle. Of dat dan aan die specifieke hond of aan die specifieke mens ligt weet ik ook niet.
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Labradoodles van F1 hoeven niet allergievrij te zijn, pas in latere generaties is dat mogelijk. F2/F3.
In de F1 kan de Labradorvacht nog overheersen.
Dan heb je met een gewone Poedel meer kans op minder allergieverschijnselen.