Wat betekent het als een kat voor de kattenbak aan het krabben over de vloer is? Zowel voor als na de bak te hebben gebruikt.

Ik heb een kater van 4,5 en sinds 2,5 maand een kitten erbij. Gaat super goed tussen hun twee en ze zijn redelijk dol op elkaar (Moos is af en toe niet helemaal gediend van de vele speelkwartiertjes maar spelen met haar vind hij meestal super leuk en hij likt Zus meerdere keren per dag helemaal schoon en ze slapen vaak samen)

Nu heeft Moos al een paar keer naast de kattenbak geplast, wel alleen als er een uitloopmat voor de bak ligt dan doet hij het daarop. Ik schep elke dag de kattenbak uit en maak heb 1 x per week a 1,5 week helemaal schoon.

Het viel mij van het weekend op dat hij over de vloer heen krapt voor en na hij naar de bak is geweest. Vanmorgen heeft hij dit ruim 5 minuten gedaan.

Weet iemand wat dit betekent?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

hou dat wildplassen in de gaten; wellicht is het verstandig even een vers plasje na te laten kijken.
verder is het verstandig meerdere bakken te geebruiken, op afstand van elkaar.

sommige katten zijn ware meesters in het krabben; je zou denken dat ze op weg naar australie zijn.
verder is het mogelijk dat je de plasplek iig voor de kattenneus niet schoon genoeg hebt gemaakt, en dat hij probeert dit geurspoor te bedekken.

plasplekken maak je het best schoon met biotex groen; dit moet je wel een tijd in laten weken.
dan spoelen en nabehandelen met schoonmaakazijn.
zo ruikt zelfs de kat het niet meer.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Plus dus. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen wildplassen hij doet het gericht voor de kattebak alleen als er een uitloop mat voor de kattebak ligt.
Hij doet het niet overal in huis. Sproeien of plassen? Katten gebruiken urine als geursignaal of ‘markering’ voor zichzelf en andere katten. De reden om urine af te zetten als geurmarkering (sproeien) is totaal verschillend van het plassen om de volle blaas te legen. Het is daarom heel belangrijk om eerst vast te stellen of het gaat om sproeien of plassen omdat de mogelijke oplossingen verschillend zijn.

Tijdens het plassen zal de kat een zittende houding aannemen en een hoeveelheid urine laten lopen op een horizontale oppervlakte. Daarna kan de kat krabgedrag vertonen in het gebied rondom de urine, hoewel dit lang niet altijd gebeurt. Voorkeurslocaties in huis om te plassen zijn op het tapijt, de bank, het dekbed, het bad of het aanrecht.

Om te sproeien zal de kat gaan staan, waarbij vaak met de achterpoten trappelbewegingen worden gemaakt, de staart trilt en een (kleine) hoeveelheid urine naar achter wordt gesproeid op een verticale oppervlakte, zoals de muur, waar een duidelijk ruikbare geurmarkering achterblijft.

Op basis van alleen de hoeveelheid urine kan geen onderscheid worden gemaakt tussen sproeien en plassen. Veel gebruikte sproeiplaatsen zijn deuren, ramen, rondom het kattenluik, gordijnen, elektronische apparatuur en boodschappentassen of plastic zakken. Wanneer is vastgesteld om welke van de twee gedragingen het gaat, dan kan de juiste behandeling worden ingesteld om het (gedragsprobleem aan te pakken. @MAAIKIEE: Misschien nog wel een handige tip: De kater is geslachtsrijp op de leeftijd van 6-7 maanden. Wij adviseren daarom om de kater rond deze leeftijd te laten castreren. Mocht de kater eerder in huis gaan plassen en/of sproeien dan is het beter om de kater direct te laten castreren. Anders kan de kat het sproeigedrag aanleren en in 5 % van de gevallen kan de sproeiende kater blijven sproeien ondanks de castratie. bron:www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/castratie.html
Rieneke1
11 jaar geleden
maikee, het kan er zeker mee te maken hebben dat hij de bak niet wil delen.
verder vinden veel katten het niet prettig om te poepen en te plassen op dezelfde bak. als je klontvormend grit gebruikt, en dagelijks schept, hoef je geen geuroverlast te ervaren.
is dat toch het geval, dan zou je eens naar het voer wat je geeft moeten kijken.
goedkoop supermarktvoer geeft meer ontlasting, die ook nog eens harder stinkt.

Andere antwoorden (2)

Territorium afbakening

Krabben wordt gebruikt als onderdeel van territoriale communicatie; de kat markeert zijn leefgebied. Kliertjes, gelegen tussen de voetzooltjes van de kat, scheiden geurstoffen (feromonen) en zweet af, die na menging een unieke geur vormen. Wanneer de kat met zijn nagels over een oppervlakte krabt, wordt deze geur afgezet en de combinatie van een markering, afgevallen nagelschede en de geur zorgen voor een sterke zichtbare en ruikbare boodschap voor andere katten.

Dus puur territoriumgedrag naar de kitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
het krabben om te markeren waar jij het over hebt, is iets totaal anders dan het krabben om iets te begraven; dat is zo'n beetje het tegenovergestelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees hier niemand die iets heeft over een kat die iets wil begraven...:P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot een bepaalde leeftijd kunnen kittens alles maken.
Daarna is het mogelijk dat hij de kitten op haar plaats gaat zetten. Maar dit hangt dan weer af van wie de dominantste wordt/is. Maar wel leuk zo 2 jonge katten samen, altijd feest!
Een ingebakken instinct om iets grondig onder te graven. Zo grondig dat de kat niet alleen alles werkelijk in de kattenbak ondergraaft maar ook buiten de kattenbak een beetje graaft. Om diezelfde reden kan je dit fenomeen bij sommige katten zien na het eten.

Dat een kat naast de bak gaat kan verschillende redenen hebben. De meest voorkomende oorzaken (die op jou situatie van toepassing zijn):

- In de kattenbak gaan doet pijn, dus 'liever' ernaast.
- Kat moet nog leren op de kattenbak te gaan?
- Angst, bedreigt voelen, onzekerheid,...
- Kattenbakvulling niet gewoon.
- Kat gestoord tijdens een vorig kattenbakbezoek?
- Misschien moet de kat van ver komen en kan ze het zo lang (nog) niet ophouden? De ruimte waar de kat komt dus beperken.
- Plotse veranderingen in de omgeving.

Als je de oorzaak kent dan is de oplossing nabij. Je kan de oorzaak dus proberen zoeken door uit bovenstaande lijst te elimineren. Lukt dat niet dan wordt het tijd om dit probleem met je DA te bespreken.