Waarom ligt mijn kat graag op mijn nek?

Toen ze klein was, was het schattig. Nu ze acht maand is wordt het lastig(nog steeds jong maar groot). Ik kan en mag mijn hoofd niet draaien, want dat ligt niet lekker laat mevrouw merken... Veel draaien, zuchten en ploft neer. Ontzettend lief en grappig is ze, maar waarom geen andere plek?

Toegevoegd na 2 uur:
Ze ligt met haar rug naar mijn nek. En altijd haar kopje bij mijn rechterschouder of wang. Maar de antwoorden die ik tot nu toe gekregen heb, geven me ook wel een beeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.1K

Het beste antwoord

je kat ligt daar gewoon graag omdat je het hem hebt aangeleerd toen hij klein was.
jong geleerd is oud gedaan, en het is natuurlijk een heerlijk warm plekje, wat naar zijn idee nog best past.
zo ken ik een kat die als kleintje altijd in het stokbroodmandje lag.
hij ligt er nog steeds graag, maar is inmiddels zo groot dat je het hele mandje niet meer ziet, zo stulpt hij er overheen :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ vooral vanwege de reacties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Ik geloof dat elke kat zijn eigen tik heeft waar ze graag liggen. Onze vorige kat lag bijv. graag in doosjes of normaal op schoot. We hebben nu weer een vrij jonge kat van 1,5 die graag als een babytje in je armen ligt of met de pootjes op schoot en de hoofdje op het dijbeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kater doet dat ook het liefst, bij mijn man dan want die laat het toe, mijn zon ook maar mij is hij te zwaar en ik zet hem dan altijd weer op de grond. Toch probeert hij het wel eens af en toe, helaas voor hem ben ik erg consequent. Een kat is dominant en zal een hoge positie kiezen. Hoe hoger hij zit, hoe onderdaniger jij bent in zijn visie. Als het comfortabel was, ging hij nog het liefst op je hoofd zitten, maar de kat denkt wel aan zijn/haar comfort.
De kater van ons ziet mij dan ook meer als baas dan mijn man en zoon. Mijn man en zoon geven hem wel eens eten, maar hij eet het pas als ik het even heb omgeroerd alsof ik het hem heb gegeven. Teken dat hij mij als dominanter ziet omdat ik altijd 'hoger' ben als hij.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha..denk je..ik denk dat hij gewoon wil dat je m bedient,zo zijn ze
Rieneke1
14 jaar geleden
het hele dominantieverhaal gaat voor een kat niet op.
katten zijn geen kleine hondjes.
amc
14 jaar geleden
Natuurlijk, vertel mij wat en ik ben zo gek ook nog!
Maar het lijkt echt alsof hij alleen van mij eten accepteert.
Ik heb het wel eens geprobeerd om zijn eten niet door te roeren en dacht dat hij wanneer hij echt honger heeft, wel zal eten, maar zelfs na een dag weigerde meneer! Nu is hij geraffineerd en is overdag veel in de tuin en in de buurt, we hebben veel vogels. Nu overal gerenoveerd wordt, dus geboord, komen er ook veel muizen tevoorschijn ( ik woon bij de duinen en zee) dus honger zal meneer niet gauw krijgen, want hij jaagt als de beste.
Hij zal dus wel niet gauw omkomen van de honger, maar zijn eten thuis eet hij alleen als ik het oppak en weer op de grond zet. Het moet voor hem door mij gegeven worden.
Rieneke1
14 jaar geleden
zal gewenning en aandacht zijn.
heerlijke beesten zijn het toch he, en zo slim ook.
hij heeft je uitstekend gedrild ;))
Bij je nek kan ze er omheen gaan liggen waardoor ze met haar buik tegen jouw huid aan ligt. Dit geeft een warm gevoel en katten houden over het algemeen wel van warmte (tegen de buik). Ze zullen ook als het even kan in de zon liggen ipv de schaduw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt zeker, dat ze zich, als een soort van kattesjaal om je nek heen liggen, met hun buik tegen je nek aan.
Ik denk dat ze dat gewoon lekker warm vinden, voel je nek achter maar eens, hoe warm die is.
En als je dan ook nog lang haar hebt, is het helemaal geweldig, want dan kan die daar ook nog mee spelen, en het is ook nog extra warm.