Waarom gaat mijn hondje van 10 maanden janken als ik met iemand in gesprek ben ook als ik iemand aan de telefoon heb ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een hondenschool is zeker een optie. Er zijn hondenscholen waar praten met andere mensen geoefend wordt. Je hond leert er ook andere commando's en handelingen op bevel uit te voeren.
Zodra je hond blaft bij telefoneren kun je hem even in de gang zetten. Tot dertig tellen en dan weer binnen laten. (Een time out).
Waarschijnlijk heb je een heel energiek hondje? Laat de hond eerst heel goed uit, laat hem rennen en spelen, zodat hij moe is en geduld heeft om wat te leren.
Ik weet een trucje, maar het kost wat oefening.

Leer de hond eerst het volgende aan:

Stap 1: Doe in je hand een brokje/beloning. Laat de hond zien dat je iets lekkers in je hand hebt. Zeg: "goed" en laat de hond het brokje opeten. Herhaal dit een keer of 10.

Stap 2: Houd je hand met brokje voor je hond, maar doe je hand dicht zodra de hond het brokje wil pakken. Zeg hierbij: "wacht". Herhaal dit een paar keer, totdat je hond alleen naar het brokje kijkt en het niet pakt. Zeg: "goed" en laat je hond het brokje pakken.

Stap 3: Probeer nu de tijd dat je hond moet wachten op het commando "goed" steeds langer te maken. Probeer het ook zonder de commando's, want wanneer je echt gaat telefoneren kun je immers niet steeds iets tegen hem zeggen.

Stap 4: Doe alsof je telefoneert. Met de hoorn aan je oor oefen je stap 1 t/m 3.

Stap 5: Houd een gesprek met jezelf aan de telefoon of praat met een lamp. Daarbij laat je de hond Stap 1 t/m 3 tussendoor uitvoeren.

Het kost veel tijd en geduld. Maar je hebt kans dat je hond leert te wachten tot jij zegt dat het nu zijn tijd is.
Wanner het succesvol verloopt zal de hond bij elk telefoontje netjes wachten totdat hij zijn trucje mag doen.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat hij je stem hoort en daarom aandacht wil. je zult dus een manier moeten vinden om hem dat af te leren, misschien een hondencursus doen
10 jaar geleden
Je moet een hond leren te wachten tot jij hem eten geeft, uitlaat, met hem speelt en/of anderszins aandacht geeft. Eigenlijk moet je dat van meet af aan leren. Dat begint al met zitten als je de riem omdoet, de deur uitgaat en dan pas volgen, een hek doorgaan als tweede (dus wachten tot de baas voorgaat).
Als jij bij iedere piep of blaf aandacht aan je hond schenkt, neemt hij de leiding over en bepaalt wat wanneer gebeurt.

Je kunt je dus voorstellen, dat de hond gewoon wil dat je hem aandacht schenkt als je telefoneert of als je op straat even een kort gesprek met iemand hebt. Ik ken honden die, terwijl de baas in het bos staat te praten, hele kuilen graven. Deze honden worden niet gecorrigeerd. Ze vragen dus om onmiddellijke aandacht en bepalen wanneer de baas mag stilstaan en gaan klieren als de baas geen aandacht aan ze besteedt.

Eis dus rust, maak hem duidelijk dat wat hij doet niet kan. Maar aangezien je dat waarschijnlijk nooit gezegd hebt, zal je eerst het commando 'stil, blijf, of plaats" inhoud moeten geven, zodat de hond weet waar je grenzen liggen.

Een hond is geen kind. Je kunt een hond nooit 'vragen' om stil te zijn. Je moet een hond iets zeggen, gewoon zeggen. Maar dan moet hem dus eerst geleerd worden wat de inhoud van je woorden is. Dat leer je op hondencursus. Een hondencursus is dus eigenlijk een bazencursus, om je hond beter te begrijpen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus
Precies: cursus en consequent zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jammer dat dit nog steeds uitgelegd moete worden: +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...maar wat fijn dat er altijd mensen zullen zijn die de tijd nemen om dit te doen!
Ivana
10 jaar geleden
Dank je MIlli. Ik vind het altijd jammer wanneer door tekort aan kennis de verhouding baas-hond niet optimaal is, dus blijf ik uitleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
want niet alleen de baas is daarna meer tevreden met de hond, de hond voelt zich ook prettiger als de baas de baas is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben altijd blij als Ivana iets uitlegt... ik weet wel iets van honden, maar hoe heet dat ook weer? oh ja, aan Ivana's kennis kan ik nog "een puntje zuigen"...! "Als van een prestatie wordt gezegd: 'Daar kun je nog een puntje aan zuigen' of 'Je zou er een punt aan kunnen zuigen', dan betekent dit dat het een heel goede prestatie is, die moeilijk te evenaren is."
//onzetaal.nl/taaladvies/advies/ergens-een-puntje-aan-kunnen-zuigen
Ivana
10 jaar geleden
Te veel eer Jodokus, maar erg bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jo, LOL, je dacht ik zal het maar meteen uitleggen voordat het tot een vraag wordt gebombardeerd...