Hoe lang duurt het (ongeveer) eer pimpel- en koolmeesjongen hun nest verlaten?

Wij hebben hier op het terrein een nest met pimpelmezen (5 stuks) en eentje met koolmezen (6 stuks). Vandaag waren de nesten leeg en wilden we ze later weghalen i.v.m. te verrichten werkzaamheden. Later zagen we echter dat enkele jonkies weer terug in het nest waren. Aangezien we niet eerder willen beginnen met de klus, voordat de jonkies definitief uit hun nest zijn, bij deze onze vraag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Gemiddeld duurt het zo'n 20 dagen vanaf het moment dat ze uit het ei komen.

Onderstaande tekst komt van de site van Beleef de Lente, het webcam-project van de vogelbescherming, waar bij een zevental vogels binnengekeken kan worden, waaronder bij de koolmeesjes. Helaas is het koolmees-nestje dit jaar mislukt. De jonkies hebben het niet overleefd.

"De jongen krijgen veel zeer eiwitrijk voedsel in de vorm van rupsen en insecten te eten. Zij groeien daarmee in 2,5 week zo hard, dat sommigen groter en zwaarder worden dan hun ouders. Maar het worden geen “overgewichten”, want zonder oefening een nestkast uitvliegen zo’n 20 dagen na de geboorte. Wie doet je dat na!"

http://www.beleefdelente.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij zowel een koolmeesje als een pimpelmeesje duurt het ongeveer 16 tot 23 dagen voor ze het nestje verlaten.
Zij voelen zelf aan wanneer het juist moment is om uittevliegen.
En ook dus ook wanneer het voor hun veilig is om het nestje te verlaten.