Dit kan U best proberen, de kans bestaat de ze die zal aanvaarden, anders de kuikentjes nog even in de warmte houden van zodra de zon weg is, bv in een kuip met een warmtelamp erboven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de ervaring die ik heb: je hebt weinig kans dat een andere kloek de kuikens aanvaard. Zeker als er veel leeftijdsverschil is en kleurverschil tussen de kuikens. Een andere kloek zou ze zelfs dood kunnen pikken. De meeste kans van slagen is als de kuikens van gelijke leeftijd zijn (max een paar dagen er tussen) en de hennen een band hebben (moeder-dochter, zussen).
Als je de kuikens gaat plaatsen doe dan stuk voor stuk, met een tussenpoos van een uur. Blijf erbij tot dat de kloek het andere kuiken heeft geaccepteerd. Het beste gaat het als de kuikens wakker zijn en scharrelen. Mocht een kuiken niet geaccepteerd worden, plaats het dan met wat andere kuikens in een afgesloten stukje in een schuur of garage. Daar is de temperatuur gelijkmatiger dan buiten. Je kunt als de kuiken nog heel jong zijn er een warmtelamp boven hangen, deze kun je verkrijgen bij de Boerenbond/Welkoop.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als zowel de pleegkuikens als eigen kuikens niet te oud zijn (max 3 a 4 weken) gaat dat prima. Of dan de een een dag oud is en de andere vier weken maakt niet uit.
Schuif ze er wel onder als de kip in het stikkedonker zit te slapen, bijvoorbeeld rond middernacht.
Ik heb wel eens kuikens uit de broedmachine, en als het ook maar even kan zet ik ze liever bij een kloek dan onder een lamp en zo. Een hen kan namelijk maximaal 10 a 12 eieren goed uitbroeden, maar gemakkelijk voor 20 kuikens zorgen. Gaat altijd goed.