Worden kittens net zo bang als hun moeder, voor honden?

Onze poes is nooit echt fan geweest van onze pup die nu inmiddels alweer ruim 2 maanden hier is.

Nu ze zwanger is, is ze nog erger (feller).

Nemen de kittens dit felle/angstige gedrag tegenover honden over van de moeder-poes?

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze leren opgroeien met een hond in de buurt zal dat wel meevallen; dan wennen ze juist aan zijn aanwezigheid.
Rieneke1
9 jaar geleden
Je poes beschouwt haar territorium nu als zeer onveilig. Kijk je uit dat ze niet wegloopt om buiten ergens te werpen?
Bedenk ook dat ze enkele weken na de geboorte weer krols kan zijn. Als de kleintjes 6 weken oud zijn kan je haar laten castrerenl.

Het beste antwoord

Ja, moederpoes geeft het voorbeeld aan de kittens. Als zij bang is, zullen de kittens dit feilloos oppikken. Dat wil niet zeggen dat dit later niet wat zal bijtrekken, maar de start wat dit betreft is niet zo goed.

Het is achteraf gepraat, maar beter hadden jullie gezorgd dat de poes niet gedekt werd in de tijd dat de pup in huis werd gehaald.

Zorg dat de poes voldoende terugtrekplekken heeft waar de hond niet bij kan, en zorg zeker dat ze werpplekken heeft ver uit de buurt van de hond.
Rieneke1
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Kan de angst voor de hond nog voorkomen worden bij de kittens Rieneke? Door bijvoorbeeld een kitten eens mee te nemen naar de pup toe zonder moeder poes? (Ik vraag het uit interesse en onwetendheid)
milenaa
9 jaar geleden
Ja ik weet dat de situatie niet ideaal is. Het was niet zo gepland. Het ging ook wel aardig goed tussen de twee, steeds beter!
Maar de laatste weken enkel weer slechter door de poes. Ze is echt enorm fel geworden, maar dat zal wel komen door de dracht, toch? Wordt die felheid van haar nog minder na de bevalling of verloop van tijd? Hoe groot is de kans dat de kittens later nog wennen aan honden, wanneer ze eenmaal uit het nest? Wel handig om te weten, voor hun toekomst. (natuurlijk krijgt ze haar eigen afgesloten plek waar de hond niet welkom is)
Rieneke1
9 jaar geleden
Voldy, eens meenemen heeft geen effect, je zou de kittens dan meerdere malen per dag aan de pup moeten laten wennen. Dat zou ik zeker de eerste weken niet doen, ivm stress voor de moederpoes: wie weet hoe ze gaat reageren als haar kittens ineens naar hond ruiken? milenaa, ben je van plan de kittens te houden? (hoop dat je die dan wel tijdig laat helpen)? Het zal best nog een stuk bij kunnen trekken.
Als de kittens wat ouder zijn zullen de hormonen van moederpoes ook wat minder opspelen.
milenaa
9 jaar geleden
Nee ik houd ze niet zelf, mijn ouders willen wel kittens hebben, maar ook zij heeft honden...
Ik ben zo wie zo bang dat onze poes, nooit goed overweg zal kunnen met onze hond. Ze is niet vanaf kitten af aan opgegroeid met honden, maar ik probeerde haar wel te socialiseren met de honden van mijn ouders (daar ging ze naar op vakantie of mee als we daar een weekendje was). Na twee/drie dagen wennen leefde ze altijd prima samen, al dan niet langs elkaar heen. Dus de hoop was er dat het helemaal goed zou komen als ze voor langere tijd samenwonen. Maar onze poes is zo ontzettend fel. Altijd al geweest. Ik weet niet eens of dit met de drachtigheid te maken heeft? Hoe kan ik de poes helpen met haar angst (los van de zwangerschap)?
Rieneke1
9 jaar geleden
Goed overweg kunnen is wellicht te veel gevraagd, maar je zegt dat er eerder geen problemen waren, al waren ze geen maatjes.
Nu je poes drachtig is, en ook als ze straks kittens heeft, spelen haar hormonen op, logisch dat ze zo fel is nu.
Als de kittens wat ouder zijn, zal dat wel weer bijtrekken.
Ook wat de kittens betreft zal het wel goedkomen op den duur, en zullen ze best met de hond kunnen samenleven. Er is een middel tegen angst, nl Telizen. Geen medicatie maar een voedingssupplement. Geen idee of dat tijdens dracht en lactatie gegeven mag worden, dat kan je even met je huisarts overleggen.
Voor nu kan je je poes ondersteunen door een feliway verdamper te gebruiken.

Andere antwoorden (2)

Of de kittens de moeder hierin gaan kopieren weet ik niet,wel weet ik uit eigen ervaring dat kittens die opgroeien met een hond heel goed gaat.

Hier waren mijn katten de grootste vrienden met mijn hond,maar ik had ze dan ook vanaf kittens dus ze waren ermee opgegroeid.

Ik denk dat de kans heel groot is dat de kittens goed met je hond overweg kunnen als ze eenmaal op pad gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Katten en honden geven verschillende signalen af, ze begrijpen elkaar niet. Maar wanneer ze als kitten of pup met elkaar opgroeien, leren ze elkaars gedrag te begrijpen (socialiseren). Daarom is het heel belangrijk dat de jonge kittens wel leren omgaan met jouw hond - en met alle andere dingen die ze in hun verdere leven gaan tegenkomen.
Ik kan me voorstellen dat moederpoes niet voor te porren is, maar probeer hiervoor een oplossing te zoeken. Tot een week of zes - acht kun je ze goed aan allerlei dingen laten wennen. Dat hoeft dus niet als ze nèt geboren zijn. Wacht desnoods even af tot ma weer op stap gaat, of in een andere kamer zit.