waarom worden goudvissen soms wel 12.5 jaar oud in een kom, maar in mijn aquarium hooguit 1.23 jaar?

Toegevoegd na 1 minuut:
en in mijn aquarium zit een luchtpomp, een lamp, 0.5 cm grind, 3 soorten voer, een paar planten, 60 liter water + waterverbeteraar

Toegevoegd na 10 minuten:
ik heb 2 kleine en 1 grote vis in deze bak,
de kleinen er uitgehaald want de grote is ziek.
(ik heb de gezonde vissen overgeplaatst want de zieke vis is gevoelig voor alles)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoord op de vraag waarom ze in een kom langer zouden leven dan in een aquarium.het houden in een kom wordt trouwens overal afgeraden....ik weet wel dat ze erg gevoelig zijn voor ziektes zoals "stip" en dat dat erg besmettelijk is voor de andere visjes...wij hebben ze ook gehad, ze werden al snel ziek en gingen dood ondanks dat we het aquarium steeds goed verschoonden en allerlei middeltjes hadden gekocht om de boel schoon te houden...

Het beste antwoord

Een goudvis in een kom heeft in sommige opzichten geluk,
het water wordt vaker vervangen, omdat het water NIET belucht wordt, wordt minder giftige stof in het water gebracht en voordat de goudvis met zijn uitwerpselen het water te sterk vervuild heeft, wordt het water verschoond.
Ook komt er MEER zonlicht in het water wat voor veel bacterien ongunstig is en zo wordt de goudvis uit de troep gered voordat hij er aan bezwijkt.
Een aquarium is een heel ander verhaal, dat heeft ED zeer goed belicht.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wat mist is nog het pH en kalk-verhaal alsmede de geleidbaarheid (het water in een aquarium wordt steeds zouter , nog afgezien van het nitraat.
Dat nitraat wordt afgescheiden door de vissen zelf, wordt omgezet in nitriet en (nog erger) in nitrosaminen die kankerverwekkend zijn.
Aquaraia worden NOOIT helemaal leeggehaald, ongeveen de helft van het water wordt vervangen.
Dus wordt elke pakweg twee weken de zouten met de helft verdund, ook de giftige.
Enerzijds kun je -als je het aquarium als een biotoop beschouwt- niet al het water vervangen, van de andere kant verzamelt zich steeds meer gif in het water door alles wat dood gaat en NIET als plantenvoedsel kan dienen.
Je kunt je voorstellen dat je 60 liter water wat je dag in dag uit met vaak veel teveel voedsel bestookt, allerhande stoffen gaat bevatten die door het leven niet als plezierig wordt beschouwd.
De beluchtingspomp gebruikt het water ook nog eens als luchtreiniger, dus rook , stof en andere rommel verzamelt zich in het water van een aquarium.
Dus hoe dieronvriendelijk een vissenkom ook lijkt, hij is duidelijk schoner dan een aquarium.
Je goudvis bewijst dat door pakweg 10X zolang in de kom te blijven leven als in het aquarium.
Het advies van ED om ZEER ZUINIG te zijn met voedsel is het beste advies wat je een aquariumbezitter kan geven.
Daarnaar moeten reiniging, filtering, licht en onderhoud in orde zijn.
Het goed onderhouden van aquaria vergt veel tijd en expertise, anders is de sterfte onder de vissen heel groot.
Ook handen waar vuil- of zeepresten aan zitten zijn de pest voor vissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goudvissen zijn zeer grote vervuilers, na verloop van tijd gaan de afvalstoffen in het water zich verder opbouwen en ontstaat er o.a. nitriet.
Zonder een goedwerkende filter, die de afvalstoffen uit het water haalt, zullen al je goudvissen na verloop van tijd dood gaan.
In deze filter ( als je een goede hebt) leven bacteriën die de nitriet ( giftig) omzet in nitraat ( bijna niet giftig) en dit nitraat is eigenlijk de voeding voor planten, vaak staan er in een goudvissenbak te weinig planten om deze nitraat ( mest) allemaal op te nemen, daarom is het zeer belangrijk, dat je zeer regelmatig een deel van het water er uit haalt en schoon leiding water terug brengt, om van het overschot aan nitraat af te komen.
Doe je dit niet, dan blijven goudvissen dood gaan.
En zeer spaarzaam voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vast niet het antwoord waar je op zit te wachten maar ik weet toevallig van een goudvis die ook al behoorlijk oud is geworden in een kom. ten minste, dat denkt de 8 jarige eigenaar.
Reden hiervoor is dat zijn moeder af en toe vervanging regelt als dit nodig is.........
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je zo lief
Een kom gaat stinken en je maakt hem dan schoon maar een aquarium maak je minder vaak schoon om dat je op je filters vertrouwd.
Grapje
een goudvis in een ronde kom wil wel eens weten waar hij naar toe zwemt en daarom houd hij het veel langer vol dan in een aquarium want daar stoot hij steeds zijn neus.
Moraal nieuwsgierigheid houd je langer in leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al 3 jaar goudvissen, de moet het water goed checken, de bacterien en de conditie van het water. Erg belangrijk voor de vissen en planten,