Tamaskan-honden zijn een Fins hondenras gekruist om op een wolf en wolfhond te lijken. Hoewel hun exacte oorsprong onzeker is, waren deze mixbreed-honden voornamelijk arctische rassenkruisen van Alaskan Husky, Alaskan Malamute, Canadese Eskimo Dog, Duitse herder, Labrador Husky en Siberian Husky.

De Tamaskan is een sociale, vriendelijke en energieke hond. Ze worden graag zoveel mogelijk betrokken in het gezinsleven. De meeste honden zijn erg aanhankelijk en gedragen zich als schoothondjes ondanks hun grote formaat. De meeste Tamaskan zijn redelijk open tegenover vreemde, hoewel sommige iets terughoudend kunnen zijn. De Tamaskan hoeft geen allemansvriend te zijn die zelf met iedereen contact zoekt, maar het is ook zeker niet de bedoeling dat ze angstig zijn voor vreemde mensen of terugdeinzen wanneer er contact gezocht wordt met hen.
Als waakhond is het ras niet geschikt, sommige Tamaskan zullen ook helemaal niet blaffen.
Het ras is in de omgang met andere honden over het algemeen erg makkelijk. Ze maken graag contact met andere honden en zullen zelden conflicten aangaan. Volwassen, intacte reuen, kunnen zich soms wat dominant opstellen tegenover andere reuen van hetzelfde kaliber.
De Tamaskan leeft graag samen in een roedel. Ze hebben graag een maatje om mee te spelen en hun gezelschap te houden. De Tamaskan gaat ook goed om met andere dieren in het gezin mits ze daarmee goed gesocialiseerd zijn vanaf het begin. Katten en konijnen bijvoorbeeld zullen geaccepteerd worden als roedelgenoot (mits goed gesocialiseerd) en in sommige gevallen kunnen het ook echt maatjes worden die samen spelen en slapen. Er op latere leeftijd ineens bv. een kat bijnemen, terwijl de hond hier niet aan gewend is zou wel problemen op kunnen leveren.
De Tamaskan heeft wel een jachtinstinct en ondanks een goede socialisatie is de kans groot dat ze bij het zien van dier dat weg rent, er wel achteraan jagen. Het is daarom ook van belang de Tamaskan niet zomaar overal los te laten lopen op plekken waar veel wild zit of vee rondloopt. Doordat de Tamaskan geen zelfstandige hond is kunnen ze wel loslopen zonder er gelijk vandoor te gaan en zullen ze ook terug te roepen zijn wanneer dit getraind is.
.
Tamaskans worden niet erkend als een ras door de Fédération Cynologique Internationale, maar wel door de American Rare Breed Association.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt @simonV