Mijn poes van 2 jaar heeft feline hyperesthesia , wat moet ik doen?

Na lang zoeken op internet kwam ik bij fhs, kan er weinig over vinden, maar het heeft met stress te maken. Overmorgen ga ik naar de dierenarts, maar ben benieuwd of iemand hier meer over weer

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus je googelt...vind symptomen die je kat heeft en stelt zelf een diagnose?
Rieneke1
10 jaar geleden
Weet je zeker dat je kat geen vlooien heeft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke;nee vlooien heeft ze niet , Niels ; ik doe alles voor m'n poes, dus jammer van je botte reactie , in m'n omgeving vind iedereen dat ik me aanstel, en dat ze er heel goed uitziet en hartstikke gezond is, ben er nu al wekenlang tot snachts aan toe mee bezig geweest, aangezien t weinig voorkomt en er in het Nederlands weinig over te vinden is, weer ik het zeker. De symptomen zijn precies hetzelfde....
Rieneke1
10 jaar geleden
Ben je al bij de dierenarts geweest, en wat waren de bevindingen? Kijk je uit dat je zelf niet te gestresst raakt trouwens?
Niet goed voor jou, maar ook je kat voelt dat haarfijn aan.

Antwoorden (1)

Goed dat je naar de dierenarts gaat, om een medische oorzaak uit te sluiten.
Je kat zou bijvoorbeeld vlooien kunnen hebben.

Meestal is hyperesthesie een teken van chronische stress.
Hoe dit aan te pakken is op afstand niet te zeggen: het best haal je er een kattengedragstherapeut bij (Kattengedragscentrum, Tinley).
Deze therapeuten zijn niet goedkoop, zo'n 140 euro ben je zeker kwijt.
Je krijgt er echter een goede therapeut voor, die diervriendelijk werkt en geen psychofarmaca zoals clomicalm inzet.
Bedenk ook dat chronische stress de weerstand flink verlaagd, dus je spaart zo ellende voor de poes en dierenartskosten later uit.
Wel kan je de kat ondersteunen door het gebruik van Zylkene, een voedingssupplement voor gestresste katten.
Maak echter niet de fout te denken dat alleen dit supplement voldoende is: het is van belang dat de oorzaken van de stress worden weggenomen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje Rieneke, ik lees ook dat t vaak door een trauma van vroeger te maken kan hebben, ik heb haar gevonden toen ze 4 weken was ( volgens dierenarts) en er kwam geen moeder meer.dus dat klinkt wel logisch, voor de rest doe ik alles voor haar, onbewust kom ik nergens meer, wil t liefste thuis zijn voor haar.als ik thuis ben mag ze naar buiten, maar ze blijft gelukkig in de buurt .ze krijgt ook alleen maar goed voor, Hill's en Royal canin, en natvoer met water gemengd zodat ze genoeg vocht binnenkrijgt..en veel te spelen in huis, iedereen verklaart me voor gek.dankje voor je reactie Rieneke