Hoe hou je een kat weg van een deur?

De kat mag mee op vakantie. Voor alle veiligheid willen we ze weghouden van de voordeur van het vakantiehuisje moesten we terugkomen na een uitstap oid. Hoe zorgen we hiervoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Rieneke1
11 jaar geleden
Is er geen mogelijkheid de kat thuis te houden, met een vriend of buur die de dagelijkse zorg overneemt?
Het is voor de kat geen pretje om mee op vakantie te mogen.
En ik heb teveel verhalen gehoord over ontsnapte katten van campings of vakantiehuisjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze kat is al eerder mee op vakantie geweest en dat heeft nooit problemen opgeleverd omdat ze dat van jongsaf gewoon is. Als we ze thuis laten staan we sneller thuis dan voorzien omdat we ze missen en valt onze vakantie in het water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, ook ik adviseer bovenstaande: neem uw kat niet mee op vakantie. U doet uw kat er echt geen plezier mee. Wij hebben het 1 keertje gedaan toen we een midweekje op vakantie waren in een bungalow huisje. Lieve kat is de hele week in zijn mandje gebleven en at erg slecht. We konden echt merken aan de kat dat hij helemaal uit zijn doen was. Wij zijn eigenlijk niet veel weg geweest omdat we dat dan weer zielig vonden. Normaliter paste de buurvrouw altijd op en dat ging perfect. Zij bleef vaak ook even om met de kat te spelen en de krant te lezen. Maar zij was net verhuisd en wij namen de kat mee toen. Nu gaat de kat al een jaar of 4 naar een kattenpension als wij op vakantie gaan. Ook dat gaat heel goed. Echter, het ene pension is het andere niet. Steek er wat energie in om een pension eens van te voren bekijken en luister naar uw onderbuik gevoel. Bij sommige pensions worden de katten 's nachts opgesloten in een eigen slaaphokje, bij andere pensions lopen de katten door elkaar heen en zijn er overal mandjes en slaapplekjes. Ook zijn er zorgboerderijen waar uw kat terecht kan en waar overdag de gasten van de zorgboerderij voor uw kat zorgen. Nog 1 laatste advies tot slot: voor het geval u het nog niet heeft gedaan, laat aub uw kat chippen. Dat is de beste manier om een weggelopen kat het snelste terug te vinden.
Met hartelijke groet en een fijne vakantie alvast.
NB Als u uit de buurt Zwolle-Deventer komt weet ik een perfect kattenpension voor u.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Macaatje, bedankt voor je reactie. Maar onze kat is jou kat niet. Onze kat kruipt in een vakantiehuisje niet weg in haar mandje maar gaat meteen op verkenning. En wees gerust, we hebben een oppas voor moest ze niet mee kunnen. (bijvoorbeeld als huisdieren niet welkom zijn of als de afstand te groot is) Wat het chippen betreft: dat is reeds gebeurd toen ze klein was. Niet alleen omdat we dat zelf wilden maar ook omdat dat bij wet verplicht is wil je een kat mee naar het buitenland nemen. Dus alles is in orde: gechipt, inentingen, paspoort van de kat, .... En ze heeft zelfs aan haar halsband een penning hangen met het opschrift: "ik ben gechipt" (in meerdere talen wel te verstaan). Dus je hoeft je geen zorgen te maken. We nemen onze kat (vaker) mee op vakantie en doen dat nooit onvoorbereid ;)

Het beste antwoord

Je moet de kat zo in het huisje laten dat die niet bij de voordeur kan. Dus de deur tussen woonkamer en hal dicht of als dat niet kan de kat in een slaapkamer laten als jullie weg gaan. Of de kat in de reismand te laten (en niet zolang weg gaan).

Beter is het om de kat thuis te laten en voor oppas te zorgen of een buurvrouw ofzo die de kat eten komt geven. Een kat mee op vakantie vind ik best zielig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
De kat in de reismand laten? Laten we dat maar niet doen.
Net wat je zegt; beter niet mee op vakantie nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef antwoord op de vraag Rieneke, en dit zijn antwoorden, toch?
Rieneke1
11 jaar geleden
Van mij ook geen min Pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De deur tussen woonkamer en hal dicht, ja zo hebben we het tot nu toe altijd opgelost. Het huisje waar we nu heen gaan heeft echter geen tussendeur, vandaar de vraag. Om de kat in een reismand of kattentent te laten gaan we soms te lang wegblijven. Er is een extra kamer die we speciaal voor haar zouden kunnen inrichten en ze daar in kunnen zetten als we weg gaan. Vraag me alleen af of het niet beter zou zijn als ze wat meer vrijheid zou kunnen hebben en bijvoorbeeld bij op bed zou kunnen gaan liggen in de slaapkamer waar wij slapen als we weg zijn. De kat zelf heeft er verder geen problemen mee om op vakantie gaan. Is dat van jongs af gewoon en gaat altijd mee op vakantie wanneer dit mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die slaapkamer waar jullie slapen heeft ook al geen deur? Ik had dit huisje niet genomen denk ik. De reismand was natuurlijk een noodoplossing als niets mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De slaapkamer waar wij slapen heeft wel een deur maar die kunnen we open laten. Dat bedoel ik. Zoals ik al zei, ik zie er zelf geen probleem in om een kat mee op vakantie te nemen als ze dat van jongs af gewoon is. En trek je niets aan van die minnen, ze zouden dan beter zelf een goed antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan vergeten ze wel dat ik het beste antwoord moet kiezen ;-) Alhoewel dat dat moeilijk zal zijn want er zijn wel meerdere goede antwoorden. Hoe dan ook zijn de minnen onterecht. Ik snap het ergens wel dat het geen goed idee is om de meeste katten mee op vakantie te nemen. Maar ze mogen geen oordeel vellen over mijn kat als ze die niet kennen. En ze mogen niet vergeten dat een kat vooral leert als ze jong is, dus als ze van jongsaf al mee op reis gaat.... En zoals ik in mijn reactie op het antwoord van Jodokus zei, de eerste keer was ik er zelf verbaasd over hoe snel onze kat zich thuis voelt op een nieuwe locatie. Onze DA was hier niet verbaasd over. Ze zei dat onze kat heel goed weet hoe goed we voor haar zorgen en dus blij is als ze bij ons kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb twee katten die ons hele erg missen als we weg zijn, maar het veel erger vinden mee te moeten. en dat geldt voor de meeste katten, dus terecht dat iedereen over je heen valt of je het een kat wel aan moet doen hem mee te nemen op vakantie.
Maar als ik jou zo hoor, heeft de kat het zo het beste naar haar zin.
Kan ik hooguit jaloers zijn.... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pokemon maar waarom krijgt de antwoordgever dan zoveel minnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had in mijn antwoord er misschien beter bijgezet: "let op: aan andere kattenhouders: katten op vakantie meenemen is alleen een goed idee als ze dit van kleins af gewoon zijn en als ze hier goed op reageren." Maar ik dacht dat iedere kattenhouder zich op voorhand wel voldoende laat informeren om dit te weten. :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel het antwoord van jodokus uitgebreider was komt dat van jou op hetzelfde neer. Omdat je op een meer volwassen manier bent omgegaan met het idee van een kat mee op reis te nemen heb je (hoewel ik het er niet volledig mee eens bent) die minnen dus zeker niet verdient. Dit beste antwoord des te meer!

Andere antwoorden (2)

In dergelijke situaties zet ik een kniehoog hekje neer aan die kant van de deur waar de deur niet tegenaan slaat. Draait de deur naar binnen, dan aan de buitenkant. Doe je de deur open, dan komt de kat echt niet meteen over het hekje gevlogen en kan jij direct zien of ze wel of niet bij de voordeur zit. Een licht gaaspaneel is genoeg, of kippengaas wat je opgerold mee op vakantie neemt.
Stop voor je van huis gaat een paar kattensnoepjes in je zak en gooi die over het hekje de gang in, dan ben je zeker dat ze niet naar buiten, maar naar binnen loopt.
Ik doe deze truc als ik bij de buren de katten ga verzorgen, die hebben ook het hele huis tot en met de deur ter beschikking.
Ivana
11 jaar geleden
Dus het slagen van de vakantie is afhankelijk van de aanwezigheid van de kat? Bizar : het is VEEL BETER voor een kat om thuis te blijven, geloof me.
Een kat is geen hond. Een kat hecht aan huis en haard.
Denk er nog eens over na, het is echt beter.

In het geval dat je de kat toch mee neemt, laat deze dan niet in de transportmand/box zitten in het huisje dat is niet eerlijk.

Laat hem los in een kamer en doe deze op slot. Zet een (schone) kattenbak in de kamer en aan de andere kant van de kamer een waterbak en een eetbak.
Zorg er voor dat normale ramen gesloten zijn, tenzij er een hoog bovenlicht is voor ventilatie, dat kan wel open blijven.

Een hekje of andere oplossing die voor kinderen gebruikt wordt is niet verstandig, katten zijn bijzonder slimme dieren en hebben dat zo door.

Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de ramen en deuren laat de vraagsteller wel dicht: het gaat om de voordeur bij het binnenkomen.
onze kat hoort altijd de auto aankomen en zit dus altijd bij de voordeur als we thuiskomen. Maar thuis mag hij ook gewoon naar buiten. overigens ben ik wel eens een paar dagen weggeweest, en dan zorgde mijn man gewoon voor de katten, wat we normaal samen doen. Maar als ik terug kom, is de poes minstens 2 dagen niet bij me weg te slaan, zo heeft ze me gemist. En ik haar ook. Alleen ze haat autorijden, dus neem ik haar nooit mee. Een vakantiehuisje zou ze best interessant vinden. De kater niet:die heeft het liefst zijn vertrouwde plekjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, mag ik nu eens vragen, ken jij mijn kat? Weet jij hoe mijn kat reageert op verplaatsing? Nee? Wel ze voelt zich overal thuis als ze maar bij ons kan zijn. (toegegeven: de eerste keer was ik daar zelf heel verbaasd over). Ik laat ze alleen thuis als ze op onze vakantiebestemming niet welkom is (geen huisdieren toegestaan) of als het te ver rijden is. Ik denk inderdaad dat er niet echt een betere oplossing is dan een andere kamer. gelukkig geeft deze toegang tot een badkamer (ik vind dat een kat altijd minstens 2 ruimtes ter beschikking moet hebben). Het idee van Ivana met het hekje oid is inderdaad wel goed, maar dat goed in de praktijk weten te brengen is een ander verhaal. @pokemon: de auto is geen probleem. Die blijft dan wel een eindje van bij het vakantiehuisje geparkeerd staan. De auto is bij ons geen probleem. Ook dat is de kat van jongs af gewoon (toen ze 3 weken was zijn we er wekelijks blokje rond mee gaan rijden). Zolang ze alles kan zien is er niets aan de hand, dus we moeten ze wel in het midden op de achterbank zetten. De weken voor een vakantie doen we nog eens een wekelijks ritje om haar terug aan de wagen te leren wennen zodat ze de lange rit aankan. Bovendien wordt ze door het gezoem van de motor in slaap gewiegd, dus voor ze het zal weten zijn we op onze bestemming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki, in antwoord op je vraag: nee ik ken jouw kat niet, maar wel de gemiddelde kat en daar hebben wij het over. Deze vragen/antwoorden worden door veel mensen gelezen en daar schrijven wij ook antwoorden voor. Verder spreek je jezelf tegen, eerst zeg je:
Als we ze (de kat) thuis laten staan we sneller thuis dan voorzien omdat we ze missen en valt onze vakantie in het water.
en daarna:
Ik laat ze alleen thuis als ze op onze vakantiebestemming niet welkom is (geen huisdieren toegestaan) of als het te ver rijden is. Bij ons thuis zeggen ze dan: de liefde gaat wel diep hoor : NOT!!
Anders gezegd: Ik ken genoeg mensen die gewoon NIET met vakantie gaan, OMDAT ze huisdieren hebben, dat kan namelijk óók nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel mijn vraag was niet of het een goed idee is een kat mee op vakantie te nemen maar wel hoe je ze weghoudt van een deur. En ja, als we ze niet mee op vakantie nemen staan we vroeger dan voorzien terug thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, ik ga het doen zoals jij het voorsteld: de kat in een aparte kamer (die grenst aan de woonkamer zodat ze er ook als we er zijn altijd in kan en er vertrouwd mee raakt) en hierin kattenbak aan de ene kant en water en eten aan de andere kant. Nee, sterker nog: kattenbak in de ene hoek, eten in de andere hoek en water in nog een andere hoek (drinken en eten mag voor een kat eigenlijk niet te dicht bij elkaar staan).