Welke soort is mijn (water) schilpad ?

Ik heb een (water) schildpad, maar ik weet niet welk soort het is. Ik heb een foto erbij gedaan.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het heeft een rode wang

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedaan

Antwoorden (3)

dat lijkt me een roodwangschildpad.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roodwangschildpad
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep :) plus
Omdat er al jaren geen roodwangen meer mogen worden verkocht, is het dus een geelwang of geelbuik.
Niet te zien op jouw foto.
Maar geelbuik komt verre weg het meeste voor, dus houd ik het bij een geelbuik.

Toegevoegd na 4 uur:
Dus toch een roodwang, het rode vlekje is op mijn laptop bijna niet te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch zie je wel duidelijk een rode wang, en die hebben geelbuiken en geelwangen neem ik aan niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry ed, het is een roodwang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens, legaal? Nee. Makkelijk om toch te krijgen? Helaas wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja Bliets, nu ik goed kijk zie ik dat ook, ik ging er denk ik van uit dat een roodwang al lang niet meer mag, dat ik het rode vlekje niet zag, had nog wel de foto vergroot, maar dan zie je het helemaal niet.
Sinds 1998 is de verkoop van roodwangen verboden en dit is duidelijk een jonge roodwang.
Niels, hoe zo makkelijk verkrijgbaar?
Rieneke1
11 jaar geleden
is er in belgie ook een stop op de verkoop?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ging naar duitsland om te kijken voor een aquarium voor de schilpaden en ze verkochten de roodwangen daar gewoon in de winkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd, dacht dat het een Europees verbod was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het even nagekeken, de invoer van roodwangschildpadden is verboden voor alle Europese landen, dus ook Duitsland.
Waarschuwing!
Veel schildpadden zijn drager van de Salmonella-bacterie .
Het is een roodwang.
Roodwangen duiken de laatste tijd weer her en der op, overigens ook roodwangen maar dan met een oranje of zelfs gele wangvlek.
Bewuste kruisingen om de wet te omzeilen.
Het verbod werd destijds ingesteld ter voorkoming van faunavervalsing.
Dat de handel zich spoorslags op andere types Trachemys wierp was te verwachten. Faunavervalsing door schildpadden komt vooralsnog in Nederland niet voor. Er zijn nog geen nakomelingen of eieren gevonden.
De keuze om de import en handel te verbieden alleen voor roodwangen is ons dan ook altijd een raadsel gebleven.
Geluk bij een ongeluk: niet-roodwangen werden ineens veel duurder dan voorheen! De laatste jaren worden er minder schildpadden in de natuur aangetroffen, ook de asiels hebben minder aanbod.
Bijvoorbeeld: Oma is ineens veel meer dan 10 gulden kwijt voor 2 schildpadjes met plastic bakje.
Dus veel minder kleinkinderen krijgen (vaak ongevraagd) tegenwoordig waterschildpadjes als verjaardagskado!
Ofwel: vanwege de prijs wordt er wat beter nagedacht of de aanschaf wel verstandig is.
Nu nog het besef dat ze in de tuinvijver alleen in de zomer leuk kunnen zijn, maar in de winter in die vijver een geringe kans op overleven hebben!!!