Gaat onze kater dood?

De dierenarts heeft gezegd dat hij z'n nieren verstopt heeft, morgen moet hij terug. Hij heeft overgewicht(maar is ook erg groot) maar we gaan hem op de dieetbrokken zetten. Ik ben bang dat hij doodgaat, hij is erg levenloos en slaapt veel, volgensmij heeft hij erg veel pijn. Heeft iemand dit eerder gezien of meegemaakt met zijn huisdier?

Ik hoop iemand die een zelfde ervaring als dit heeft meegemaakt me antwoord kan geven.

Toegevoegd na 4 uur:
Nieren verstopt was een foutje, dat moet blaas zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
wat moet ik me voorstellen bij verstopte nieren?
heeft hij pkd (cystes in de nieren), of cin (chronisch nierfalen)?
gaat hij niet op nierdieet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij gaat wel op dieet, hij heeft bloed geplast.
Rieneke1
12 jaar geleden
ok, misverstand omdat je het over overgewicht had.
wacht even af tot cica deze vraag heeft gezien, zij is dierenartsassistente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je misschien blaasgruis of zelfs blaasstenen? Daar heeft onze kat speciale brokken voor en die helpen goed. Hij is er oud mee geworden ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
maeve, nieren en bloed plassen zou ook kunnen duiden op nierbekkenontsteking.
het blijft raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het echt niet....
Maar veel sterkte!!

Antwoorden (2)

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Je zegt dat hij bloed plast en verstopte nieren (?) heeft. Waarschijnlijk bedoel je dat zijn urinebuis verstopt zat. Verstopte nieren kan niet.
Goed, verstopping komt zeer veel voor en is zeer vervelend en pijnlijk voor de kater. Het risico is bij katers groter omdat zij een nauwere plasbuis hebben. Als hij helemaal verstopt zit, is het een SPOED geval! Als hij namelijk geen urine kwijt kan, zal de urine van de blaas terugstromen naar de nieren en daar grote schade aanbrengen. Medicijnen en blaasdieet zullen echter meestal de klachten verhelpen. Je kat zal echter de rest van zijn leven op speciaal dieetvoer moeten blijven, omdat het probleem anders terugkomt.

Maar je hebt het ook over zijn nieren. Zijn die het probleem, dan is het onmogelijk te zeggen of je kat nog lang te leven heeft, omdat ik dan meer zou moeten weten. Is er bloedonderzoek gedaan naar zijn nierfunctie? Voor nierproblemen bestaan veel goede medicijnen en ook speciaal dieetvoer en voedingssupplementen, die verdere achteruitgang van de nieren kunnen voorkomen. En die bovendien de nierfunctie kunnen verbeteren. Zijn de nieren echter al te slecht, dan is het moeilijker. Regelmatig infuus kan nog enigszins helpen.

Kortom, we kunnen hier je helaas niet echt gerust stellen, omdat we niet de specifieke toestand van je kat weten. Bovendien klopt je omschrijving 'verstopte nieren' niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ook een kater gehad met de zelfde problemen ben ermee na de dierenarts gegaan die heeft zijn urinebuis en blaas gespoeld (dat bloed plassen heeft nog wel een dag of 2 geduurd) en hebben speciaal voer mee gekregen de kater knapte zeer snel weer op en heeft nog jaren geleefd