Wie weet wat meer van knabbelvisjes?

Hallo,

Ik heb laatst in de dierenwinkel knabbelvisjes ( die visjes die je bij de Spa hebt) gezien de man van de dierenwinkel zei dat deze niet in warm water hoefde maar gewoon op kamer temperatuur. Nou heb ik nog een aquariumm over en dacht dat het wel leuk was om knabbelvisjes te houden.
Nu ben ik nog opzoek naar wat informatie, dus hier komen mijn vragen:

Hoe groot moet het aquarium zijn voor ongeveer 8 tot 10 knabbelvisjes?

Hoe vaak moet het aquarium verschoont woorden?

Wat eten ze behalvalve huidschilvers?

Wat voor Ondergrond hebben ze nodig. Iets van zand of grind?

Hoe lang leven ze gemmiddeld?

Wat vinden ze prettig om nog in het aquarium te hebben?
( iets van plantjes, decoratie of pompje ofzo? )

Ik hoop dat iemand me kan helpen, en tips zijn ook altijd welkom. Ik wil dat de visjes gewoon een goed leventje hebben.

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (3)

In principe kun je ze als normale vissen houden. In de fish-spa worden ze in een kale bak gehouden zodat ze aan mensen blijven eten, anders hebben ze geen honger meer ;)

Je kunt zoeken op garra rufa op internet, dat is de officiele naam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb je nodig om Garra rufa te houden (zo heten de "knabbelvisjes"

Een filter voor in je aquarium.
Plantjes voor in de bak
Een grindbodem met daaronder eventueel een voedingsbodem voor de planten.
Een speciale lamp in de kap van je aquarium (heeft je aquarium een deksel met lamp? prima!)
De Garra rufa vissen gedijen het best bij een temparatuur van 20 - 25 graden.

Wat eten de Garra rufa?
In het wild eten de Gara rufa visjes algen. Je dient dus algentabletten in huis te halen welke als basisvoer gaan dienen

Garra Rufa visjes komen van oorsprong uit Turkije, Syrië, Irak & Iran.

De visjes worden ongeveer 5 jaar oud.

Veel plezier met deze visjes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Een foutje! de vissen gedijen het best in tropische wateren van 25 - 30 maar wel constant.

Ze kunnen eigenlijk niet op kamer temparatuur gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt wel. Helaas wordt er daar geen rekening gehouden met het dieren welzijn. Mogelijk is het een andere soort, moet ook bij 25 graden.gehouden worden maar kan ook bij koudere temperaturen gedijen. Deze soort heeft vaak tandjes en laat wondjes achter. Eigenlijk niet geschikt dus.
De vissen hebben toch liever verwarmd water van 25 tot 30 °C.

Als de vissen in de baden om aan je voeten te knabbelen kouder zitten zijn er 2 mogelijkheden:

1. Er wordt geen rekening gehouden met het welzijn van de visjes.
2. Het water is wel warm genoeg maar omdat wij mensen warmbloedig zijn voelt het kouder aan aan onze voeten.

Het aquarium is voor deze vissen toch best minstens 240 liter.

2 keer per week een deel van het water verversen afhankelijk van de waterkwaliteit is voldoende. Het verversen van de filter is afhankelijk van het soort filter. Aangeraden is een mechanische filter (filterwatten) voor een biologische filter. De filterwatten kunnen dan wekelijks ververst worden zodat de onderliggende biologische filtermaterialen niet vervuild worden. Deze kunnen dan 1 of 2 keer per jaar (of bij kleine (<1l) filters toch wat vaker) worden uitgespoeld met water uit hetzelfde aquarium dat nadien wordt weggegooid (of aan de kamerplanten wordt gegeven!).

Zand of fijn grind is hetbeste, aangezien ze hun voeding in de bodem zoeken. Als je voor zand kiest meng je daar best wat turf onder, dat houdt de wortels van de planten een beetje zuur, daar houden ze van en er is een moeilijke aanvoer door het zand van verse voedingsstoffen. Een echte voedingsbodem is eerder af te raden. Zoveel voeding hebben de planten namelijk ook niet nodig aan hun wortels aangezien ze de meeste voedingsstoffen via de bladeren opnemen. Bovendien loop je met een slechte voedingsbodem alleen maar het risico op vervuiling en een goede voedingsbodem doet eigenlijk niets meer dan een goede filter en wat turf in de bodem ;-)

Elke vis wil graag zoveel mogelijk planten, een donkere ondergrond en een achterwand in het aquarium: zolang je de illusie maar wekt dat ie niet in een glazen bak zwemt. Filter en thermostaat is uiteraard ook vereist, het standaard aquariummateriaal dus, lees je daar goed over in als je geen ervaring hebt met aquaria! De planten stellen echter ook hun eisen, deze hebben voldoende licht nodig. Kies daarom ook voor reflectoren boven de lampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uh, - ????