Weet iemand waarom paarden/pony's bokken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry hoor ,maar paarden en pony's bokken zéker niet alleen uit luiheid!Paarden/pony"s bokken ook uit bijvoorbeeld frustratie.Dan zit er weer zo'n (onervaren) ruiter in de rijles die weer heel slecht zit, of veel te hard aan de teugels aan het sjorren is.Dan snap ik ook dat je het op een gegeven moment zat bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Spitney: Ooit in je opgekomen dat er misschien een reden was waarom die pony zo bokte? Misschien heeft hij wel pijn in zijn rug, paste zijn zadel niet lekker of deed jij hem pijn door je manier van rijden. Arm beest...Kletsnat gereden met een zweep...Ik zou me dan ook overgeven, ook al had ik pijn... Een pony die jou accepteert zal niet bokken. Misschien volgende keer wat grondwerk doen eerst als je die mogelijkheid hebt, om een band op te bouwen met het paard als je die mogelijkheid hebt en als het een manegepony is maar eens er van uit gaan dat er serieuze klachten kunnen zijn. Verschrikkelijk veel manegepaarden hebben slecht passende zadels, waar ze vervolgens paar uur per dag slecht rijdende ruiters op moeten meezeulen. Zelfs goed rijdende ruiters zijn een hel voor een paard met een verkeerd zadel. Als een paard je er 6x afgooit wil hij je echt wel iets duidelijk maken...Hij werd heus niet 's ochtends wakker en dacht: 'Kom, vandaag ga ik 'Spitney' eens het leven zuur maken'. Denk van uit je paard, ipv uit je eigen belang om te willen rijden en het paard moet maar gehoorzamen...

Antwoorden (3)

Dat kan een uiting van schrik of blijdschap zijn. Net als wij onze handen in de lucht gooien oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zijn idd verschillende redenen voor te bedenken; als je ze in de wei doet en ze gaan bokken vaak uit blijdschap gekkigheid, even lekker de benen van je af gooien.
Als je met ze aan het rijden bent kan het koppigheid zijn, geen zin om aan het werk te gaan tegen de draad in; of het paard is niet goed aangesingelt heeft last van de singel, beugels of andere riemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt! Een aanvulling: tijdens het rijden kan de bok ook van blijdschap zijn. Als ik mijn verzorgpaard laat versnellen in galop, en hij dus bijna voluit gaat vindt hij het zo leuk dat ie bokt ( niet zo handig aangezien ik dan in de verlichte zit zit maar ok ;) )
Daar zijn héél veel redenen voor.

- Uit blijdschap. Gooi een paard los in de wei en hij strekt lekker even de spieren door een paar bokkensprongen.

- Uit frustratie. Het is écht niet leuk als paard zijnde om altijd maar die in je buik schoppende en in je mond trekkende beginners op je rug te hebben en voor de 493ste keer het zelfde saaie rondje in de bak is ook erg geestdodend...

- Uit koppigheid. Als het paard persé achter de andere paarden aan wil lopen, en jij wil het de andere kant op hebben, wil hij wel eens een bok geven om zijn ongenoegen te uiten.

- Uit onzekerheid. Als je hele moeilijke oefeningen doet met het paard en hij snapt het niet meer, wil hij ook wel eens met een bok protesteren.

Maar de belangrijkste reden waarom ze wel eens willen bokken en die je altijd moet uitsluiten is:

-PIJN! Er lopen heeeeeel veeeeeeeel paarden en pony's rond in Nederland die helaas een verkeerd passend zadel hebben. Vooral op maneges, maar ook bij veel privé-eigenaren. Deze zadels drukken en knellen op de rug van het paard en paarden kunnen niet tegen pijn. Als jij er dan nog eens op gaat zitten, doet het helemaal pijn en zal het paard dus alles doen wat in zijn vermogen ligt om de pijn te verlichten: Inderdaad...Jou er af bokken.
Ook andere pijnklachten, bijvoorbeeld in de nek, in de mond etc. kunnen bokken tot gevolg hebben.

Meer dan de helft van de pony's die vaak bokken en als 'koppig' worden omschreven blijken bij nader onderzoek pijnklachten te hebben. Als de pijnklachten worden genezen, houdt het bokken op. Veel pijnklachten worden veroorzaakt door verkeerde spullen als hoofdstellen en zadels, pijnlijke dingen onder het sjabrak (een doorn van een takje blijft zo aan je sjabrak zitten als je het een keer op de grond hebt gelegd...Controleer ALTIJD voor je opzadelt!) of door de ruiter zelf (trekken in de mond, schoppen in de buik, scheve zit etc).