Waarom doen sommige katten dit (zie foto) met hun poot als ze aan het drinken zijn?

Ik dacht eerst dat mijn kat het als enigste deed, maar er zijn meerdere katten die met hun poot gaan zwaaien als ze aan het drinken zijn. Waarom? Heeft het een betekenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoeld over de grond heen en weer met zijn pootje,net zoals hij iets aan het begraven is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ze doen het echt tijdens het drinken. Het ziet er best wel 'spastisch' uit:p De meeste katten doen het niet.

Antwoorden (3)

Misschien is het nog een reflexbeweging van het trappelen naar melk bij de moederpoes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige katten peddelen in hun drinkbak om het water te doen laten stromen. Het is niet bekend waarom ze dit doen, maar op de pagina die ik heb toegevoegd als bron zegt iemand dat het ophield toen de kat een drinkfonteintje kreeg.
Er zijn ook katten die graafbewegingen maken rond hun drinkbak, vermoedelijk om te zorgen dat de omgeving van hun drinkplek schoon is, een reflex uit de tijd dat ze in het wild leefden.
Dan zijn er ook nog katten die graafbewegingen maken in de lucht, waarschijnlijk dezelfde reflex als van de katten die dit op de grond doen, maar ze 'graven' dan te hoog omdat drinkplekken in de natuur meestal lager zijn, i.e. niet in een kom. Dit houdt vaak op als de kat een schoteltje krijgt i.p.v. een kom of in ieder geval gaat de kat dan op de grond 'graven' i.p.v. in de lucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel eens gelezen dat katten met hun poot rimpels maken in het water omdat ze dan beter kunnen zien waar het wateroppervlak is. Als ze het verkeerd inschatten komt er water in hun neus. Mijn kat gooit vaak propjes papier in het water. Mogelijk doet hij dat met dezelfde reden. Ook doet hij vaak een pootje in het water en likt het dan af. Het kan zijn dat jouw kat eigenlijk ook met zijn pootje in het water wil. Dit kan nu niet. Geef hem een brede platte schaal en kijk wat hij dan doet. Zo'n drinkbak is fijner voor een kat omdat hij graag wil drinken zonder dat zijn snorharen de rand van de waterbak raken.