Mijn kat heeft vandaag voor de tweede keer deze maand een vleermuis mee naar huis gebracht, zal hij deze levend hebben gevangen of kan dit niet?

Ik ben het wel gewend dat mijn kat muizen, mussen, vlaamse gaaien en kikkers mee naar huis neemt, maar nu al voor de tweede keer deze maand een vleermuis. Ik ben benieuwd of hij deze levend heeft gevangen of dat ze al dood waren of gewond op de grond lagen? Kan een kat een levende vleermuis vangen? Dit lijkt me haast onmogelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mijne deed dat ook, ook 2x, ook dood meegebracht. Hij is razendsnel en heel scherp, dus ik ga er vanuit dat hij ze levend ving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei oei oei!!! Let op hoor! Is je kat geënt tegen rabiës?
Ga dat dan maar heel snel doen....als dit een nieuwe hobby is van je kat is het echt noodzakelijk. Let ook op dat jullie zelf de vleermuis niet aanraken met blote handen....rabiës is dodelijk.

Antwoorden (4)

Uw kat heeft waarschijnlijk een in/uitvlieg opening gevonden van een kolonie en er dus vaker een gaat vangen. Wat u er tegen kunt doen: de kat 's avonds en 's nachts binnen houden als het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ik vind het niet erg als hij iets vangt, ben altijd wel benieuwd wat hij mee naar huis brengt. Ik was meer nieuwsgierig hoe hij dit doet. We zullen zien of er nog meer volgen...
het is kennelijk een goede jager, als ik zo de lijst doorneem, maar een vleermuis, dat is wel bijzonder.

ik heb een kater gehad die alles ving wat hij tegen kwam, leek het, maar alles werd levend thuis gebracht!
op een dag zelfs 3 muizen en een rat, levend thuis gebracht om later gezellig mee te spelen en te bejagen.

maar er zijn ook genoeg katten die buiten het gevecht aan (moeten) gaan met de prooi om het te vangen, of die buiten al met de prooi gaan spelen tot de dood er op volgt uiteraard.
eigenlijk is er geen zinnig antwoord te geven, ik kan beide kanten verdedigen.

vleermuizen vliegen op radar, maar katten hebben hele goede ogen en sommige zijn heel erg snel.
er zijn katten die nooit iets vangen, andere kunnen makkelijk hun eigen maaltijd bij elkaar jagen, dus waarom geen vleermuis ?

bovendien is het nog mogelijk dat de vleermuizen die thuisgebracht zijn, ziek waren. en dus eventueel dood gevonden zijn, dat kan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeer ongebruikelijk dat katten vleesmuizen vangen!
Op je foto lijken me het volwassen dieren dus geen jongen.
Mogelijk zijn de diertjes ziek en konden ze niet meer voldoende omhoog vliegen!
Er kan hondsdolheid heersen onder vleermuizen, dus ga hier zeer voorzichtig mee om!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vroeg me al af of er iemand was die Hondsdolheid zou melden. Want dat was het eerste waar ik aan moest denken toen ik dit verhaal las. Ik weet niet of katten er ook last van kunnen krijgen. + van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was nu exact wat ik dacht! Het is heeeel ongewoon dat een kat een "gezonde" vleermuis vangt. Volgens mij kun je het beestje laten ophalen en kan er gekeken worden of het beestje ziek was. Rabiës kun je ook al oplopen door speeksel contact.....
Prachtige wezens die vleermuisjes.....maar dat stukje rabiës maakt mij wel heeeel angstig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist wiccalive ik heb het er ook niet op!!
Zeer gevaarlijk, dank voor je plus.
Zoals eddijst aangaf in zijn antwoord (altijd goed luisteren naar hem!!) is het zeer ongebruikelijk dat een gezonde vleermuis door een kat wordt gedood.

De kans is dus zeer aanwezig dat de vleermuizen die je kat vangt ziek zijn. Het feit dat je kat blijkbaar al meerdere heeft gevangen, kan zelfs een aanwijzing zijn zodat er in de kolonie van de vleermuizen sprake is van een ziekte.

Vleermuizen staan bekend als mogelijke dragers van heel wat ziektes, maar eentje steekt met kop en schouders bovenop, en dat is hondsdolheid, of rabiës. Rabiës is zonder enige twijfel de meest dodelijke ziekte die er bestaat.
Er zijn meerdere varianten van de rabiësvirus, en in NL mogen wij van geluk gesprekken dat de meest ernstige variant (de klassieke rabiësvirus) al decennia niet meer voorkomt, maar nog altijd worden vleermuizen in NL positief getest op rabiës.
De meest voorkomende soort in NL, de dwergvleermuis, is bijna nooit besmet, maar ca. 20% van de laatvliegers is geïnfecteerd. Als ik naar je foto kijkt, dan denk ik dat je te maken hebt met een laatvlieger, dus reken maar dat de kans ongeveer 1 op 5 is dat deze vleermuis een dodelijk virus bij zich draagt.

Wat moet je doen? In ieder geval NOOIT de vleermuis met je blote handen aanraken. Zelfs als je denkt dat hij dood is, kan het zij dat niet zo is, en je gebeten wordt.
Het staat ook vast dat je kat contact heeft gehad met de vleermuis. De kans dat je kat hierdoor besmet is geraakt is reëel, en ook via je kat kan je, of iemand anders die contact heeft met de kat, besmet raken.

Mijn dringend advies is om contact op te nemen met de NVWA (Voedsel en Waren Autoriteit) Een dierenarts van de NVWA zal dan geheel kosteloos langs komen en de dode vleermuis meenemen voor onderzoek. Van het onderzoek krijg je uitslag, en als deze positief blijkt te zijn, zal hij je verder adviseren wat te doen.

Voor de duidelijkheid: de kans dat je geïnfecteerd raakt is klein, zelfs als de vleermuis de virus heeft, maar rabiës is dodelijk. Loop geen risico, en ook al vind je het een gedoe, bel maar even. Het kost je niets, en het kan je een hoop ellende besparen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het kan zijn dat de vorige vleermuis die je kat doodde rabide was, maar die kan niet meer getest worden. Als dat zo is, zit je met een mogelijke incubatie van dagen of weken voordat je iets merkt. Hou je kat goed in de gaten, en bij de kleinste twijfel (agressief gedrag, enz.) neem DIRECT contact op met een arts of dierenarts.

Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie o wie en waarom heeft een min op dit antwoord geplaatst?
Daar ben ik écht benieuwd naar!
Soms weet je dat je antwoord 100% klopt, en dat is dus zo'n geval.
Tjonge, tjonge...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht hetzelfde ja, het is juist een supergoed antwoord! Ik wilde er alleen nog aan toevoegen dat er officieel een heel protocol voor bestaat. Dit kan je navragen bij je dierenarts of de Universiteit Utrecht. Zij zullen de vleermuis ook graag willen hebben voor onderzoek op rabies, daar krijg je dan ook een uitslag van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig antwoord, en prima advies! +, ook ter compensatie van die onterechte -!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@DeeBee71 en tacuma
Bedankt voor de reacties! In dit geval weet ik "toevallig" hoe het zit omdat ik zelf werkzaam ben voor de NVWA als dierenarts, en inmiddels al enkele tientallen vleermuizen heb opgehaald bij particulieren, en adviezen gegeven. En ook een aanvulling: als er onderzoek wordt gedaan naar een vleermuis i.v.m. mogelijke rabiës, dan wordt de hele dode vleermuis naar het CVI (Central Veterinary Institute) in Lelystad verstuurd, waar ze binnen enkele uren het dier onderzoeken en een resultaat produceren. Zie link:
http://www.cvi.wur.nl/NL/onderzoek/dierziekten/rabies/ Er is inderdaad een protocol (draaiboek rabiës), die ken ik zo'n beetje uit mijn hoofd, en is via internet voor iedereen in te zien:
http://www3.vwa.nl/draaiboeken/Rabies/Draaiboek_Rabies.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste mensen, bedankt voor de antwoorden en advies. Ik was me eigenlijk niet echt bewust van dit risico, maar heb de vleermuizen gelukkig niet aangeraakt. De laatste vleermuis die ik heb gevonden is deze week onderzocht en had gelukkig geen rabies. De specialist die ik aan de telefoon had vertelde mij echter wel dat het heel vaak voorkomt dat katten gezonde vleermuizen vangen, en dat er dagelijks meldingen binnenkomen. Ook is de kans groot dat veel katten een vleermuis vangen en deze niet mee naar huis nemen waardoor mensen het niet eens weten dat een kat besmet kan zijn. Des ondanks zijn er al jaren geen gevallen meer bekend van een kat in Nederland met rabiës. De beste man vertelde mij dat het er op lijkt dat katten minder vatbaar lijken voor het virus. De vorige vleermuis is al weer 5 weken geleden gevangen en de katten doen nog steeds normaal, veel slapen zoals altijd. Maandag krijgen ze wel een vaccinatie mochten ze in de toekomst wel een vleermuis met rabiës vangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan hoor!
Goed om te horen dar het goed ging.
En ik zou zeggen: geef het door!