Hoe weet je dat de tijd is gekomen dat je een hond moet in laten slapen?

Onze hond wordt over 4 maanden 18 jaar. Zij is doof, staat vaak gedesoriënteerd , heeft regelmatig een stijve achterpoot en staat de laatste tijd wel erg vaak met een rare rug (bol), net of er iets met haar rug of heupen is. Ook ziet de vacht er niet geweldig meer uit. Zij eet tegenwoordig heel schrokkerig en gunt onze kat van bijna 20 niets meer. Haar ontlasting is wel normaal, maar ze plast nu telkens in huis en doet haar ontlasting ook al bij ons op het terras ipv in de struiken. Het lijkt dat haar gedrag verandert. Ze wil niet meer op schoot en is erg mager, ondanks dat ze wel eet en ook nog tanden/kiezen heeft. Ik hoop telkens haar dood in de mand te vinden, maar ik ben bang dat wij de keus voor haar moeten maken, alleen weet ik niet wanneer. Ik baal wel dat zij nu in huis plast, maar ik ben ook nog gek op haar. Wie kan mij adviseren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Rieneke1
10 jaar geleden
Je weet dat je hond aan het eind van haar leven is gekomen, en steeds meer gebreken gaat vertonen. Wat zegt je dierenarts, krijgt ze pijnstillers?
Door pijnstilling en andere medicatie kan je het einde nog even uitstellen, maar niet tot in het oneindige.
We hopen allemaal dat onze dieren rustig in hun slaap overlijden, maar helaas gebeurt dit maar zelden, ga er dan ook niet vanuit dat dit gaat gebeuren.
Je zal dus als liefhebbend baasje de verantwoordelijkheid moeten nemen.
Je hebt daarbij de keus: ga je tot het gaatje, wacht je tot het echt niet meer gaat, of zorg je ervoor dat je dit onvermijdelijke moment voor bent?
Echte liefde is denk ik kiezen voor het laatste.
Excuus als ik wellicht wat cru overkom, ik spreek uit liefde voor het dier, en weet maar al te goed hoe vreselijk zwaar en moeilijk dit besluit kan zijn.
Ik wens je wijsheid en sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Een hond van 18 is oud, erg oud.
Zij mankeert het nodige, eet niet meer normaal, valt af en haar gedrag is veranderd. Dit zijn toch aanwijzingen voor je, waar wacht je nog op?
Bij oudere dieren is het zeer verstandig om één keer per jaar minstens naar de dierenarts te gaan, laat staan als ze ziek zijn. Iedere verandering kan wijzen op pijn op een medisch probleem. Hoeft niet kan ook ‘gewoon’ de leeftijd zijn… maar waarom daarop gokken? Als jij ziek bent, zal je ook naar de dokter moeten voor een oplossing, medicijnen of iets anders, toch? Nou zijn wij hier op GV geen dierenarts, maar wel een dierenliefhebber en dus krijg je hier advies… dat betekent dat je véél verschillende meningen hoort en daar het voor jou goede uit moet vissen… Nog een ding, je bent gek op haar… ben je zo gek op haar om haar nu misschien pijn te laten lijden voordat ze op natuurlijke wijze zal overlijden? in haar slaap hoop je, ja dat is lekker makkelijk, ik klink nu misschien hard en onaardig :-)) maar dat is om je even wakker te schudden, want het gaat om JE HOND die duidelijk OUD is, dat weet je, maar wel waarschijnlijk ook ZIEK is en daarvoor moet je ECHT naar de DIERENARTS met SPOED, iedere dag pijn [bolle rug] en schrokkerig eten, gedesoriënteerd en in huis plassen [beetje dementerend?]. Laat je de hond waar je zo van houdt eigenlijk wel uit? dat vertel je niet [poepen op het terras i.p.v. onder de struiken?]. Ook een oude[re] hond wil nog een klein stukje wandelen… Nu je vraag. "Hoe weet je dat de tijd is gekomen dat je een hond moet in laten slapen?" Daar kan ik op antwoorden NIET ~ daar groei je naar toe, je voelt ‘t en verwacht ‘t en hoopt dat het nog even duurt… maar als je geliefde dier ziek is dan ga je naar de dierenarts, deze geeft een vakkundig oordeel en laat het aan jou over of het moment nu is. Ik heb ooit zo iets mee gemaakt en letterlijk gevraagd "of de dierenarts vond dat het beter voor mijn dier was om een spuitje te krijgen?" Het antwoord was : Ja. Advies : niet langer wachten, maar naar de dierenarts gaan, doen uit liefde voor je hond! Ik hoop dat je de voor de hond juiste beslissing neemt en wens je daar wijsheid en sterkte mee!"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kan hij met medicijnen nog wat te verbeteren.
Gun hem alle mogelijkheden voordat je aan een spuit denkt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees je verhaal eens terug, en bedenk wat je zou zeggen als iemand jou dit verhaal vertelde over zijn eigen hond. Wat zou jouw advies dan zijn? @jadokus +10

Antwoorden (8)

Op basis van de gegeven informatie is er niemand hier op GoeieVraag die je een definitief correct antwoord kan geven. Wij weten niet of de hond pijn heeft of andere kwaaltjes die de kwaliteit van haar leven beïnvloeden.

Ga mat deze vraag (en je hond) naar de dierenarts en laat haar daar onderzoeken. Het kan zijn dat ze prima gelukkig is en gewoon ouder aan het worden, maar het kan ook zijn dat er echt iets aan haar mankeert.

In ieder geval, veel sterkte toegewenst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan eigenlijk niemand echt. Er zullen evenveel mensen zijn die zeggen dat het zielig is om hem een spuitje te geven als dat er zeggen dat het zielig is om hem geen spuitje te geven. Ik zou zeggen, als hij geen pijn heeft laat hem lekker, krijgt hij wel pijn dan zou ik hem laten gaan. En niet eens vanwege de hoge dokterskosten(eventueel) maar vanwege dat je je hond geen pijn gunt, en het dan eigenlijk egoïstisch is om hem door te laten lijden omdat jij geen afscheid wilt nemen. Een leven raakt gewoon op
Sterkte met de beslissing en tot het zo ver is, geniet nog samen
10 jaar geleden
Ga na de dierenarts en bertel je verhaal. Deze zal je kunnen zeggen na onderzoek of je hond aandoeninhg heeft of dat het ouderdomskwalen zijn. Kijk wat de kwaliteit van leven is voor je hond. Het voordeel bij dieren is dat je ze niet onnodig hoeft te laten lijden dmv euthanasie. Hoe pijnlijk het ook is voor de eigenaar om deze keuze te maken en uit te laten voeren. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is heel lastig, niet alleen voor jou, maar voor iedereen die hiervoor staat.
Ik heb 2 keer deze beslissing genomen, de eerste keer was de hond erg ziek en had veel pijn, de dierenarts kon hem ook niet meer helpen. De tweede keer, was de hond ruim 17 jaar en had geen energie meer, hij had geen plezier meer in het leven, liet zijn urine lopen en was erg onrustig, hapte toen ook regelmatig naar de kinderen, ook toen heb ik samen met de dierenarts de beslissing genomen dat het beter was voor de hond.
Ondanks dat ik weet dat het goed is, heb ik er veel verdriet van gehad, maar nooit spijt. Als je deze beslissing niet zelf kan nemen, overleg dan met je dierenarts, deze kan je duidelijk maken hoe het met de hond gesteld is en je helpen een goede beslissing te maken.
Heel veel sterkte, voor nu, maar vooral als je bij dit punt bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet so-wie-so (zie bovenstaande antwoorden) naar een dierenarts, maar een bolle rug is vaak een aanduiding dat de hond pijn heeft. Dus: hup, naar de dierenarts! Die kan in overleg met jou tot de goede beslissing komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit is een erg moeilijke vraag want waar trek JIJ de grens zo van nu is het genoeg.
Zeker naar de dierenarts gaan dan weet je wat er aan de hand is en kan je de beslissing maken doorgaan met een behandeling of de hond in zijn waarde laten.
Is altijd moeilijk maar wees niet egoïstisch bekijk het vanuit de hond wat kan hij/zij nog en vind leuk nog of vind hij het genoeg zo zeker als hij pijn heeft.
Is erg moeilijk heb het een paar keer meegemaakt zijn dieren maar wel een deel van het gezin.
Ik wens je veel sterke en wijsheid!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een dier echt zichtbaar veel pijn lijdt en dat niet genezen kan worden/overgaat, plus niet meer (goed) eet en drinkt, vind ik het tijd. Niet als het door ouderdom wat gebreken heeft en plast/poept in huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na 18 jaar moet je je hond genoeg kennen om zijn taal te verstaan. Een hond vertelt zelf wanneer zijn tijd gekomen is. Je moet alleen eerlijk genoeg zijn om zijn wanhoop om te zetten in daden en hem het levens-einde te gunnen.

Nee, het is niet makkelijk, maar een trouw van zoveel jaar moet worden beloond met een waardig einde. Het verdriet wat jou dan ten deel valt, is het beste bewijs hoeveel de hond voor je heeft betekend. De herinnering is een waardevol bezit dat je altijd bijblijft.
Ivana