Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bepaalt een kat dat het tijd is zich te wassen?

Mijn 2 katten hebben beide een andere 'was-procedure'. De poes neemt er zo'n 2 keer per dag goed de tijd voor en heeft ook altijd een heerlijk zachte vacht. De kater wast zich af en toe een beetje. Zijn vacht is dan ook veel vetter.
Wat zet een kat er toe zich te wassen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Instinct. Een kat "bepaald" het niet. Hij doet het gewoon, instinctmatig.... Als een kat zich weinig/slecht of helemaal niet wast, kan hij last krijgen van een vettige vacht, maar ook van zijn huid. Dit moet je even in de gaten houden, de huid kan erg uitdrogen hierdoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sowieso heb je ook onder katten onberispelijke, maar ook wat smoezelige types.
de meeste katten vinden het na het eten tijd om zich eens goed te poetsen, zodat zij weer naar zichzelf ruiken ipv naar voedsel.
daarnaast geven zich wassende katten ook een signaal af naar andere katten; men kan rustig uitbuiken, want een kat die zich wast heeft geen kwaad in de zin.

ook verwante/ bevriende katten wassen elkaar, niet zozeer om schoner te worden, maar voor het versterken van de onderlinge band, en het creeeren van een groepsgeur.

tot slot zie je wassen ook als overspronggedrag: als de kat met de situatie niet goed raad weet, omdat hij niet weet welke impulsen te volgen, brengt het likken van de vacht hem weer tot rust.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
+ Ik zag vaak dat mijn ontzettend energieke kat zich ging likken als hij even over de te volgen strategie wilde nadenken. ;-) Daarna kwam er soms weer een streek of poets van hem. ;-))
Ivana
12 jaar geleden
Perfect weer. +
Als het gaat sneeuwen gebeurt het vaak dat de poot van de kat bij het wassen achter het oor langs gaat. Let van de winter maar eens op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
smoezelige types... lol erg leuke uitdrukking... dikke + weer...
Rieneke1
12 jaar geleden
dank allemaal!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding