Is het noodzakelijk om bij het houden van een zee-aquarium levend steen, koralen e.d. in je bak te hebben. I.v.m. kalkreaktor en voeding.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Met een tropisch zeeaquarium met levend koraal , begeef je je op een extreem moeilijk terrein.
Zelfs in dierentuinen hebben ze hier veel problemen mee.
In een aquarium mis je de golfslag, de eb en vloed , de wind en het directe zonlicht.
Dit alles willen we nabootsen in een bak met een relatief klein beetje water.
Heb je er ook vissen in, dan geef je die vissen voer en daaruit ontstaat weer o.a. fosfaten en daardoor kan je blauwalgen krijgen en daardoor kunnen je levende koralen weer dood van gaan.
Maar er spelen veel meer biologische processen.
Zonder levende koralen, is het vooral je filter die er voor moet zorgen dat alles redelijk in evenwicht blijft.
Het beste is te filteren over koraalsteen ( dode dus) op een biologische manier, met licht er boven zodat er algen in je filterbak gaan groeien.
Door het telkens ' oogsten' van deze algen haal je de fosfaat uit het water.
Een biologische filter met de zelfde inhoud als je aquarium, werkt het beste.
Pas dan is er een kansje dat je ook levend koraal in leven houdt.
Het is dus nooit noodzakelijk levend koraal in je bak te hebben.
Maar blijft het in leven, dan doe je het heel erg goed en zullen ook andere lagere dieren in leven blijven.
In het begin blijft alles wel even in leven, het water is dan nog nieuw, maar na een jaar komen pas de echte problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zulke lastige en moeilijke aquaria zijn het idd!! alleen de waterwaarden, de eiwitafschuimers, de hoge kosten, zijn al dingen waarom men er niet snel aan begint. (maar OH wat is het mooi als een bak gezond is..) ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, oh wat heb je gelijk, fascinerend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)) ik vergeet altijd de tijd als ik bij een schitterend -zee-aquarium staat te gapen naar de kleurenpracht, de dieren, het gedrag, etc. (herinner me nog de vele aquaria in artis... 'mam' gaan we vérdér????!) :)
jodyenboyke
11 jaar geleden
Inderdaad prachtig! Laatst in Dusseldorf in een aquarium dierentuin geweest, je keek je ogen uit.
Overigens is het natuurlijk nog mooier als je er zelf tussen zwemt......dat is zo verslavend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb hier een zeewaterbak gehad met noordzeevissen, maar toen het te warm werd ging het mis.
Ook een tropisch zeewater bak, ik zit hier vlak bij de grevelingen met prachtig helder zeewater, maar bleek er gewoon geen tijd voor te hebben.
Een kalkreactor bestond toen nog niet en werkte met Maerl dat is een koraalgruis.
Maar mijn grootste probleem waren de fosfaten die zich langzaam begonnen op te bouwen en ook een eiwitafschuimer was niet voldoende.
Had meer moeten verversen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja Artis!
Als geboren Amsterdammer, was dat mijn eerste kennismaking met tropisch zeewater.
Zag voor het eerst zeeanemonen en koraalvissen!!
Nou dan hoefde ik geen olifanten ( apen';-) ) meer te zien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, apen kan je er soms gewoon niet bij hebben. :)) nfosfaten (maar ook nitraat) zijn bij meerder liefhebbers van zeeaquaria een pain in the ass. pak je het nog een keer op of heb je inmiddels meer dan genoeg omhanden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, denk het niet, wil weer gaan schrijven en schilderen en sessies natuurlijk en......................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tijd zat over tussen de bedrijven door dus.
phoe hey.... :))