wat moeten de afmetingen voor een aquarium voor een schildpad zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
bamibal
11 jaar geleden
Wat voor een schildpad?
Amadea
11 jaar geleden
Welk formaat zal de schildpad krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat het om een roodwang, zaagrug of een geelwangschildpad gaat...

Antwoorden (2)

Volgens waterschildpad.info is het beste om een aquarium van 80 á 100 cm lang bij 50 cm breed en en minimaal 50 cm hoog aan te schaffen.
Als je op de link klikt kan je er alles over lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor jonge schildpadjes heb je genoeg aan een aquarium van ongeveer 80x30x40, met een waterdiepte van 4cm die je om de twee weken verhoogd met 2 cm.

In een dierenwinkel zie je altijd jonge schildpadjes van zo'n 3/4 cm die in veels te kleine bakjes worden gehouden. Ze zien er dan schattig uit, lijken makkelijk in onderhoud. Maar LET OP ze groeien erg snel waardoor een aquarium van 80x30x40 al snel te klein wordt.

De lengte van het totale verblijf moet minimaal 6 keer de lengte van de volwassen schildpad hebben. De breedte moet minimaal 4 keer de breedte hebben van het schild.
De waterhoogte moet minimaal de hoogte zijn als de lengte van het schild. Dit om ervoor te zorgen dat schildpadden die op zijn kop komen weer om kunnen draaien. De meest gehouden schildpadden in Nederland zijn de geelwang, roodwang en de zaagrugschildpadden. Volwassen exemplaren hebben gemiddeld een schildlengte hebben van 25 cm en schilbreedte van 20 cm (heb ze zelf groter gezien). Dus

6x25cm = 150cm lengte
4x20cm = 80 cm breedte
1x25cm = 25 cm waterdiepte.

Persoonlijk vind ik dit zelf nog te klein. Een schilpaddenhuisvesting kan noot te groot zijn maar wel te klein. Dus hoe groter hoe beter.