Hebben honden een geheugen van 2 minuten of meer?

Ik heb een hond en ik wil graag weten hoelang hij zijn geheugen kan onthouden

Weet jij het antwoord?

/2500

Het geheugen van een hond is geweldig. Tot een week nadat mijn hond een stok of bal verloren is op een speciale plek, weet ze hem feilloos terug te vinden. Als ze van boer Jansen een koekje heeft gekregen en we komen de man weken later tegen, dan snuffelt ze aan zijn jas of er nog wat te snaaien valt. Alleen kunnen honden niet zelfstandig bedenken: als we straks naar het bos gaan, moet ik toch eens zien of die stok er nog ligt. Begrijp je? Ze moeten weer op de plek zijn of de mens ontmoeten om een herinnering te krijgen. Het heeft wel te maken met intelligentie, er zijn ook domme honden en super intelligente honden. Dus verschil is er wel. Toegevoegd na 21 uur: Verwar geheigen niet met concentratie. Een pup kan maar een paar seconden de aandacht bij de les houden. Van een volwassen hond mag je een veel langere aandacht eisen als dat nodig mocht zijn. Als een hond na twee minuten geen aandacht meer voor iets heeft, heeft dat niets met geheugen te maken, meer met niet meer geboeid zijn.

Een hond heeft een geheugen van jaren, voor sommige dingen. Toen wij verhuisden verloren onze honden hun beste vrienden, de twee honden van onze buren. Drie jaar na de verhuizing kwamen de buren langs met hun honden. Alle vier de honden werden totaal gek van blijdschap, de begroeting duurde zeker tien minuten en dat was een beweeglijk gespring en geblaf en gejank. Het gedrag was beslist abnormaal ten opzichte van de begroeting van andere bevriende honden die ze tegen komen en kort geleden gezien hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100