Hebben honden een geheugen van 2 minuten of meer?

Ik heb een hond en ik wil graag weten hoelang hij zijn geheugen kan onthouden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Amadea
10 jaar geleden
Dat moet vele malen langer zijn, want anders zouden honden nooit opgeleid kunnen worden tot geleidehond!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijvoorbeeld!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zeker te weten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn eerste hond was 'Pim', een Franse bulldog; hij kwam uit het asiel, en helaas, hij overleed na 13 dagen. Mijn tweede hond was oon een Franse Bulldog, die ik kreeg toen hij 11 of 12 weken was. De eerste 1 1/2 jaar van z'n leven speelde hij veel met 2 honden van een vriendin, hun namen waren Sarah en Mabelle. Soms zorgde ik voor hen, en mijn eigen hond (hij heette Wouter). Dus als ik de 2 dames riep, dan riep ik 'Saaaaaaaaaa - ra, MA - belle', 'Saaaaaaaa' en 'MA' met een hoge stem, en 'rah' en 'belle' met een lage stem. Toen verhuisde ik naar de VS en nam Woutertje natuurlijk mee. Na jaren, echt, zeker 6, 7 jaar of zo, dacht ik opeens aan de manier waarop ik Wouterje's vriendinnetjes riep, dus ik dacht dat het leuk was om dat weer eens te doen, om te kijken of hij zich dat nog kon herinneren. Ik dacht dat hij gek werd. Rennen naar de deur, krabben aan de deur, toen, buiten, in de rondte rennen, overal kijken, achter het huis, en natuurlijk naar mij.
Wat had ik een spijt dat ik dat had gedaan. Het was de eerste EN de laatste keer. Maar ik had wel het bewijs dat honden een levenslange herinnering hebben. Mijn Woutertje. Hij was zo'n kanjer...
Ivana
10 jaar geleden
Dat is echt een zielig verhaal. Ik zie het helemaal voor me en het klopt als een bus, zo zijn goede honden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Milli, dat is zeker je bewijs. Ik hoop alleen niet dat andere mensen dit ook uitproberen. Dit is geen aanmerking op jou, maar veeleer een verzoek aan anderen, die zich misschien niet realiseren dat het echt zielig is, je kunt het tenslotte niet uitleggen.
Bedankt voor je verhaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi Ivana en Jodokus, Ja, het was echt vreselijk zielig. En ik kon natuurlijk tegen hem zeggen hoe het me speet, maar ja, alles wat een hond hoort is 'blah-blah-blah-blah-blah-blah' en 'WOUTERTJE' 'blah-blah-blah-blah-blah-blah' en 'COOKIE'.... Goeie vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk hebben ze een geheugen van véél langer dan 2 minuten, anders kan je ze toch nooit dingen aanleren (kunstjes, dingen die ze niet mogen, etc.).

Antwoorden (2)

Het geheugen van een hond is geweldig. Tot een week nadat mijn hond een stok of bal verloren is op een speciale plek, weet ze hem feilloos terug te vinden.
Als ze van boer Jansen een koekje heeft gekregen en we komen de man weken later tegen, dan snuffelt ze aan zijn jas of er nog wat te snaaien valt.

Alleen kunnen honden niet zelfstandig bedenken: als we straks naar het bos gaan, moet ik toch eens zien of die stok er nog ligt.
Begrijp je? Ze moeten weer op de plek zijn of de mens ontmoeten om een herinnering te krijgen.
Het heeft wel te maken met intelligentie, er zijn ook domme honden en super intelligente honden. Dus verschil is er wel.

Toegevoegd na 21 uur:
Verwar geheigen niet met concentratie. Een pup kan maar een paar seconden de aandacht bij de les houden. Van een volwassen hond mag je een veel langere aandacht eisen als dat nodig mocht zijn.
Als een hond na twee minuten geen aandacht meer voor iets heeft, heeft dat niets met geheugen te maken, meer met niet meer geboeid zijn.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn Engelse Stafford is nu 9 maanden...zou zij haar moeder, broertjes en zusjes weer herkennen als ze bij elkaar komen?
Ivana
10 jaar geleden
Niet als : dit is mijn moeder en dat zijn mijn broers en zussen. Wel als iets dat voor haar heel na is, iets dat diep in haar wezen is ingeprent : : als bij haar behorend.
Maar het hangt ook van het karakter van de hond af of ze het zo duidelijk laat zien dat je het als mens herkent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord...
Een hond heeft een geheugen van jaren, voor sommige dingen. Toen wij verhuisden verloren onze honden hun beste vrienden, de twee honden van onze buren. Drie jaar na de verhuizing kwamen de buren langs met hun honden. Alle vier de honden werden totaal gek van blijdschap, de begroeting duurde zeker tien minuten en dat was een beweeglijk gespring en geblaf en gejank. Het gedrag was beslist abnormaal ten opzichte van de begroeting van andere bevriende honden die ze tegen komen en kort geleden gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn broer was vertrokken naar Canada. Na ongeveer 10 jaar kwam hij met vakantie terug en onze hond herkende al de voetstappen van mijn broer op de oprit. De hond was binnen. Over geheugen gesproken.