hoe ver gaat een kat van huis als hij/zij naar buiten gaat?

Hoe ver gaat een binnenkat als hij per ongeluk buiten terecht komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Rieneke1
11 jaar geleden
strooi wat grit rond je huis, zodat je kat een bekende geur heeft in een wereld zonder verder referentiekader.
mocht hij op die geur stuiten, dan heb je meer kans dat hij in de buurt blijft.

Antwoorden (4)

meestal blijft de kat wel een beetje 'in de buurt'.
het ligt ook aan het onderzoeks-ontdekkingsgedrag van de kat, mijn dochter's kat is binnen 1 km 'gevonden', na verkenning op straat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat ligt aan veel verschillende factoren,als de kat graag naar buiten wil zal die op onderzoek uitgaan en verder weggaan,als de kat liever weer naar binen wil zal die waarschijnlijk bij de buitendeur/in de tuin blijven en het ligt ook aan voor hoever de kat de omgeving kent,hij/zij zal neit snel naar plaatsen gaan die die niet kent.
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van diverse factoren.

In het ene geval komt de kat niet buiten de eigen tuin en in het andere uiterste geval kan een kat zelfs de naburige gemeenten gaan verkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is helaas niet te zeggen.
het kan zijn dat de kat zit te huiveren onder een struik bij de buren.
het kan echter ook zijn dat de kat ergens van schrikt, alles is immers vreemd voor hem.
in dat geval kan hij een eind vluchten.

geef je kat in ieder geval een referentiekader buiten, en strooi wat van z'n grit rond het huis.
een veilige bekende geur waar hij in de buurt zal blijven, mocht hij het ruiken.

ik hoop dat je de kat snel terug vindt!
Rieneke1