mijn katje is vijf weken oud en lekt werkelijk alles, vooral kleren en dekens, waarom doet hij dit? kan ik hier iets aan doen?

we hebben ons katje gekregen toen hij vier weken oud is, sindsdien lekt hij alles, ik vraag me af, is dit normaal, moeten we hem hiervoor straffen? ik weet het niet goed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit katje is veel te jong bij de moeder weggehaald! Vier weken, dat is echt veel te jong!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekt het of likt het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arm beestje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straffen? Je hebt het al gestraft voor het leven door het zo vroeg bij de moeder weg te halen! Natuurlijk vertoont je kitten raar gedrag, jij zou ook raar gedrag vertonen als je als peuter van twee bij je ouders was weggehaald om te gaan leven bij een totaal andere diersoort. Jouw kitten loopt een essentieel deel van zijn ontwikkeling mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een katje "lekt " zit er ergens een gaatje in...
een katje "likt"
en het zielige beestje heeft zijn moeder nog nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste zou zijn om alsnog bij een moederpoes te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al die reacties hiervoor zijn terecht. Het katje is veel te vroeg bij de moeder weggehaald. Absoluut niet straffen, het beestje heeft de moeder nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat zelfs een wet voor: de scheidingswet. Het katje mág niet eerder dan met 7 weken bij de moeder weggehaald worden. 10 weken is nog beter. Als het katje dit lichamelijk al overleeft, zal het zeker gedragsstoornissen blijven vertonen door gebrek aan opvoeding van de moederpoes. Als de moederpoes nog leeft, breng het dan terug naar de moeder en éis dat ie daar bij mag blijven. Als dit weer zo'n walgelijk vakantieverhaal is (alleen voor de moederpoes was een logeeradres geregeld) dan zou er eigenlijk aangifte van dierenmishandeling moeten worden gedaan.

Antwoorden (9)

http://www.weetjesoverkatten.nl/likken.htm geeft als antwoord:
Bij dit gedrag vraag ik me af of het misschien niet een tekort aan bepaalde voedingsstoffen zou kunnen zijn, of wellicht is er een oorzaak voor te vinden.
De dierenarts is degene aan wie deze vraag in de eerste plaats gesteld moet worden, want de dierenarts kan de kat dan lichamelijk onderzoeken om te kijken of daar de oorzaak ligt.

Als er uit het lichamelijke onderzoek geen oorzaak voor dit gedrag komt, zou er naar het verleden van de kat gekeken moeten worden.
Hoe jong is deze bij de moeder vandaan gehaald? Soms zie je dat kittens die veel te jong bij de moeder vandaan gaan (en dan bedoel ik jonger dan 10 weken, wat dus helaas bij de meeste kittens nog gebeurt) een 'tic' krijgen. Soms uit zo'n 'tic' zich in vreemd likgedrag.

Kittens die heel jong bij de moeder vandaan gaan raken uit balans, waardoor de kans op probleemgedrag toeneemt. Het is zinvol om eens na te denken over de reden dat men een kitten zo jong bij de moeder vandaan haalt. Als duidelijk is dat je een leuker huisdier krijgt als je het kitten 10 weken bij de moeder laat zitten, zou je toch zeggen dat elk kitten deze tijd bij de moeder mag blijven.
Het feit dat een kitten vanaf een week of 4 al brokjes eet en al op de bak gaat, is geen reden om het bij de moeder vandaan te halen. Een kindje van 1 dat al kan lopen wordt ook niet meteen op kamers gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doe je in vredesnaam met een katje van 5 weken.
Kittens moeten tot zeker 8 weken bij de moeder blijven.
Als je 'm met 4 weken al gekregen hebt, betekent dat, dat hij veel te vroeg bij je is gekomen.
Al het (ongewenste) gedrag dat daaruit voortkomt heeft daarmee te maken.
Straffen zou het voor het arme beest nog erger maken, het is al een enorme straf dat 'ie zo vroeg bij moeder is weggehaald.
Ik zou het beestje zoveel mogelijk liefde geven, en het met zachte hand en stem telkens corrigeren.
Geef hem veel warmte, aandacht en aai hem veel.
Succes ermee.

Toegevoegd na 4 uur:
Kortom: Katjes van 4-5 weken oud gaan vreemd gedrag vertonen en overmatig likken (en niet lekken), wanneer ze idioot vroeg uit het nest worden getrokken. Omdat het zo ontzettend schattig is om ze zo klein mogelijk binnen te halen. Zucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ontzettend jammer en sneu voor de kleine.
illegaal ook: volgens de wet moet een kitten minstens tot 7 weken bij de moeder blijven, en zelfs dat is nog te vroeg.
gedragsdeskundigen menen dat 13 a 16 weken het beste is,dit om gedragsproblemen in de toekomst te voorkomen.

het beste zou zijn als het kitten terugkan naar de moeder.
mocht dat niet lukken, kijk dan eens rond of er een opvang bij jou in de buurt is, waar je kitten mogelijk bij een andere poes met kleintjes kan worden gezet, of op z'n minst bij wat leeftijdgenootjes.

mocht dat ook niet lukken, geef het kleintje dan nog regelmatig een flesje (kmr, bij de dierenarts te verkrijgen)
en straf het diertje zeker niet, als je geen totaal verknipte kat wil overhouden.

en doe wat je veel eerder had moeten doen: lees je in!
op forums als kattenplaza bijvoorbeeld, of de kattensite, is veel info te vinden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Terugbrengen naar de moeder!

Als het even kan zou je het beestje nog voor
een aantal weken bij de moeder moeten kunnen zetten.

Als dat niet kan probeer dan een soort kunstmoeder
te maken of te zijn.
Geeft het beestje een eigen knuffel, een warme kruik,
alles wat je voor een heel klein babietje zou doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een katje van 4 weken straffen?? Denk je echt dat het beestje snapt wat je aan het doen bent. Ik begrijp er echt niks van. Ze moesten de mensen straffen die de kittens met 4 weken bij de moeder vandaan ( laten) halen.
Dat beestje heeft liefde en warmte nodig. Als je maar een beetje verstand van katten had zou je dat moeten weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onverantwoordelijke fokker. Een kitten moet minstens 6 weken bij de moederpoes blijven. Deze kitten heeft nu een aantal essentiele zaken niet geleerd waaronder dus zindelijkheid, poetsen, vast eten enz. Nu zal je dus zelf de kat moet socialiseren. En dat kost heel veel geduld. Ik vind het echt heel erg sneu voor het beestje

Wij hebben onlangs een katertje van 10 weken gekregen. Die lekt heel af en toe en doet het verder prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat het verboden is een kitten van 4 weken te scheiden van de moeder? Dit mag pas met 7 weken, maar nog beter is vanaf 16 weken of wanneer de kittens er aan toe zijn. Wanneer de moederpoes niet meer leeft of aanwezig is dien je een pleegmoeder te zoeken of in ieder geval een nestje met kittens van ongeveer dezelfde leeftijd. Waar is de moeder van jouw kitten en waar zijn zijn broertjes en zusjes?

Straffen werkt in geen enkel geval. Of je nu een kitten of een volwassen kat hebt. Als je zelf niet deskundig bent met het opvangen van kittens (let wel, jouw kitten moet ook nog om de 2 uur een flesje krijgen!), dan kan je beter een goede kittenopvang zoeken.

Je mag me altijd een pb sturen, ik werk namelijk bij een kittenopvang en mijn handen gaan jeuken als ik dit verhaal lees! Als jouw kitten niet snel gesocialiseerd wordt met andere katten en geen flesje krijgt, verzeker ik je dat je heel veel problemen gaat krijgen met dit katje en het katje geen leuk leventje. Dus als je echt wat voor je katje wilt doen, breng haar naar een kittenopvang!

Lees ook eens op kattengedragstherapie.nl of op het forum: http://kattengedrag.forumup.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 weken dan is ze veel te vroeg bij haar moeder weggehaald! Dat likken en sabbelen betekent dat ze eigenlijk nog de behoefte heeft om melk van haar moeder te drinken!
Het is heel zielig en jammer dat ze zo vroeg bij haar moeder is weggehaald! En straf heeft ze al genoeg gehad doordat dat gebeurd is!

Ik zou me als ik jouw was de volgende keer eerst beter verdiepen in het hebben en willen van een kat, dan had je geweten dat het niet normaal is dat een kat op die leeftijd van haar moeder gescheiden word!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatst kwam bij ons in de tuin een kitten aanlopen van 4/5 weken oud.Inde buurt al snel de eigenaar gevonden en het beestje teruggegeven.De dag daarop weer eentje piepend in de tuin! Weer naar dat adres maar niemand thuis.Na 4 dagen kwam meneer pas thuis en toen hadden we al min of meer besloten het beestje maar te houden en niet meer terug te brengen naar iemand die er totaal niet naar omkijkt!"meneer" vond het natuurlijk best zo. Het wurmpje was inderdaad nog veel te jong zo zonder moeder maar we hadden geen keuze.
Hij heeft in onze teckelreu een kunstmoeder gevonden waarbij hij regelmatig aan zijn tepels ligt te sabbelen,met instemming van de teckel die er gewoon wijdbeens bij blijft liggen.
Hij likt of sabbelt verder nerens aan.
Volgens de dierenarts zal dit gedrag uiteindelijk vanzelf overgaan.
Ik wens jou en je katje nog veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat lief van jullie hond. + mooi dat het zo dan ook kan.