Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat een hond een egel al van heel ver opmerkt in het donker? Geven die een bepaalde geur af ofzo?

Mijn honden merken dus in het donker van heel ver een egel op en lopen er recht naartoe. Mijn vorige deed dit ook en was er zelfs nog straffer in! Met zichtbaarheid heeft het niet te maken want ik zag hem amper met mijn zaklamp.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een hond 'ziet' met zijn neus, die is echt gigantisch gevoelig en nauwkeurig.
Waarom denk je dat er ook zoveel honden worden gebruikt bij o.a. bommen ruimen, drugs zoeken, brandhaarden vinden en nu ook kortsluitingen zoeken.
Je hond ruikt stukken beter dan jij, en hij ruikt inderdaad de egel.

Toegevoegd na 9 uur:
Een goede aanvulling van Poet in een reactie: "Bovendien is hun gehoor heel sterk ontwikkeld en zijn egels behoorlijk luidruchtig bij hun gescharrel"
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Bovendien is hun gehoor heel sterk ontwikkeld en zijn egels behoorlijk luidruchtig bij hun gescharrel
Ritsuka
10 jaar geleden
Bedankt, ik heb het vermeld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt want ze horen hem eerst,ik merkte het hier ook als ik met hond in het bos liep,aan zijn gedrag/kop/oorstand kon je al zien dat hij iets gehoord had in de struiken/bossen.

Andere antwoorden (2)

Zij zien in het donker veel beter dan wij, daarbij komt hun uitmuntend gehoor en geur
Robby BB
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2 min dat is nieuw voor mij dat een hond geen goed gehoor, reuk en zicht heeft,
Heb je al eens een volwassen Egel in je handen gehad?,en er al eens aan geroken en daarna aan je handen?
Egels ruiken behoorlijk sterk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding