Ik ben een uitslaper.. heb ik meer kans op niet wakker worden gemaakt als ik 1 of juist 2 katten neem?

Houden de twee elkaar juist bezig 's ochtends of wordt het dan juist erger qua aandacht die 's ochtends gevraagd wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Katten zijn onvoorspelbare wezens. Mijn ene kat kwam zo af en toe eens 's morgens als hij honger had. de ander lag de hele nacht op het voeteneind te slapen en werd nog niet wakker als ik opstond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je twee katten in huis haalt die bevriend zijn, of, in het geval van kittens, nestgenootjes, zullen ze veel aan elkaar hebben. Ze hebben gezelschap aan elkaar, en kunnen spelen met elkaar.
Dat neemt niet weg dat jonge katjes erg speels zijn, en je dus toch kans hebt dat ze op de vroege ochtend de traditionele muizensprong op je tenen gaan oefenen.
Naarmate katten wat ouder worden, passen ze zich, zeker als het binnenkatten zijn, wel aan aan het slaapritme van het baasje.
Wat helpt is zorgen dat ze altijd eten ter beschikking hebben, liefst in voerpuzzels, zodat ze niet hongerig zijn en goed bezig blijven.
Ook goed uitputtend met ze spelen voor het slapengaan kan helpen.

Los van je al dan niet verstoorde slaap: zeker als het om binnenkatten gaat, neem er dan 2: katten zijn stukken socialer dan nog wel gedacht wordt.
Wil je dat niet, neem dan een oudere kat uit het asiel, die alleen is opgegroeid, en daardoor sociaal gehandicapt is geraakt en niet meer samen kan met een andere kat.
Rieneke1
8 jaar geleden
Het zal erg afhangen van het karakter van je kat of die jou zal wekken.

Ik heb mijn kat uit het asiel morgen precies een jaar en ze is nu ca 2,5 jaar oud. Toen ze een beetje gewend was begon ze ons vaak te wekken door keihard met 4 poten tegelijk op je buik of zij te springen maar nu doet ze dat nog maar zelden. Ze slaapt altijd aan het voeteneinde en staat op als wij opstaan en volgt al gauw als we naar bed gaan. Ze is een binnenkat.

Mijn vorige 2 katten had ik samen uit het asiel gehaald. Zij waren al ouder en wekten ons niet. Zij hadden elkaar en waren buitenkatten. Wellicht is 2 katten dus beter als je langer van je nachtrust wilt genieten.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Met een beetje pech vergaat het de vraagsteller straks ongeveer zo: https://www.youtube.com/watch?v=EVYV_pXi2B4.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni: ik wachtte eigenlijk op het moment waarop kat besloot weg te gaan bij het bed, heel even te wachten, en vervolgens één voor één alles van het aanrecht af te mikken..
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Antoni Dat had mijn kat kunnen zijn...
zondag
8 jaar geleden
Leuk filmpje. Die kat springt ook met 4 poten tegelijk op hem. Mijn kat had het vannacht kennelijk koud en kwam een tijd bovenop mij slapen. Dat doet ze maar zelden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Onze poes gaat vaak op mijn kont liggen slapen als ik languit op de bank een boek lig te lezen. Kan ze gerust twee uur volhouden, vooral als ik ook nog een pluizige fleece deken over me heen heb liggen. Verder is ze helemaal geen schoot kat.
Of je één of twee katten neemt zal niet veel veranderen aan het al dan niet wakker gemaakt worden. Onder bepaalde voorwaarden (zie andere antwoorden) zal het er wel voor zorgen dat de katjes gezelschap hebben. Zeker een aanrader als je bv. veel weg bent omdat je overdag gaat werken. Aan de andere kant, twee katten is ook meer werk, zo is het aan te raden om 2 kattenbakken te hebben. Daar moet je niet alleen genoeg plaats voor hebben, maar die moet je ook schoon houden of een "doorsnee" kat gaat er niet in. Af te wegen dus...
Je kan kiezen voor een ras dat wat minder sociaal is, maar jonge katjes uit elk ras spelen graag en kunnen dus mogelijk je uit je slaap halen.
In sommige asielen (toch destijds in het asiel waar ik mijn katten haalde, asiel Lommel België) kan je aangeven welk soort kat je wil: een sociale, een minder sociale, een knuffelkat die de hele tijd rond je hangt, een kat die liever alleen in de zetel (of mandje of... ) zit enz. Of die selectiecriteria correct "beantwoord" worden hangt natuurlijk van de informatie die de vorige eigenaar aan het asiel gegeven heeft maar het is toch al een indicatie. De vraag "maakt deze kat iemand wakker" wellicht niet bij de standaard info-vragen zitten die gesteld worden als iemand een kat gaat afgeven, maar uit de andere karaktertrekken kan je misschien iets afleiden.Maar dan nog. Een kat kan ook "anders" ageren als ze van eigenaar veranderd, in een ander huis komt enz...
Als je echt en echt niet wakker gemaakt wil worden kan je best van alles ervoor zorgen dat je kat(ten) niet in je slaapruimte kunnen als jij er ligt. Ik heb een klepje in de deur van de woonkamer, daar kunnen zij in- en uitlopen naar overal, maar de deur van de slaapkamer laat ik gesloten. Is ook beter voor andere dingen, bv. kunnen ze dan niet op mijn truien gaan liggen in de rui-tijd.
Als ik ziek ben slaap ik echter in de woonkamer. Ik zie dat mijn katten mij niet bewust echt wakker willen maken, maar het soms wel doen (bv. door op mij te springen midden in de nacht voor een knuffelmoment, te miauwen omdat de ander in het mandje zit waar de ene in wil enz...).Dat is echter uitzonderlijk, meestal liggen ze aan mijn voeten (ook te slapen).
Dus:
-het hangt niet in eerste instantie van het aantal katten af, wel van het karakter.
- wil je zeker zijn, zorg dan voor een fysieke afscheiding (aparte slaapkamer met deur bv). Maar beperk de leefruimte van je kat(ten) hiervoor nu ook niet té hard.