Mijn kat is nergens bang voor, daarom durf ik hem niet naar buiten te laten..

Sinds augustus heb ik me een kat aangeschaft, en in december word hij gecastreerd en dan was ik ook van plan om hem na buiten te laten gaan.
Hij is alleen bij mij thuis, maar buiten op het pleintje lopen altijd veel katten waar hij dan mee kan gaan spelen.

Alleen hoe dichter ik bij de maand december kom hoe banger ik word om hem straks naar buiten te laten gaan, want er hangen in de buurt 3 posters met vermiste katten en er is ook al eens ene overreden.
Mijn kat is nergens bang voor, niet voor de douche, stofzuiger, föhn en niet voor vreemde mensen.
Hij vind alles spannend en ik ben daarom ook bang dat hij zich laat mee nemen door vreemde mensen of niet van de straat af gaat als er een auto aan komt...

Wat moet ik doen? Kan ik hem beter binnen laten of moet ik er maar op vertrouwen?
Of kan ik hem aanleren om alleen in de achtertuin te blijven?
(een 2de kat nemen is geen optie!!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Rieneke1
13 jaar geleden
ik sluit me aan bij het antwoord van jelle.
mocht je je kat toch naar buiten laten, wacht dan in ieder geval tot na oud en nieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA inderdaad zou het mezelf nooit vergeven als hij rond loopt tussen al dat vuurwerk! Maar rieneke komen jou katten buiten of ook niet? En vinden ze dat niet erg dan?
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb een supergroot balkon, wat ik helemaal met gaas heb afgezet.
het is daar spannend voor ze, met veel grote planten, en hoge uitzichtplekjes.
mijn katten konden vroeger vrij naar buiten, geen verkeer in de buurt, maar ze hebben zo wel kattenaids opgelopen.
verder zie ik op m'n werk bij de dierenambu zoveel akeligs, daar wil ik mijn katten niet aan blootstellen. wel bied ik ze alternatieven: ik neem vaak dingen mee van straat: vogelveren, eikels, kastanjes.
ook speel ik dagelijks met ze tot ze afgemat zijn.
ik kan wel zeggen dat mijn katjes gelukkig zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt inderdaad als een paradijsje voor ze ... Misschien moet ik een stuk in mijn achtertuin dan ook maar eens gaan afzetten voor mijn kat =)
Heb je het ook van boven afgezet, want ze klimmen er anders over heen tog ?
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, ik zit echt in een kooi van gaas.
dat klinkt benauwder dan het is, want het is vrij grof gaas, en helemaal overwoekerd met klimplanten.
zo heb ik in de zomer heerlijk schaduw als het heet is.

Het beste antwoord

Binnen houden is inderdaad het beste. Vooral omdat jouw kat nu nog gewend is om binnen te leven, dus hij weet nog niet beter. Hij weet nu nog niet wat hij mist.

Ik heb twee katten, waarvan er één heel rustig is en de ander is een echte wildebras. De rustige kat is graag binnen, de wildebras graag buiten. Omdat hij eenmaal heeft 'geroken' aan het buitenleven, kan ik hem met geen mogelijkheid meer binnen houden. Bovendien letten de heren des huizes niet echt op de deur, dus hij rent zo mee naar buiten.
Na twee à drie dagen binnen begint hij door de woonkamer op en neer te rennen, gaat in planten graven, mishandelt de andere kat, sloopt alles wat hij te pakken kan krijgen, gaat klaaglijk miauwen bij de achterdeur, en zo kan ik nog wel even doorgaan... Dus maak ik de afweging: binnen blijven zitten daar wordt hij niet gelukkiger van, dus hop, naar buiten dan maar. Gelukkig is hij bij koud weer in een mum van tijd weer binnen, maar heeft hij buiten wel even stoom af kunnen blazen. Vaak door een vogel of muis te vangen en dan weer bij ons op de mat te leggen... Die instincten daar doe je toch niks aan. En als hij weer binnen is, dan i hij weer happy en gaat hij op de stoel liggen slapen.

En ik weet dat hij het risico loopt overreden te worden of vergiftigd of wat dan ook. Bovendien is het een allemansvriendje en loopt hij bijvoorbeeld ook bij de overbuurman naar binnen. Maar hij wordt er happy van en dat vind ik ook heel belangrijk voor mijn beestjes. Er is voor mijn kat geen weg meer terug.

Nogmaals, de jouwe weet niet wat hij mist, dus als je hem binnen zou houden, is dat een voortzetting van het leven dat hij al gewend is. Er leven genoeg katten alleen maar binnen! En denk ook maar niet dat hij buiten gezellig zou spelen met andere katten hoor, want ze vechten om hun territorium te verdedigen. En dat gaat er hard aan toe!

In de achtertuin klimt een kat ook zo tegen de schutting op, dus ik zou voor de optie van Suzy kiezen en een ren plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is dat dan niet zielig omdat hij geen vriendje heeft om mee te spelen?

Andere antwoorden (3)

Als je een kat buiten laat lopen, dan moet je accepteren dat de kat niet meer thuis komt. Die dag kan over 5 jaar zijn. Maar ook over 2 dagen.
Katten die niet vrij rond lopen leven langer. Je kan overwegen om je achtertuin zo in de te richten dat de kat er niet uit kan: Kan hij toch naar buiten, maar weinig risico dat hij verdwijnt. Aanleren dat hij niet de achtertuin uit gaat gaat niet lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En gelijk heb je om bang te zijn!
Het beste is om soms je kat te laten schrikken.
Als je merkt dat hij voor bepaalde dingen bang word, merk je dat hij/zij ( ? ) ook wel voorzichtiger wordt.

Ik heb mijn katje altijd laten schrikken door een watersproeier,
En het werkte!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat bang maken is niet de oplossing! In plaats van je kat te veranderen in een schuw vogeltje, moet je er gewoon voor zorgen dat hij leeft in een veilige omgeving.
Ik zou een kat sowieso nooit buiten vrij rond laten zwerven. Zoals je al gemerkt hebt in jouw buurt, is de buitenwereld nou eenmaal geen aardige plek voor katten.

Een kat aanleren om in de tuin te blijven, dat gaat niet lukken. Wat je wel kan doen (ga ik doen als ik bij mijn volgende huis een tuin heb) is een kattenren bouwen in je achtertuin. Zo kan je kat wel buitenkomen, en toch een compleet kattenleven leiden in plaats van binnen een paar jaar overreden, geïnfecteerd met kattenaids of vergiftigd door een kattenhater te worden.