Hoe vaak en hoe lang moet een labrador van 5 jaar uitgelaten worden?

We laten de hond iedere dag in totaal 2 uur uit, is dat wel genoeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt van je hond (en jezelf, natuurlijk!!) een maraton-loper maken - en dan nóg zal hij waarschijnlijk nog fut over hebben. Zorg, dat hij ook moet 'werken' met z'n koppie : doe een kwartiertje een beetje dressuur met hem : heel gewone dingen als zit, af, blijf, dan met handgebaren aanleren, op signaal omrollen, zigzaggen tussen je benen door, en wat je verder nog kunt bedenken. Als een hond iets nieuws leert, vermoeit hem dat óók, maar het maakt ook de band tussen jou en je hond hechter, om samen te werken.
En een bal of een frisbee blijft, voor jouw apporteer-ras, natuurlijk altijd helemaal leuk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb weinig verstand van labradors, maar onze herder lieten we vroeger vaak meerennen naast de fiets, kon ze heerlijk veel energie kwijt.

Het beste antwoord

Ligt ook een beetje aan het ras, lees dat iemand een wippet heeft, die heeft natuurlijk meer beweging nodig als mijn kleine yorkie kruising. Maar ik ga ook gewoon 3 a 4 keer per dag lopen, waarvan 1 keer op het veldeje met andere honden , kan ze lekker rennen en met de bal spelen, zit er soms vaak een uurtje. Bedoel ook niet dat kleine hondjes een langere wandeling niet volhouden, die van mij sjouwt rustig 2 uur mee achter elkaar. Denk voor een labrador dat die ook wel af en toe even los moet kunnen, zodat hij zn energie kwijt kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

2 uur is ruim voldoende, maar belangrijk is het aantal keren dat de hond wordt uitgelaten. 4 x een kwartier is veel beter dan 1 x 2 uur, want dan is de periode tot de volgende plaspauze veel te groot.

Toegevoegd na 42 minuten:
Ik heb mijn honden geleerd te komen vragen wanneer ze naar buiten willen. Tenslotte weet ik niet wanneer ze moeten en is de tijd tussen twee loopjes misschien wel net iets te lang.

Ze leggen dan de kop op mn been, vervolgens zeg ik 'zeg maar wat je wil' en dan lopen ze naar de voordeur als ze een wandelingetje willen, de speelgoedmand als ze willen spelen of de voervoorraad als ze willen eten. Het klinkt gek, maar ze maken er geen 'misbruik' van. Als ze naar buiten willen, moeten ze ook echt. We laten ze trouwens zonder te vragen ook 4x per dag uit.
14 jaar geleden
Als je 4x per dag in totaal twee uur intensief loopt is dat prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen heeft een hond het nodig om 3-5 keer per dag naar buiten te gaan.
Hoe lang je met hem wandelt is van een aantal zaken afhankelijk: je eigen tijd, de conditie van de hond (die je overigens ook kunt opbouwen, hij is nog redelijk jong) en hoe je wandelt.
Met dat laatste bedoel ik of je een rondje door de wijk loopt, 5 keer per dag een half uurtje, aan de riem. Of dat je 2 keer per dag een drie kwartier naar het bos gaat waar hij lekker los kan rennen, en daarnaast een paar keer een klein rondje loopt zodat hij zijn behoefte kan doen.
Je snapt al dat dat laatste voor de hond veel inspannender is.
Als hij die 2 uur per dag die je noemt los kan rennen en doen, dan is daar zeker niets mis mee.
Vaak merk je het ook aan de hond zelf. Als hij onrustig is binnens huis, dan is het voor hem te weinig.