Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan een rede zijn waarom een hamster in je hand bijt?

als ik hem aai ruikt hij aan mijn hand, en gaat hij eraan knabbelen, en dan bijten.. dit doet hij steeds weer.. als ik mijn hand gewoon in de kooi hou doet hij dit ook..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
redeN

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een goede tamme hamster hoort niet in vingers of handen te bijten.

Maar er zijn meerdere redenen dat een hamster bijt:

1) je diertje is niet tam en bijt uit angst om zich te verdedigen --> oplossing: tam maken

2) je hamster verwart je hand met voeding. Komt nogal voor bij jonge dieren. oplossing: was je handen grondig met zeep en spoel goed na vooraleer je hamster te benaderen. Zodra de hamster aanstalten maakt om te bijten blaas je kort maar krachtig naar zijn snoet.

3) je hamster heeft pijn / last of je houdt hem verkeerd vast. In dit geval is bijten een zelfbeschermende reflex.
Oplossing: Je hoort een hamster met open hand zachtjes onder buik en borstkas op te scheppen. Liefst laat je hem zelf op je hand stappen. Heeft ie wat lijfelijke ongemakken ervaren tijdens eerdere manipulaties, dan moet je weer vertrouwen winnen door hem een poos niet op te pakken.
Denk je dat er wat mis is, kan je met hem naar de dierenarts, maar of die veel kan helpen, is maar de vraag.


Goede temtechnieken en manipulatietechnieken maken van je hamster een tof huisdiertje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hamster houd van zout, en het knabbelen aan je hand vind hij dan ook lekker. Zo lekker dat hij er wel een hapje van wil nemen!
Dit is normaal gedrag, hamsters zijn kijkdiertjes, geen knuffelbeestjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze hamster doet dat ook hoe ouder ze worden, hoe meer ze je bijten.
Denk dat ze het dan niet meer fijn vinden misschien doet het ze ook wel zeer als je ze vast pakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding