Hoe kun je zien of jonge konijnenleven?

Wij hebben 3 jonge konijntjes die gister zijn geboren.
Maar hou zie je dat ze leven? Vader konijn is helemaal niet
druk met de jonge.en er lag er maar een in het nest.de moeder heeft ze ook niet af gelikt.En later heeft ze nummer 2 toch in het nest gebracht.Nummer 3 ligt in het gewoone hok en niet in het nachthok.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (7)

even voelen of ze warm zijn.
bij konijnen kan je vaak aan het neusje ook wel zien of ze ademen
14 jaar geleden
Je zegt dat de jongen door het hele hok zitten? Mijn ervaring met jonge konijnen is dat ze in ieder geval de eerste week het nest niet uitkomen.

"Vader konijn is niet druk met de jongen"
Dat kan ik me voorstellen. Ik heb de vader er trouwens nooit bij gehad. Het hok was altijd alleen voor moeder en de jongen.
Om te kijken of ze nog leven, zou je even met je vingers in het nestje moeten voelen of ze nog warm zijn.

ik zou in ieder geval de jonkies die niet in het nest liggen er direct in leggen (als ze nog leven tenminste).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen wordt het mannetjeskonijn bij de jongen weggehouden. Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij is het ook niet goed als die erbij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die kan nog wel eens neigingen hebben de jongen wat aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de ram direct weghalen, als hij ze al niet dood gebeten heeft.
Jonge konijnen liggen allemaal bij elkaar in een nest. Ze worden alleen door de moeder verzorgd. Wanneer 1 van de konijntjes in het buitenhok alleen ligt zal deze of al dood zijn of nu snel dood gaan. Je kunt aan de jonge konijntjes voelen of ze nog leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beter om de vader niet bij de jongen te laten want vaak vreet die ze juist op. Dit kan ook de reden zijn dat de moeder niet naar de jongen omkijkt. Dus als eerste onmiddelijk die vent weghalen!
De jongen horen in een nestje te liggen dat door de moeder is bekleed met haren van haar eigen vacht. Hierdoor kan het zijn dat de moeder kale plekken heeft. Dit is niet erg hoor.
Als de jongen niet in een nestje liggen dan is er iets mis.
Je moet dan even kijken of ze nog leven door ze gewoon op te pakken. Als ze koud zijn dan is het te laat en is of gaat het dood. Als het wel warm is, leg het dan bij de andere jongen in het nest.
Het komt voor dat onervaren konijnen er niks van terrecht brengen en er het bekende zooitje van maken. Daar is niks aan te doen. Misschien gaat het een volgende keer beter.
Maar zo gauw je merkt dat je konijn drachtig is dan moet je meteen de ram erbij weg halen en uit het zicht in een ander hok zetten. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vader hoort niet bij de geboorte van jonge konijntjes aanwezig te zijn. Als je weet dat moeder koijn drachtig is
moet vader konijn appart worden gezet. Moeder moet zich
rustig op de geboorte van haar kroost kunnen voorberijden,en niet altijd met de paringslustige rammelaar opgejaagd teworden. Hierdoor kan het ook gebeuren dat de jonge konijntjes buiten het nest belanden. Voor konijntje 3 vrees ik het ergste.(onderkoeling) De eerste week komt moeder konijn alleen
maar om wat te eten van het nest en is constant bezig met het warmhouden en voeden van de jongen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zal papa er iig er meteen uithalen,hij kan de jonge doden!!
ook kan het gebeuren dat mama na 1 a 2 weken de jonge zal gaan beschermen en papa zal aanvallen met alle gevolgen van dien.evt. kun je ze onder de lamp leggen en even navraag doen bij de da
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vader mag niet in het zelfde hok als de moeder en de kleintjes. Mijn ervaring is dat je de jongen nooit met de handen aan moet raken dus ik legde de jongen altijd met een lepel weer terug in het nest, de reden die ik kreeg van mijn vader is dat de konijnen de jongen gaan dood bijten als er een andere lucht aan zit dan die van het nest. De kans dat een vader de jongen dood bijt is groot want als een moeder konijn niet meer gezogen wordt laat ze paren weer toe en uit instinkt doe een vader konijn dus de jongen vaak dood bijten. Zou een vader konijn nou de jongen niet dood bijten valt moeder konijn de vader aan uit instinkt voor verdediging van de jongen.
Na een paar dagen zie je vanzelf of de jongen leven er komt beweging in het nest. De gene die het niet hebben overleeft eet de moeder op die vind je vaak niet meer.
Dus even geduld.