Waarom knort een kat? En de vervolgvraag waar zit het knororgaan van de kat?

Toegevoegd na 16 minuten:
ik zie goede antwoorden, maar die roepen direct vragen op als het knorren dan mischien hun botten versterkt hebben wij daar ook baat bij als de kat op schoot ligt?

(mijn kat ligt nu op schoot mee te lezen met pootje telkens op touchpad)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Hoe katten spinnen is nog steeds een raadsel, maar waarom ze het doen menen we wel te weten. Omdat ze tevreden zijn. Maar katten spinnen ook als ze bang zijn, pijn lijden, baren of ernstig gekwetst werden. Volgens Amerikaanse wetenschappers is er dan ook meer aan de hand: katten spinnen omdat het hen geneest.

De vraag ‘Waarom spinnen poezen’ is al drieduizend jaar oud, maar heeft nog steeds geen bevredigend antwoord gevonden. Net als de vraag hoe katten spinnen, al is de keuze daar beperkt tot twee mogelijkheden. Sommigen denken dat het karakteristieke geluid afkomstig is van twee membraanplooien achter het strottenhoofd, de valse stembanden. Anderen opperen dat het geproduceerd wordt door bloed in een grote ader, waarvan de vibratie door de luchtpijp wordt versterkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat in de bron vermeld:))

Andere antwoorden (5)

dat wordt spinnen genoemd.
een kat spint meestentijds als hij het erg naar z'n zin heeft, en helemaal ontspannen is.
hoe het geluid geproduceerd wordt, is nog steeds niet helemaal dudelijk, er zijn verschillende theorieen over in omloop.

echter, ook katten die stervende zijn, of enorm veel pijn hebben, spinnen.
aangenomen wordt dat de kat dit doet om troost en geruststelling bij zichzelf te zoeken.
ook wordt vermoed dat het spinnen een gunstige werking zou hebben op het helingsproces van gebroken botten, maar ook hier is nog verder onderzoek naar nodig.
Rieneke1
13 jaar geleden
Meestal knorren katten omdat ze iets fijn vinden. Er schijnt niet echt een knor-orgaan te zijn, zie spin-kat pagina bij bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans wordt het spinnen (geen knorren) van een kat ervaren als een uiting van tevredenheid en vriendschap. Deze aanname is gebaseerd op de ondervinding dat katten spinnen wanneer ze geaaid worden en mensen het aaien als een uiting van affectie beschouwen. Sommige katten spinnen ook als ze aan het eten of spelen zijn, of als ze gewoon in de zon of op een fijn plekje liggen.

Toch is het niet helemaal duidelijk of katten wel om die reden spinnen. Katten spinnen namelijk ook wanneer ze zenuwachtig zijn, zich ongemakkelijk voelen of pijn hebben, en bijgevolg misschien om leed te verzachten of om een uiting te geven van onderwerping. Spinnen zou de pijn stillen.

Andere theorieën zeggen dat katten spinnen wanneer ze aandacht krijgen, willen, of nodig hebben. Nog een andere theorie zegt dat katten met spinnen het signaal willen uitzenden dat ze geen bedreiging vormen (Leyhousen).

Ook bestaat er een theorie dat katten spinnen omdat het laagfrequente geluid hun botten zou verstevigen.

De wetenschap heeft tot nu nog niet met zekerheid kunnen aantonen hoe katten spinnen. Er zijn verschillende theorieën in omloop:

Vibrerend strottenhoofdKatten spinnen door hun strottenhoofd op een bepaalde manier te doen vibreren. Een mechanisme in de hersenen zendt via de zenuwen signalen naar het strottenhoofd om de luchttoevoer enkele keren per seconde ritmisch af te snijden.

Trillende aderDe kat kan een grote ader, die over het middenrif loopt, laten trillen door spieren samen te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is verschillende uitleg voor het spinnen van katten, men is het er nog niet helemaal over eens wat de ware reden is.
Een kat spint omdat hij zich lekker voelt en tevreden is, dit merk je als je hem aait, hij ligt dan heerlijk ontspannen op je schoot bijv.
Een kat spint onder het eten, spelen of als ze gewoon in het zonnetje liggen. Ze voelen zich dan gewoon prettig en uiten dit zo.
Soms spinnen ze ook wanneer ze zich niet lekker voelen, misschien wel pijn hebben, daarom denkt men ook dat ze het doen om minder pijn te voelen.

Het spinnen gebeurt in het strottenhoofd. Hier wordt geregeld dat de luchttoevoer een paar keer per sec. op een ritmische manier wordt onderbroken.
amc
13 jaar geleden
het antwoord zit in de uitzending van het klokhuis op 24 januari.
op mobiel niet mogelijk om link bij te plaatsen.
kern van verhaal was dat het niet onomstotelijk te bewijzen was waar het geluid ontstaat.
veel kijkplezier