Die van mij waren dat wel. Bij de dierenwinkel hadden ze me verteld dat het leuker voor ze was om samen te leven, maar dat bleek maar zeer betrekkelijk. De eerste tijd ging het goed, maar na een poosje vochten ze elkaar dusdanig de tent uit, dat we een tweede hok moesten kopen. En ik heb ze ook wel eens in mijn vinger gehad, redelijk vasthoudend zijn ze dan.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mannetje en vrouwtje werkt iets beter samen. Ook vanwege paring enzo. Maar dan zit je al snel met kleine hamsters. Beter is toch als je graag meer hamsters wilt, meerdere kooien aan te schaffen of een grote kooi waarbij ze niet bij elkaar kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe niet; hamsters worden ook gekweekt om weinig agressie in de genen te hebben.
Maar je hebt er uiteraard ook agressieve bijzitten. Geen hamster is gelijk aan een ander, net als bij mensen.
Je kunt je hamster ook agressief maken door een verkeerde opvoeding.

Wat info voor je:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Russische_dwerghamster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
over het algemeen zijn de hamsters die men in de dierenwinkel kan vinden afkomstig van fokkers/kwekers (soort goedgekeurde broodfokkers zeg maar) kleine labbakken, en maar jongen aan de lopende band. (je wil niet weten hoevaak een hamster de jongen doodbijt, maar dat terzijde)

van selectie op karakter is er helaas geen sprake bij dit soort 'bedrijven'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hamsters met goede karakters paren met hamsters met een goed karakter is de kans op jongen met een goed karakter behoorlijk groot. Gaat dat door en door, dan zal dat niet snel leiden tot etterbakkies (inteelt effe buitengesloten voor mijn gemak). Maar: het kan natuurlijk wel. Daarom schreef ik "in principe niet".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik snap wat u bedoeld spiderwoman. wil enkel aangeven dat fokken (liefhebber) en fokken (inkomsten) wel een heel verschil zijn wat betreft het selecteren van karakters. agressie is een breed begrip, dus dat maakt het wat lastig. sommigen hamsters zijn heel lief, maar een rus blijft een solitair dier wat andere hamsters in zijn omgeving enorm agressief zal benaderen vanaf een bepaalde levensfase.
(is er niet uit te fokken overigens) dus al heeft een hamster echt een zachtaardig karakter (spontaan, of hierop gefokt) dan nog is de aanleg voor agressie aanwezig. deze ligt als het ware onder het 'oppervlak', maar
bepaalde triggers kunnen deze agressie naar boven halen. (opvoeding, manier van omgaan/benaderen, aanwezigheid van andere hamster bv)
dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen. de vraag is eigenlijk wat voor soort agressie de vraagsteller bedoeld, en naar wie.
het is verdedigingagressie, angstagressie, een combinatie 'van', of....?? hetzelfde als honden van een goede erkende fokker, en honden uit een puppy mill.
dit helemaal los van socialiseren, opvoeden, de interactie etc.
het heeft allemaal invloed op elkaar, maar een goede basis (goede kweker waar je en dier aanschaft) kan het wat makkerlijk maken allemaal. (neemt niet weg dat dit 100% garantie geeft idd) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yep
niet per definitie, maar er zitten exemplaren bij die zeer agressief kunnen zijn of kunnen worden.

naar andere hamsters zijn ze zeker niet vriendelijk vanaf een bepaalde leeftijd omdat het solitair levende dieren zijn en geen concurrentie in hun nabijheid dulden.

na de paring, of tegen en opdringerig mannetje weet een vrouwtje ook zeker duidelijk te maken dat zijn aanwezigheid geen vanzelfsprekendheid is die op prijs gesteld wordt of blijft.

meer info kan je vinden in de onderstaande link.
het heeft ook te maken met 'opvoeding' en de levensfase icm met inprenting van bv het oppakken.

Toegevoegd na 10 minuten:
bij de bron een (ander) filmpje van iemand die hier de lol van in ziet om een of andere reden. hier kunnen de dieren in ieder geval wegkomen, maar dit is het effect wat je ook in een hok krijgt als je er 2 bij elkaar zet.
het gaat er zo grof aan toe dat de hamsters pas stoppen als er 1 het veld ruimt, en vaak knokken ze door tot de dood erop volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
russen zijn solitaire dieren. ze moeten apart gehouden worden. helaas zie je ze in dierenwinkels vaak met elkaar waardoor mensen een verkeerd beeld krijgen.

als je je hamster goed verzorgt qua huisvesting en omgang zullen ze zelden agressief zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad zo, tegen mij werdt in de dierenwinkel verteld dat je er prima 2 samen kunt houden. Een hele tijd ging dit goed tot ze uiteindelijk gingen vechten, en toen moest ik ze uiteindelijk alsnog allebei apart houden.
De russische dwerghamster staat er net om bekend om minder agressief te zijn. Misschien gaat het om de iets agressievere en er sterk op gelijkende Campbelli soort?

Overigens begrijp ik de bovenstaande reacties niet goed. Op een enkele uitzonder na (maar russische hamsters behoren daar zeker niet toe!) stellen bijna alle dwerghamstersoorten gezelschap van soortgenoten op prijs! Het zijn zeker geen solitaire dieren! Het klopt dat sommige hamsters niet altijd even goed met elkaar overeen zullen komen, maar net als bij mensen hebben zij ook soms verschillende karakters die niet 'matchen' en net als bij mensen wil dat niet zeggen dat het plots solitaire wezens zijn. Integendeel! Ze zijn meestal gelukkiger wanneer ze met enkele soortgenoten samen zitten.

Het beste is ze van jongs af aan samen te houden. Moest het zo zijn dat er 2 of meer karakters toch niet 'matchen' dan hou je best rekening met het feit dat je een extra kooi zult moeten gaan halen en 2 groepen zult moeten samenhouden die elkaar wel verdragen.

Overigens kan het niet overeenkomen van 2 hamsters ook een kwestie zijn van het herkennen van de andere hamster als een indringer in het territorium. Je doet er dan goed aan de kooi eerst eens flink uit te kuisen en alle bodembedekking en dergelijk materiaal te verversen. Zonder eigen geur kan geen enkele hamster dit als territorium claimen en kan het zijn dat alles plots wel goed gaat.

Kortom: russische hamsters zijn groepsdieren en deze hamsters alleen houden is erg jammer voor het dier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat weet ik toevallig uit ervaring. Zowel mannetjes en vrouwtjes onderling gaan als ze ouder worden vechten met elkaar. Alleen als ze jong zijn kan je ze samen houden, maar later moet je ze echt uit mekaar halen!