Wat te doen tegen zachte poep voor mijn russische dwerghamster?

Mijn russische dwerghamster heeft al heel lang last van zachte poep.. het is geen diarree want het ziet er nog gewoon uit als poep.. maar als je het aanraakt is het heel zacht en je kan het niet normaal oppakken. Wat is er tegen te doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (6)

stukjes banaan voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Waarvan de schil nog groen is, dan. Want rijpe bananen hebben juist een laxerende werking!
Wat 'Norit' door 't beestje z'n voer mengen maakt het misschien wat steviger....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hamsters kunnen (te) zachte ontlasting krijgen door fruit en teveel groenvoer. Probeer het diertje alleen droogvoer te geven, en kijk of er verbetering in optreedt. Anders even contact opnemen met de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk krijgt je hamsters te weinig ruwe vezels binnen (en wellicht teveel groente en fruit). Geef je hamster liever een volledige biksvoer voor hamsters en geen gemengd voer. Bij gemengd voer kunnen ze kieskeurig zijn en zo geen goed uitgebalanceerde voeding binnenkrijgen. Geef daarnaast regelmatig een plukje vers hooi. Geef pas weer groente en fruit als de ontlasting weer stevig en droog is en dan nog met hele kleine beetjes. Een hamster is maar een klein beestje en heeft niet veel nodig!
Verbeterd de consistentie van de ontlasting niet, haal dan ontworming voor je hamster, het kan zijn dat je hamster last van darmparasieten heeft. Bij de dierenarts verkopen ze bijvoorbeeld Iverquantel of Stronghold. Weeg je hamster en laat je goed voorlichten over de juiste dosering.
Heeft je hamster hierna nog steeds geen stevige ontlasting, dan zal je eens een bezoekje moeten brengen aan de dierenarts, dan heeft hij waarschijnlijk een darminfectie en dus antibiotica nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB Wegen van zon klein hamstertje doe je het nauwkeurigst op een digitale keukenweegschaal die ook decimalen aangeeft of liever nog op een brievenweegschaal. Heb je deze niet, neem dan je hamster mee als je ontworming gaat halen, zodat ze hem op de dierenartspraktijk kunnen wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet teveel fruit en groeten geven. Houd het goed in de gaten en geeft je hamster voorlopig gekookte witte rijst, beschuit of crackers. Ontsmet ook regelmatig het hokje en de attributen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hamster komt uit een natuurlijke omgeving waar meestal weinig water te vinden is.
ze halen hun water dan ook meestal uit hun voedsel.
hamsters zijn er dus op gemaakt om met weinig water door hun leven te gaan.

omdat onze groente en fruit heel veel vocht bevatten kan het verteringsstelsel van je hamster verstoord raken omdat het lichaam hier gewoonweg niet op gebouwd is.
het is daarom niet verstandig om hem elke dag groente en fruit te geven omdat hij op die manier te veel vocht binnen kan krijgen. zijn verteringsstelsel kan dit niet aan.

je kunt het beste gewoon hamstervoer uit een dierenspeciaalzaak geven. dit is volledig voer voor een hamster dus alle benodigde vitamine zitten hier in.
af en toe kun je wel eens een stukje groente geven.
1 keer in de 2 weken bijvoorbeeld.

omdat je zegt dat de ontlasting van je hamster zacht is kan dit ook aan zijn kont blijven plakken.
kijk effe bij je hamster of dit het geval is.

mocht dit zo zijn dan zou ik eventjes alle ontlasting weg vegen met een vochtig doekje om ontstekingen te voorkomen.
je zult dan toch echt het dieet van je hamster moeten vervangen door een minder vochtrijk dieet.

als de ontlasting niet aan zijn kont blijft plakken en zijn kont er dan ook schoon uit ziet is er niks aan de hand.

ik raad je toch aan om minder groente of fruit te geven.

succes!